Hur lagar man sadeln på bästa sätt?

Hej alla!

Häromdagen stod min cykel (Nishiki pro SL 2008) parkerad utanför jobbet då en förmodad hård vind blåste omkull den. Det verkar som att sadeln fick ta emot en stor del av smällen och lädret har spruckit upp lite grann. Frågan är nu vad jag bör göra för att lädret inte ska spricka upp ännu mer - om det finns något att göra.

För att göra saken värre så är jag inte så sugen på att förstöra den snygga designen med några varv eltejp men måste jag så måste jag väl. I värsta fall får jag väl köpa en ny sadel men jag har inte lyckats hitta något pris på just en sådan jag har.

Sadeln jag har nu heter Nishiki anatomic.

Tacksam för svar! :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Förmodligen måste du nog byta lädret eller hela sadeln, men du kanske kan "lacka" de trasiga kanterna med nåt lite segare superlim för att det inte ska spricka ytterligare, vad "lädret" tycker om lösningsmedlet i limmet har jag dock inte en aning om.

En skomakare borde vara lämpad att byta lädret om du inte kan göra det själv bara att fråga runt.

Har klätt om några sadlar, Du behöver en tredje hand, ett sadelfundament, väl fäst i arbetsbänken med skruvtving, så att du kan arbeta runt om och under sadeln.
Att klä om hela sadeln med skinn är inte speciellt svårt. Du behöver en häftpistol med nos (finns hos CO). En läderhandlare kan förse dig med skinn av rätt sort.
Börja med en pappersmodell efter det skinn du tar av, ha marginaler, fukta skinnet väl, gör sträcköglor av tråd som du syr genom skinnkanterna, bygg och sträck på över hornet först, fäst efterhand med klammer, när du fäst runt om, trimma av det överflödiga, låt skinnet torka, montera loss från fundamentet.
Att försöka laga hål kommer bara att skapa nya problem, tyvärr.
Låter ovanstående för besvärligt, köp en ny sadel.
Lycka till!
PS skall du köpa hjälp vänd dig till en sadelmakare, fly skomakare men en skobyggare duger väl!

Jag har limmat min

Jag råkade ut för samma sak med min sadel. Cykeln ramlade och det blev några små revor/hål i lädret. Jag la på lite tvåkompontnetslim ovanpå för att det inte skulle gå sönder mer. Limmet gör sitt jobb bra för hålen blir inte större. Limmet sitter fast bra också. Det har inte lossnat på 1,5 år. DÄremot är det inte så snyggt! Tvåkomponentslimmet som från början var transparent har nu tagit en brun färg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips