Hur hitta vatten???

jag har sett det fungera.

Hej!

Min moster med man köpte en gammal gård som renoveringsobjekt för ett antal år sedan. Bla fanns inget vatten och den gamla brunnen var otjänlig.
Kalle, min mosters man har haft förmåga att söka vatten med slagruta i många år, och även nu lyckades det. Han pekade ut exakt den plats som även brunnsborrarna senare föreslog vara lämpligast, uppmätt med modern teknik. Detta är inget hokuspokus och har inte med new age eller annat flum att göra, utan en metod som använts av bönder och nybyggare i olika länder under lång tid.

När det skulle byggas en ny gård eller grävas en brunn anlitade man en slagruteman för att slippa gräva 40 meter ner på måfå utan resultat. Min mormor minns slagrutemannen som kom till hennes gård när hon var liten, och han var som vilken murare, snickare eller annan hantverkare som helst och levde på sin talang.
Antingen har man det, eller inte.

Jag tror det är som med tex sångröst eller estetisk känsla, en kombination av fallenhet och teknik krävs.
 
Eller så är det så att slagrutemannen av erfarenhet visste hur marken på ovansidan såg ut där det troligen fanns vatten under. Med hjälp av grundläggande hydrologi och geologi kan man luska ut det mha markytans beskaffenhet.

/Martin
 
jo. jag håller allt med Martin.

Efter att ha försökt läsa igenom det mesta av de länkarna som gavs tidigare, så har jag fått den tydliga bilden att slagrutor hör till samma fenomen som annat "lurendrejerei" eller ren okunskap. Det tycks som om alla som gått ut en normal gymnasieutbildning borde klara av att skilja vad som är rimligt, från nonsens och strunt. Mitt intryck är att de försök som gjorts verkligen beskriver det som Martin förklarar.
Däremot så kan det ju vara trevligt med slagrutor, tomtar och troll som en del av kulturens arv.
Men jag läser vidare.

Jag har kommit fram till att slagrutor egentligen inte är "överlevnadsteknik". Men det är kuriosa. Det är egentligen ingen seriös forksare som tror på det eller som kunnat bevisa det så som Peter var inne på. Sidorna om slagrutor mm innehöll väldigt mycket gammal skrock och hokuspokus.
Men jag läser vidare.

//Janne
 
Som sagt var

kimman; sa:
Jag tror det är som med tex sångröst eller estetisk känsla, en kombination av fallenhet och teknik krävs.
Jo precis.

Det är just slagrutemannens fallenhet och teknik för att hitta vatten som ger resultat. Själva redskapet har egentligen ingen betydelse, men spelar ändå roll. Precis som en artist eller idrottare kan behöva en amulett eller maskot för att göra sitt bästa.

Slagrutan är alltså ett psykiskt stöd för slagrutemannen, inte ett instrument i sig.
 
Nej!

Det enda sätt som slagrutan fungerar på är att eftersom slagrutemannens förväntningar säger att det skall vara vatten/metall/etc så kommer slagrutan ge utslag på detta ställe, den s.k Carpentereffekten (dvs om du håller en tyngd i ett snöre så kommer den börja röra på sig även om du försöker hålla den still, du kan inte hålla musklerna blickstilla. Samma sak med slagrutan och liknande, de hålls på ett sådant sätt att små små ändringar i sättet man håller dem på ger stora förändringar i utslag), eftersom slagmannen förväntar att det skall vara så.

En slagruteman kan vara duktig i att läsa av naturen och därefter göra kvalificierade gissningar, men det har ingenting med "strålning" från vatten etc. att göra.

/Martin
 
För att komma tillbaka till ämnet överlevnad...

... skulle jag vilja ställa frågan:

Har studier av "hokus-pokus" tekniker någon plats i ett överlevnadsperspektiv?

Jag menar inte new age-aktiga grejer utan seriösa studier av vad som ligger bakom slagrutemäns, shamaners och andras tricks.
Jag tycker mig t.ex ofta ha en bra känsla för rätt riktning, men när jag funderar efter och jämför motstridiga konkreta indikatorer blir jag osäker och villar kanske bort min ursprungliga, korrekta känsla.

Vad jag förstår så går mycket hokus-pokus (t.ex slagrutor) ut på att lita på sitt första intryck och inte villa bort sig med en alltför komplex analys.

På liknande sätt kan man övertala kroppen att vänta med smärta och andra hindrande sjukdomssymptom till senare.

Eller är liknande tekniker bara farliga snuttefiltar som ökar riskan att vi villar bort oss ännu mer, eller förvärrar en skada?
 
Re: För att komma tillbaka till ämnet överlevnad...

GustavOh; sa:
Har studier av "hokus-pokus" tekniker någon plats i ett överlevnadsperspektiv?

Ja, det tycker jag nog att det gör, i alla fall på den nivå som du nämner det. Ta t.ex. en sån grej som problemet med att gå rakt fram (det är ju i princip omöjligt att göra med förbundna ögon).

Dagens människor har ju så mycket "hjälpmedel" att vi har svårt att klara oss utan dem. Det mesta av det "hokus pokus" som du syftar på är väl sånt som vi tycker är hokus pokus bara för att det görs "utan hjälpmedel" så att säga. Typ "Hur kan han rita en rak linje utan linjal?" eller "Hur kan han hålla reda på tiden utan klocka?"

