Hur har alla råd?

Pröva nytt-köp begagnat

Numera kan ju folk, som lider av spelberoende, begära sig själva portade från statliga kasinon i Sverige.
På samma sätt bör rimligtvis prylfixerade friluftsmänniskor kunna begära sig själva portade från sportbutikerna tills shoppingberoendet försvunnit.
Kanske dags att införa en särskild kuratorstjänst för köpgalna friluftare. En kurator som predikar "back to basics" och fixar överlevnadskurser utan utrustning. [/QUOTE]

Prioritering, - pröva nytt och köp begagnat!
Apropå spel, jag håller på att spela ihop en ny vinterutrustning och hittils har det gått riktigt bra :)!

//Anders
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Re: Re: Dags för

Brune; sa:
sigvard; sa:
Funderar dock på att återgå till gillbergarna då de faktiskt gav behagligare åkning. Bäst att först ta på mörka brillor och avläsa omgivningens reaktion, vid nästa organiserade skridskotur i kungliga huvudkommunen.
Kanske dags att utlysa särskilda nostalgiturer? "Nostalgics" blir nästa stora trendgrej!

Kanske bättre med en ”skinnnuva” och vindglasögon/ vindtratt som motorcyklister och mopedister hade en gång i tiden.
http://images.tradera.com/321/40479321_1.jpg

Per Brune

Här gäller det verkligen att köra med insidan för vänder man sig om efter en snygg sak etc så sitter tratten på 3/4!
 
Jag har ingen tv, och går ut på krogen två-tre gånger per år. Dessutom låter jag bilen stå så mycket som möjligt. På så vis har jag kunnat köpa och sälja många tält, sovsäckar och ryggsäckar. Framför allt roligt, men utrustningen har ju också blivit bättre hela tiden.
 
Mit svar: relativt hög lön fixar det mesta... ;) Men sen är jag ju smålänning också - har väldigt låga fasta kostnader (gäller hyra etc). Men sen köper jag bara en bråkdel av det jag tittar på och läser om; i princip bara det jag "vet" att jag kommer att använda mycket. En släng polyvalenstanke på det mitt i minimalismen... Ja, då går det bra.

I mitt fall är inte prylarna det dyra, det är resorna/upplevelserna man vill göra med prylarna...
 
avslutad210712; sa:
sigvard; sa:
Jonas P; sa:
När vi ändå är inne på ämnet..
Kan man porta sig från butikerna i fråga?
Nyligen skulle jag åka till EN affär och köpa EN grej jag anser mig behöva.
Just den prylen hittade jag inte, men 4 butiker och x kronor senare insåg jag att det kan bli lite tufft med pengar innan jag får betalt nästa gång.


Numera kan ju folk, som lider av spelberoende, begära sig själva portade från statliga kasinon i Sverige.
På samma sätt bör rimligtvis prylfixerade friluftsmänniskor kunna begära sig själva portade från sportbutikerna tills shoppingberoendet försvunnit.
Kanske dags att införa en särskild kuratorstjänst för köpgalna friluftare. En kurator som predikar "back to basics" och fixar överlevnadskurser utan utrustning.

Kan inte tänka mig att folk impulsköper dyra!!!! onödiga!!! friluftsgrejor........

Nämde jag att jag beställde ett nytt Optimus Crux idag efter att ha läst följande tråd.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41329#post278892

Kan nämna att jag läääänge funderat på just ett lätt toppmonterat gaskök *flinar*


Haha, gick du på den enkla?!

Jag var ytterst nära själv... Fast insåg att jag inte specifikt behövde ett kök till.

Nå, vad köpte du utöver köket för att komma upp i fraktfria 500 då?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Den som inte ser på sitt friluftsliv så att 2/3 är resor och 1/3 prylar lär knappast komma dit där han behöver dem!
Sparsamt levene är väl rätt i en del men att köpa kvalitet har alltid varit billigast i längden.
 
Överlevnadskurser i det här våta vintervädret blir snabbt vådligt realistiska.
Back to basic fungerar bättre på någon trevlig 27 gradig ö, med trevliga restauranger....men det blir å andra sidan inte gratis.
 
johankse; sa:
Den som inte ser på sitt friluftsliv så att 2/3 är resor och 1/3 prylar lär knappast komma dit där han behöver dem!
Sparsamt levene är väl rätt i en del men att köpa kvalitet har alltid varit billigast i längden.

Jo, det är ju en del av saken. Man måste ju oftast resa bort för att kunna ha glädje av alla saker.

Tur att man även har billigare nöjen som TV och krogen ;)

Be careful out there /Joel
 
Polarnatt; sa:
Har kollat in en del trådar på denna sida och insett att vissa håller på med många olika typer av friluftsande, t.ex. vandring, cykling, kajak, isklättring osv. m.m. etc. Om man sedan tittar på all utrustning (och inte vilken utrustning som helst) för var och en av aktiviteterna, så blir ju kostnaderna jättestora. Varenda liten pryl/plagg/resa går ju på fyrsiffrigt. Dessutom ska man ha olika uppsättningar för olika årstider, eller t.ex. vilken typ av klättring det rör sig om.

Jag tror att min totala budget för klätterprylar, inkl så gott som komplett isklätterutrustning, ligger nånstans kring 200 kr/månad.

Lägg på 200 till så täcker det också skidor, MTB, ryggsäck, tält och sovsäck...

Inga belopp som kräver årsinkomster i miljonklassen, med andra ord.
 
I många fall är det väl den första kostnaden som är tung, sen rullar det på. Köper man tex en kajak för 20 000 finns en stor del av värdet kvar efter några år. Byter man får man tillbaks en hel del pengar. Om man tar en motorcross som ett annnat exempel kan den kosta 70-80 000 i inköp. 10-20 000 i underhåll/reservdelar per år och kanske runt 10 000 i prisfall per år. Då är ett tält för 5000 ganska billigt.
 
Allt handlar om prioriteringar!

Ingen bil.
Billig hyra.
Spartansk hemindredning.
Inga materiella ägodelar (typ TV, DVD-spelare, etc.)
Lunchlåda på jobbet.
Inga barn!!

Dessutom så reser jag alltid budget och bor antingen i tält eller på de billigaste sjaskigaste vandrarhemmen. Om man dessutom ser till att handla frilufsarprylar på internet och på reor blir det alltid lite pengar över varje månad att spendera på krogen eller nån middag ute. ;)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.