Söker lätta vadarstövlar som man kan gå i

Jag funderar på att skaffa mig ett par vadarstövlar att ha när jag fiskar. Dom ska vara lätta (inget tjockt gummi) alltså, dom ska ha en stabil stövel som går att traska någon mil med samt att själva bendelen ska gå att rulla ner.

Finns sådant att få tag på?

Det alternativ jag har idag är att ta mina vanliga stövlar och silvertejpa ett par byxholkar vilket kanske fungerar men det kanske är bättre med ett par "riktiga" vadarstövlar.

Fördelen med att ha vadarstövlar är att jag slipper att dra med mig regnbyxor eftersom stövlarna då får fungera som regnbyxor också.
 
Jag funderar på att skaffa mig ett par vadarstövlar att ha när jag fiskar. Dom ska vara lätta (inget tjockt gummi) alltså, dom ska ha en stabil stövel som går att traska någon mil med samt att själva bendelen ska gå att rulla ner.

Finns sådant att få tag på?

Det alternativ jag har idag är att ta mina vanliga stövlar och silvertejpa ett par byxholkar vilket kanske fungerar men det kanske är bättre med ett par "riktiga" vadarstövlar.

Fördelen med att ha vadarstövlar är att jag slipper att dra med mig regnbyxor eftersom stövlarna då får fungera som regnbyxor också.

Trots att du vill ha stabil stövel så måste jag rekommendera lätta meshskor och lättviktsvadare. Se http://minutsida.blogspot.com/search?q=florsocker eller http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43142&highlight=vadare se bilderna i trådens första inlägg. Jag har likadana vadare och de är suveräna!

1294428757_a0e6afdd2d.jpg
 
Senast ändrad:
Måste inte skorna vara ganska stora?
Jag har fått för mig att själva foten på vadarna är ganska tjocka, eller har jag fel?
Det kan ju faktiskt vara en fördel med det du visar för då kan man ju skippa stövlarna helt. Jag vandrar helst i joggingskor.

Hur mycket väger ett sånt där par vadare?
 
Jag blev så het och hann inte läsa färdigt:)
Ser väldigt bra ut må jag säga, har aldrig sett såna vadare tidigare.
Ett extra plus att man kan använda sandaler då slipper man blöta ner joggingskorna alltför mycket om man inte vill.

Nu är det bara att lägga till dessa vadare i önskelistan:)
 
Hur är materialet i såna vadare? Har inte flugfiskat sen jag var 15 å då hade man ju inte andasvadare direkt, så jag är lite nyfiken på hur materialet är. Skiljer det mkt från 3-lagers skaltyg typ GT? Som rabiat hemmapulare undrar man ju naturligtvis om man inte kan göra sig ett par såna där lätta vadare. Neopren för fossingarna är visserligen svårt att sy i med vanlig maskin, men om man gör sockan i skaltyg och har en neoprensocka, för t.ex. dykning vilket jag råkar ha i överflöd, över borde det väl gå?

Hur upplever du träjlskon i vattnet? Ger den bra grepp? Har ju ex antal par gamla löpardojor som man borde kunna limma på filt på, fast då är de ju inte så praktiska att gå i på torra land, vilket jag antar att du gör med dina mäshskor? Då blir ju det en brutal viktbesparing.
 
Hur är materialet i såna vadare? Har inte flugfiskat sen jag var 15 å då hade man ju inte andasvadare direkt, så jag är lite nyfiken på hur materialet är. Skiljer det mkt från 3-lagers skaltyg typ GT? Som rabiat hemmapulare undrar man ju naturligtvis om man inte kan göra sig ett par såna där lätta vadare. Neopren för fossingarna är visserligen svårt att sy i med vanlig maskin, men om man gör sockan i skaltyg och har en neoprensocka, för t.ex. dykning vilket jag råkar ha i överflöd, över borde det väl gå?

Hur upplever du träjlskon i vattnet? Ger den bra grepp? Har ju ex antal par gamla löpardojor som man borde kunna limma på filt på, fast då är de ju inte så praktiska att gå i på torra land, vilket jag antar att du gör med dina mäshskor? Då blir ju det en brutal viktbesparing.

Moderna andasvadare är så beskaffade att iaf jag utan problem knatar omkring en hel dag på sommarfjället i dom utan att svettas alltför mycket. Finns ju varianter med lång dragkedja fram också så du kan vädra när du är på land. Mina Salomonskor är minst lika bra i vattnet som flugfiskekängorna på 2.5 kilo och 2 500 kronor ;) Skit i neoprenet om du ska sy, orsaken att du har meshskor är ju att spara vikt och neopren väger ju. Med neoprenfot blir det ju att ha större skor också och då blir de inte sköna att vandra till fisket i. Frågan är väl hur du ska skydda membranet....
 
Senast ändrad:
Tilltalas väldigt mycket av tanken att banta fiskeutrustningen viktmässigt, och ska definitivt knalla iväg till min lokale elinstallatör och handla ett grovt kabelrör till mitt 4-delade spö i stället för den tunga originaltuben i metall.

Som jag sa i den andra tråden om lättviktsfjällfiske, alltså den Öringen länkade till, är jag lite orolig för att grus- och sandkorn som lägger sig i gympaskon eller mellan sockan och sandalremmarna kan skava hål på vadarna. Föreställer mig att den risken är betydligt större med gympasko/sandal än med vadarkänga eftersom grusskydden blr svårare att använda och helt omöjliga om man kör med sandal.

Tankar om detta?
 
Tilltalas väldigt mycket av tanken att banta fiskeutrustningen viktmässigt, och ska definitivt knalla iväg till min lokale elinstallatör och handla ett grovt kabelrör till mitt 4-delade spö i stället för den tunga originaltuben i metall.

Som jag sa i den andra tråden om lättviktsfjällfiske, alltså den Öringen länkade till, är jag lite orolig för att grus- och sandkorn som lägger sig i gympaskon eller mellan sockan och sandalremmarna kan skava hål på vadarna. Föreställer mig att den risken är betydligt större med gympasko/sandal än med vadarkänga eftersom grusskydden blr svårare att använda och helt omöjliga om man kör med sandal.

Tankar om detta?

Min tanke är att det går att lappa och laga om det skulle bli hål. Dessutom är det i rättvisans namn inte ofta jag får inte grus i dojjorna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...