Hur hantera skiten?

Jag skall ner till Alperna i sommar och ffg satsa på några klassiska alpina turer med potentiella bivys och har en fråga angående etikett.
Hur hanterar ni, med handen på hjärtat, dom männskliga behoven på sådana alpina turer? Tar man med sig avföringen ner från berget eller hittar man ett avträde där förhoppningsvis inget annat replag sätter händer och fötter.

Klas
 
Bra fråga. Jag har hållit mig tills jag kommit till en hytta med utedass. Får erkänna att nån gång har det varit på håret att man hunnit... Vill man vara duktig kan man sikta i en plastpåse (svårt?) som sedan bärs med till närmsta djupa glaciärspricka för att där gömmas för omvärlden. Vet inte om det är ok i alperna men på t ex Denali är det så det ska göras.

Mvh
 
Jo, det är sant, min tanke var att den nog är tätare under den tiden du transporterar den till lämplig plats att dumpa på. Alternativt skita i en papperspåse som du sen stoppar i en plastpåse som du sen bär ner när du slängt papperspåsen... Papperspåsar har en tendens till att inte vilja bli ihop knutna...
[Ändrat av bollvik 2006-06-09 kl 12:05]
 
Ta plastfolie, rulla ut en halvmeter som hålls på plats med sten i kanterna, huka och lägg an.

Vik ihop snyggt och stoppa i en påse.

Att skita rakt ned i en påse är alldeles för jobbigt, särskilt i en trängd situation eller när man är darrig av trötthet...
 
mipert; sa:
Ta plastfolie, rulla ut en halvmeter som hålls på plats med sten i kanterna, huka och lägg an.

Vik ihop snyggt och stoppa i en påse.

Att skita rakt ned i en påse är alldeles för jobbigt, särskilt i en trängd situation eller när man är darrig av trötthet...

Om man då vill satsa på miljön så kan man ju lägga av raketerna på en rejäl bit smörpapper... och då kommer den klassiska frågan tillbaka: Hur viker man ett norskt smörgåspaket???
 
Det som blir över

Jag har inte varit i alpina sammanhang med de behoven. Gjorde dock militärtjänsten uppe i vårt avlånga land där det var kallt och då gjorde vi som man gör med hunden. Man skiter och sen tar man upp det i en påse i efterhand. Då slipper man allt strul med att försöka pricka en påse.

Mvh

Nicke aka Hundföraren
 
En skitsak?

WAG-bags, kan vara din lösning.

http://www.rei.com/online/store/Pro...8065&cm_mmc=ad_MSN-_-datafeed-_-na-_-datafeed[/url][/url][/url]

Vet inte hur vanligt använda de är i Europa. Känns som Nordamerika ligger hästlängder före Europa och kanske främst Sverige. Vi har ju inte riktigt samma tryck på våra fjäll som de har på sina berg.

Fick för mig att i vissa nationalparker i USA måste du bära ut din skit. Fast då i en större container, typ "takes twelve servings". Känns inte helt bra men bättre än alternativet med skit överallt och förorenat vatten.

Själv har jag aldrig använt dylika ting. Definitivt något att tänka över.

.d
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...