Hur har man råd, del 2

Hur man har råd?!?!

Tänk så här.... En s.k inbiten golfare, han/hon har ett brinnande intresse för golf. De tar sitt gröna kort för 1500 - 2000 :-, köper klubbor för ofantligt mkt. pengar ( bara en s.k driver kan kosta 4000:- ), och tillsist blir medlem i en golfklubb, som kostar minst 10000 :-, sen tillkommer golfarens "fiskekort", green fee på 150 - 500 :- per gång de skall spela.

Ett annat exempel är om en jägare köper en vapen uppsättning, för att kunna jaga de vanligaste vilten vi har i sverige, så är det ingen som tycker det är konstigt om han/hon lägger ut 20000 :- ...

MEN!!... Om en fiskare köper en flugrulle för 3000 :- och ett spö för 8000 :- då!!! då är man plötsligt inte riktigt klok...

Nån som håller med?

m.v.h Mattias
 
=)

jag spelar golf men dock bara för att min fare ska ha lite sällskap =).... visst e det som du säger.. men grejen va den att när jag la in det där inlägget som jag förmodar att denna tråd har att göra med så ska ni veta att jag e 17 år och har inte en så fett inkomst så det va därför jag till exempel inte kan ha råd =).
 
return of the flaming ass

Personligen för min del så anser jag att det är idioti att kasta ut för mukke pengar på något oavsett vad det är.. Trots detta så är jag inte rädd för att hiva ut mykke pengar om det fyller ett syfte..

Kompisen spelar golf med ärvda 15år gamla klubbor, han har 7 i handicap.. Rätt bra!!

I alla fall, när man väljer så får man titta på vad man får för pengarna. Vad är totalkvaliten på produkten, kommer jag att kasta bättre och längre, får jag överlägset mycket bättre service? Då tvekar jag inte en sekund att lägga 13-14,000:- på rulle å spö(för min del så är det inte så ännu, jag har ju bara hållit på i 5år). Samma gäller för vapen till jakten, blir bössan mer träffsäker, kommer den att hålla längre?

Tanken med totalkvalitet är att man tittar på produktens hela livslängd och därigenom tar man sina beslut baserat på vad man får ut av produkten under dess livslängd.. Ibland blir det dyrprylar och ibland blir det billiga prylar.. Dumsnålhet är det värsta jag vet!!
 
Finns inte pengarna kan man ju inte handla. En tröst till den fattige är att man inte måste ha en drös med dyr-spön för att kunna njuta av flugfisket. Det går faktiskt riktigt bra ändå. Kanske till och med bättre än för en stressad höginkomsttagare som tror att det är utrustningen som gör fiskaren.
 
Håller med fullständigt!
Folk tycker att man inte är helt riktig när man lägger ut xxxx tusenlappar för en tunn klinga av grafit. Men det är prioriteringar som man valt själv. Kan själv inte förstå dom som byter bil hela tiden eller en ny skoter varje år där värdeminskningen kan ligga runt 25 000 riksdaler på ett år. Själv så går i princip alla mina pengar till mina intressen, jakt och fiske.
Känns helt rätt för mig.

Pack
 
Nog har man hört att folk tycker man är tokig som lägger ner massor med pengar på sin fritidsutrustning men jag tycker att det skall vara upp till var och en . Om jag trivs med ett spö för 1000 kronor eller om jag vill ha ett som kostar 5000 so what. Om man sen får mer fisk på det dyrare spöet därom tvista de lärde. på en mässa i våras var det en flugfiskare som la ut 25 meter lina med ett PIMPELSPÖ då kan det ju inte vara grejorna det beror på *S* Han var visserligen castingmästare kan ju tilläggas.

ha en bra fiskesäsong
 
Var och en köper givetvis efter egen plånbok och prioriteringar. Vissa har råd med fiskespön för massor av pengar...eller oxå skrapar man kistbotten och avstår från något annat. Något annat, som kanske inte riktigt hör till detta ämne, jag reflekterat över många gånger är att friluftslivet totalt sett kostar mer och mer. Då jag själv tog mina första stapplande steg på kalfjället i början av sjuttiotalet var investeringen i prylar inte så stor. Sedan dess har det gått mer och mer "nödvändighet" i grejer och framförallt betalar vi dyra pengar för,exempelvis, olika mer eller mindre material-som-löser-alla-problem-med-väder-och-vind.
På den tiden, alltså i början av 1970, var det bara ett fåtal entusiaster som klättrade, likadant med paddling. Terrängcykeln var knappt uppfunnen, inte heller multisport. GPS-mottagare, multitänger, mjuksäckar mm var något som gick att köpa.

Det jag menar är att friluftsaktiviteterna har blivit fler och fler. Den som tidigare bara vandrade har kanske breddat sig med klättring. Och då kostar det mer. Ska man ägna sig flera olika aktiviteter í friluftslivet så tar det hårt i plånboken. För min egen del, som vandrar, klättrar, är road av GPS-tekniken, gillar båtliv etc, har intresset väckts även för kajakpaddling. Plånboken tenderar därmed att bli tunnare och tunnare.
Hej och hå...det var lättare på sjuttiotalet..:)

Per (fattig)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Någon som har åldern inne och minns 30-kg gäddan från Hornavan? Fiske 3
lsjonsson Fiskevakter har beslagtagit 900 meter olagliga nät i Kalix skärgård. Fiske 26
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
sleven7 Har någon paddlat Råstoetno? Fiske 17
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
Björte Ngn som har uppfattning om Fenwick HMG? Fiske 0
dePaul Någon som har erfarenhet av den här haspeln? Fiske 0
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
arnesen Någon som har tips om fiske på Island? Fiske 1
vuogga Nu har det börjat.... Fiske 1
grodanbolle Har kläckningen startat? Fiske 7
bash Någon som har prövat Fiske 15
TG Jag har bestämt mig :-) Fiske 1
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
lsjonsson Hur fiskar man Håkäring? Fiske 19
KaptenKrok Vårfiske i sötvatten, hur fiskar man? Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ramsis_iv Var fiskar man sill kring Stockholm? Fiske 12
MonicaKa Strandad firre, bör man göra något? Fiske 14
peter1969 Söker lätta vadarstövlar som man kan gå i Fiske 15
avslutat080903 Pärlälven - när får man börja fiska? Fiske 1
freddan.eklund Vart får man fisk i Norrköping? Fiske 4
The Trooper Ibland blir man förb.... Fiske 10
bjwe När skall man flugfika runt Tännäs. Fiske 6
peppe_malmqvist Hur dum får man vara? Fiske 25
758595 varför kan man inte betten meta i ljungan.. Fiske 5
jimster Hur fiskar man bäst vår käre fisk "LAKEN"? Fiske 0
fiske grabben Några bra råd?? Fiske 10
Qanelbulle Tre desperata hobby-fiskare i behöv av råd!! Fiske 7
Krulle Goda råd från Dalarna sökes. Fiske 1
duckhunter Vojmån-tips&råd Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.