Vårfiske i sötvatten, hur fiskar man?

Har ni några tips hur man inleder årets fiske i sötvatten?

Isarna har precis börjat gå upp. Det finns några platser här och där där man kan fiska mellan isflaken.

Jag provade idag att fiska långsamt med flera små jiggar och en vibrax spinnare men fick inget.
Hade några små nafs av småfisk tror jag när jag i princip jiggade i slooowmotion rakt nedanför där jag stod på 2-3 meters djup.

Jag testade också en liten shadowrap kopia som jag fiskade väldigt långsamt samt en UL jiggwobbler. (jiggskalle länkad till en liten vickande wobblerkropp)

Hur brukar ni fiska på tidiga våren?

När jag fiskar tidigt på våren så är det i utloppen där små bäckarna rinner ut och förhoppnings vis storfisken jagar.
Här ligger isen kvar men det är öppet där bäcken rinner ut, bilderna är tagna 10 juni, en jävligt sen vår det året. Jag kör med samma drag som på sommaren.
20170608_121013 (1).jpg

20170610_134658 (1).jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
När jag fiskar tidigt på våren så är det i utloppen där små bäckarna rinner ut och förhoppnings vis storfisken jagar.
Här ligger isen kvar men det är öppet där bäcken rinner ut, bilderna är tagna 10 juni, en jävligt sen vår det året. Jag kör med samma drag som på sommaren.
Visa bilaga 31432

Visa bilaga 31433

Härliga foton Troll!

Fisken är riktigt god också!
Jonsson som har haft förmånen att få smaka på Troll´s fiskar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips