Hur dum får man vara?

Jag tycker att det är det bästa sätt för dem att visa sitt missnöje på!! Eftersom jag tycker att det är viktigare att fiskarna i vattnet är kvar än att fiskarna som tömmer vattnet på fisk är kvar!!
Men det vore ännu bättre om det smittade av sig på fler fiskeflottor än bara den Svenska.....
 
Flera dumma fiskeförbud! Då kanske vi kan få hela industrin att falla och återställa balansen! Tänk nu, vad kan vi förbjuda?

/samme
 
Håller helt med Niklas....Det är väl glasklart att man måste införa fiskeförbud om fisken håller på att ta slut...förstår egentligen inte vad fiskarna skulle kunna komma med för argument mot förbudet som skulle göra att torskbeståndet blev fiskbart...trots att man är fiskare i tredje generationen.
 
intressant....

Samme ser möjligheterna, fiskeförbud, sluta matfiska, sportfiska. Sluta skövla skog, jaga, slakta, odla. Sluta med gruvhantering, täkter, kärnkraft, vattenkraft, elkraft. Förbjud flyg, bilism, bussar, tåg, cyklar. Gör om hela Sverige till en nationalpark. Reglera friluftslivet! Stäng Sverige!
Det intressanta är att Sverige såg ut så strax efter inlandsisen lämnat fastlandet. Befolkningen lär ha varit omkring 25 000..... undrar vilka vi måste slänga ut och vilka möjligheter det ger?
Redan nu är det ju så att många mycket gamla yrken har reducerats till minimala eller än mindre storlekar. Så skillnaden blir väl inte så stor om de försvinner/förbjuds helt!
Är det så vi vill ha det?

Ser fram mot argumenten!

Johan K

PS hur vill ni ha det?
 
påtal om

Det handlar om ett överurtag i fisket därför så måste det regleras om fiskeriet skall finnas kvar som yrke överhuvudtaget..

Ett fel blir inte rätt bara för att många gör det.. Eller hur?
 
Det är väl en VÄLDIG skillnad på hur fisket sköttes "När inlandsisen lämnade landet" och hur mycket en person kan dra upp idag??
Därför måste det kanske till förbud för att försöka hitta en balans i uttag/insättning, även om vi som art verkar vara dåliga på detta...
Även om det är väl drastiskt att utnämna hela landet till nationalpark idag. Så kanske det var så vi skulle ha arbetat då, när inlandsisen lämnade landet,
Så hade vi sluppit detta problemet.
 
Stopp oundvikligt

Jag förstår mig inte på fiskarna. De har haft alla möjligheter i många år att göra något åt saken själva. Sportfiskarna har varnat för torskbristen i en herrans massa år, Fiskeriverket har blundat med båda ögonen. När man nu inte tagit i problemen själva och fiskat ut bestånden vägrar man fortfarande att inse fakta. Jag skulle gärna vilja veta hur fiskarna själva vill lösa problemen. Det mest konstruktiva de kan komma på är väl att skjuta säl och skarv. Jag tycker det är helt rätt att Sverige visar gott omdömme och införa ett stopp oavsett vad som sker med kvoterna. Man måste städa framför egen dörr innan man kan klaga på andra.

/Hans
 
Fiskmjöl

Till att börja med kan man ju helt förbjuda fiske för, produktion av, och all handel med, fiskmjöl till djurfoder. Därefter måste givetvis tuffare fiskekvoter till så att vi får stopp på rovfisket som helt håller på att döda våra hav.

Lek tankeleken att det hade rört sig om landdjur istället. Organiserade jaktbolag som nära nog fritt fick jaga hur de ville i skog och mark. Istället för fiskebåtar skulle de åka runt i terrängfordon och driva vilt in i stora nätkassar där de sedan skulle gå med elpistol och sänka djuren inför transport till slakteriet. Man skulle locka till sig allehanda djur genom utfodring på strategiska platser och sedan knäppa/fånga dem så fort de stack fram nosen. På ett par år skulle vi inte ha ett vilt djur i naturen. Tror inte att särskilt många skulle ställa upp på detta.

Så varför tillåts ett jämförbart beteende i haven?
 
En helt strålande liknelse Markus.
Som jag själv hade skrivit det.

Fast man kan ju gå lite längre, i liknelsen.
Kalhugg alla skogar och plöj upp marken.
Då tror jag vi är rätt nära situationen.

/Björn
 
C&R-fiskare är inte bättre

Vet inte om jag tycker liknelsen är så bra. Vi sportfiskare är inte bättre och ska inte klaga på yrkesfiskarnas fiskemetoderna - *däremot kan vi klaga på att yrkesfiskarna tar upp för mycket istället för att hushålla med resurserna.*

För gör vi en sådan liknelse så kan man säga att C&R-fiskare ungefär är samma sysselsättning som om man jagade rådjur med paintboll. Alternativt sköt vargungar med sömnpil för att gulla med dem i stil med Westrin som pussar på sina harrar och sedan släpper dem (ganska egendomligt att inte någon kritiserat honom för det tidigare).

Jag tycker inte vi ska hävda att sportfiskare har någon form av bättre fångstmetod - liknelsen med tjurfäktning är allt för slående.

Peppe
 
Re: C&R-fiskare är inte bättre

peppe_malmqvist; sa:
Vet inte om jag tycker liknelsen är så bra. Vi sportfiskare är inte bättre och ska inte klaga på yrkesfiskarnas fiskemetoderna - *däremot kan vi klaga på att yrkesfiskarna tar upp för mycket istället för att hushålla med resurserna.*

För gör vi en sådan liknelse så kan man säga att C&R-fiskare ungefär är samma sysselsättning som om man jagade rådjur med paintboll. Alternativt sköt vargungar med sömnpil för att gulla med dem i stil med Westrin som pussar på sina harrar och sedan släpper dem (ganska egendomligt att inte någon kritiserat honom för det tidigare).

Jag tycker inte vi ska hävda att sportfiskare har någon form av bättre fångstmetod - liknelsen med tjurfäktning är allt för slående.

Peppe


Jag talar inte om att förbjuda fiske eller jakt ur vinkeln "djurens lidande". Jag talar bara om att begränsa fisket så pass att man ser till att fisken finns kvar. Fiska och jaga, ja. Men inte dammsuga haven efter fisk i syfte att mala ner dem och mata mjölkkor med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.