Ur överlevnadssynpunkt är det väldigt viktigt att veta hur saker och ting fungerar, framförallt när det gäller ens egen kropp. Förstår man inte vad som händer och varför så kan man inte gör nåt åt det. Jag anser t.ex. att det inte är nån vits med att lära sig vilka växter man kan äta om man inte först lärt sig VARFÖR man behöver äta dem. Vet man inte varför så är det ju lätt hänt att man äter fel saker eller av fel anledning.
 
Slagrutan antenn

Slagrutan fungerar. Jag brukar använda en spade som jag balanserar på ena handen. Det stämmer att små handrörelser kan påverka utslaget men spaden blir ändå märkbart tyngre när man passerar en vattenåder. Har varit med och sökt vatten i finska sandmarker där man inte på något sätt kan se i naturen vart det finns vatten. Vi hittade ändå en åder (dock med bräckt vatten).

Slagrutan fungerar som en förstärkare av någon kraft som finns vid vatten (en mer vetenskaplig beskrivning vill jag inte gå in på). Olika människor har olika förmåga att hitta vatten, kanske mest beroende på koncentration.

Så kommer vi till det. Jag är ingen bra slagruteman. Jag trodde inte på fenomenet från början men har blivit tvingad att bli övertygad. Jag har bara lyckats med vatten, inte byggnader, etc.

Sedan får ni tro vad ni vill. Att blanda ihop "new age" med slagrutor är inte helt fel. Det behövs stor spirituell koncentration för att lyckas.

Jag har fått en aluminiumplatta att snurra med ca 300varv per minut utan att röra den fysiskt. Fråga mig inte hur det gick till men varvtalet var proportionellt mot min koncentration.

Lite off topic men det finns mycket vi inte har upptäckt än!

/Janne
 
Re: Slagrutan antenn

Ben_Rangell; sa:
Jag har fått en aluminiumplatta att snurra med ca 300varv per minut utan att röra den fysiskt.

Du menar på fullt allvar att du inte alls var i kontakt med den på något vis? Alltså inte ens att den t.ex satt på en pinne som du eller någon annan höll i handen eller liknande? Alltså helt fritt monterad på någon slags axel, utan någon som helst fysisk kontakt med någon människa?
Det låter minst sagt otroligt får man ju som skeptiker tillåta sig att säga...


Fråga mig inte hur det gick till men varvtalet var proportionellt mot min koncentration.

Nej, man brukar aldrig få fråga för mycket om dylika påstådda fenomen. Och frågar man ändå får man sällan någon förklaring annan än "energier av något slag..." eller "mycket vetenskapen ännu inte vet..." etc.

Om jag hade råkat ut för något sådant hade jag förmodligen varit tvungen att spendera resten av mitt liv med att försöka ta reda på hur i h-vete det gick till. Fråga fråga fråga med andra ord. Men man är ju förstås olika...

Mvh, Markus
 
Låt oss en gång för alla avliva slagrutemyten!

Vad gäller slagrutefenomenet kan man utan tvekan avfärda det. I vetenskapliga kontrollerade studier finner man ingen korrelation mellan en slagruteman och dennes förmåga att finna vatten. I ett stort material kan man dock finna serier i vilka slagrutemän uppvisar en god korrelation till att finna vatten. Detta förklaras dock lätt med statistik då man i ett tillräckligt stort undersökningsmaterial av rena slumpmässiga skäl får sådana korrelationer. Att de slagrutemän som "lyckats" hitta vatten någon gång aldrig kan reproducera sina resultat visar det faktumet väl.
Slutsaten är att slagrutefenomenet må vara intressant ur en historisk/mytologisk synvinkel men som reellt fenomen existerar det ej.

Läs gärna mer på:
http://www.f.kth.se/~f97-jje/humbug/slagruta.html

Eller på vetenskap och folkbildnings sida:
http://www.physto.se/~vetfolk/index.html

MVH
David Björkén
 

Guest

Gäst
Re: Slagrutan antenn

Ben_Rangell; sa:
Slagrutan fungerar som en förstärkare av någon kraft som finns vid vatten (en mer vetenskaplig beskrivning vill jag inte gå in på). Olika människor har olika förmåga att hitta vatten, kanske mest beroende på koncentration.

Lite off topic men det finns mycket vi inte har upptäckt än!

/Janne

Faktum är att det inte finns någon vetenskaplig beskrivning till slagrutans funktion. Låt oss nu i stället respektera att det finns folk som har en tro. Lika litet som det går att bevisa att gud finns, går det att bevisa att slagrutan fungerar.

Det förekommer två problem i sammanhanget: det första är att de troende låtsas att det handlar om vetenskapliga fenomen som är för komplicerade för vetenskapsmännen att påvisa, utan vilka endast kan påvisas med slagrutor av olika slag. Det andra problemet är att de icke troende alltid skall försöka motbevisa de troende.

Vad överlevnad beträffar, måste man vara troende för att kunna använda slagrutan. Någon bra strategi för att hitta vatten i en överlevnadssituation är det således inte, givet att man inte är troende från början. I det fall man är troende vet man redan hur man skall använda en slagruta. Tips i forumet är således meningslösa.
/Mattias
[Ändrat av puide 2002-06-05 kl 07:45]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.