Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

I en av de otroligt långa knivtrådarna -minns ej vilken- nämnde någon att det inte är några problem att kapa fem centimeter slana med ett enda snitt med Moran.

Nyfiken på hur passade jag på när jag under kvällspromenaden hittade en hög med björk som rensats i ett skogsparti.

Det gick inte, trots min nybrynta (riktigt skarpa) KJ Frost med parerstång.
Visserligen var det nattasvart, jag har en axelskada och det var kallt och så, men även utan dessa ursäkter hade det inte gått.

Så hur gör man?
Jag har aldrig lärt mig hantera kniv mer än vad de flesta i min värld gjort, farfar var fiskare, morbror renägare, farsan elektriker och jag lekte hjortfot i skogarna som liten.
Det jag kan är att man böjer slanan och med en stor kniv klubbar man sig igenom med en påk och med en liten kniv täljer man smått för att sedan bryta.

Någon?
 
mipert; sa:
I en av de otroligt långa knivtrådarna -minns ej vilken- nämnde någon att det inte är några problem att kapa fem centimeter slana med ett enda snitt med Moran.
Hahaha, OK. Såvida man inte är Hulken så kan det vara lite svårt ;). Det här uttalandet minns jag faktiskt inte. Men visst är det kul :)

~Paul~
 
OK, några citat:

I tråden ”Istället för kniv och yxa”.
...Med tanke på att man lika snabbt eller snabbare tar ner slanor upp till 2" med en Mora så försvinner snabbt hela tanken med A1 och liknande.. Det tar max 2 sekunder att ta ner en slana av den kalibern med en Mora, behöver det gå snabbare?..

...Detta gör att man lättare kapar en 5cm slana med en morakniv än en A1 eller liknande felkonstruerad kniv...

...(visst går det att ta av en 2" slana med en Mora på 2sekunder, det e bara en fråga om teknik)...

Jag vet att det nämns i en tråd till men 96 sidor om stora knivar får jag ta när barnen blivit stora...
 
mipert; sa:
Det jag kan är att man böjer slanan och med en stor kniv klubbar man sig igenom med en påk och med en liten kniv täljer man smått för att sedan bryta.

Någon?
Nä, inte får jag heller av nån femcentimeters björk med en mora. Patric kanske kan, men han behöver väl inte ens en kniv för det?

Men däremot kan jag få av den m h a några korta enkla täljningar med en mora, vilket räcker för mig. Jag har oftast gott om tid när jag skär slanor.

Böj och tälj samtidigt, kniven äter sig genom de böjda träfibrerna som genom varmt smör. Om man bryter av trädet helt så kan man skära genom fibrerna (90 grader) som genom ett vanligt rep. Men jag föredrar att böja och tälja samtidigt. Det är t o m så bra att jag skippar att bära machete i skogen...
 
Här är en bild av den slana jag kapade i mörkret för ett par timmar sedan...

Kniven som användes finns avbildad i ett av bildens hörn.

5509173.jpg
 
I morgon kväll skall jag tillbaka till björkhögen med Lapplandersåg och Gränsforsyxa för att samla björkslanor till barnen.

De behöver vandringsstavar och material för att spänna upp en presenning i trädgården.

Förmodligen är det inte helt enligt regelboken att plocka ur kommunens hög med rens men jag bryr mig inte.
 
mipert; sa:
I en av de otroligt långa knivtrådarna -minns ej vilken- nämnde någon att det inte är några problem att kapa fem centimeter slana med ett enda snitt med Moran.

Nyfiken på hur passade jag på när jag under kvällspromenaden hittade en hög med björk som rensats i ett skogsparti.

Det gick inte, trots min nybrynta (riktigt skarpa) KJ Frost med parerstång.
Visserligen var det nattasvart, jag har en axelskada och det var kallt och så, men även utan dessa ursäkter hade det inte gått.

Så hur gör man?
Jag har aldrig lärt mig hantera kniv mer än vad de flesta i min värld gjort, farfar var fiskare, morbror renägare, farsan elektriker och jag lekte hjortfot i skogarna som liten.
Det jag kan är att man böjer slanan och med en stor kniv klubbar man sig igenom med en påk och med en liten kniv täljer man smått för att sedan bryta.

Någon?


Slanan måste vara färsk om det ska fungera bra. Jag brukar böja slanan genom att ha den i armhålan och trycka neråt så den böjs. Sedan skär/trycker man med kniven i 45 graders vinkel mot slaqnan där den är böjd. Detta gör man i ett moment rakt igenom slanan. För att den inte ska spricka får man reglera lite hur mycket man böjer slanan.

/mattias
 
Mot konvexa eller konkava böjen?

Jag gör på ett liknande sätt och trycker kniven i ca 45 graders vinkel mot barken och drar samtidigt i en svagt brödsågande rörelse. Ett snitt brukar inte räcka.

Hur gör ni mer i detalj? Läge för filmsnutt på YouTube?

Thure
 
Re: Mot konvexa eller konkava böjen?

thureb; sa:
Jag gör på ett liknande sätt och trycker kniven i ca 45 graders vinkel mot barken och drar samtidigt i en svagt brödsågande rörelse. Ett snitt brukar inte räcka.

Hur gör ni mer i detalj? Läge för filmsnutt på YouTube?

Thure
I mitt första svar så antog jag (i min enfald) att vi pratar om ett cleant snitt utan några böj eller knäckningar.

Å andra sidan så verkar det vara i tuffaste laget ändå att skära av en 5 cm tjock slana, oavsett om den blivit böjd eller knäckt, i en enda rörelse. Skulle också vilja se en videodemonstration ;).

Lustigt, för bara en två månader sedan hade jag ingen aning om vad YouTube var. Idag är jag också medlem :) Det verkar verkligen växa fort!

~Paul~
 
Re: Re: Mot konvexa eller konkava böjen?

dePaul; sa:
thureb; sa:
Jag gör på ett liknande sätt och trycker kniven i ca 45 graders vinkel mot barken och drar samtidigt i en svagt brödsågande rörelse. Ett snitt brukar inte räcka.

Hur gör ni mer i detalj? Läge för filmsnutt på YouTube?

Thure
I mitt första svar så antog jag (i min enfald) att vi pratar om ett cleant snitt utan några böj eller knäckningar.

Å andra sidan så verkar det vara i tuffaste laget ändå att skära av en 5 cm tjock slana, oavsett om den blivit böjd eller knäckt, i en enda rörelse. Skulle också vilja se en videodemonstration ;).

Lustigt, för bara en två månader sedan hade jag ingen aning om vad YouTube var. Idag är jag också medlem :) Det verkar verkligen växa fort!

~Paul~

Alltså, i en enda rörelse eller ej kan ju diskuteras om man nu vill det. Det är ett mycket effektivt och bra sätt tycker jag och det räcker för mig.

/mattias
 
Re: Re: Re: Mot konvexa eller konkava böjen?

norpan_; sa:
1. Alltså, i en enda rörelse eller ej kan ju diskuteras om man nu vill det.

2. Det är ett mycket effektivt och bra sätt tycker jag och det räcker för mig.

/mattias
1. Om du går tillbaka och kollar så ser du att just den här detaljen är den springande punkten i den här diskussionen. Dock antog jag, som jag skrev tidigare, att slanan var varken knäckt eller böjd.

2. Det är det ingen som bestrider ;)

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5
såg man klara sig på sommar utr till viss del. Utrustning allmänt 0
copperdell Hur man hittar begagnad Havskajak i DK? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...