Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
själv har man två icakassar =).. men ENBART kantareller.. och dessa plockade inom sthlms stad.... känns som om det kan finnas en hel del ute i skogarna!
Eftersom berghällar med renlav är utmärkta jaktmarker för kantareller i östra svealand i år och det finnas gott om sådan mark "inom sthlms stad.... " så är det nog inte så svårt att hitta just kantareller där i år. Men det finns ju så många andra intressanta svampar.
Inte för att jag tänker avslöja exakt var jag hittade min svamp, men jag kan ju tala om att jag gick en etapp på sörmlandsleden i helgen (stockholmstrakten)och till min stora förtjusning fanns det massor med kantareller på stigen (!), ibland i tvåmeterssträckor på ömse sidor. Behövde inte ens leta alltså, bara följa leden... Fick med mig så det räcker och blir över.
Kan bara föreställa mig hur det kommer se ut när man ger sig ut i den riktiga svampskogen...
Så, det är bara ut och knata och sedan avnjuta en god svampsmörgås till kvällen...
Medan du väntar plocka soppar och torka, sandsoppen brukar inte vara angripen av insekter och passar mycket bra att torka.
Plocka taggsvampar, speciellt den Fjälliga taggsvampen som är en kryddsvamp som kan bli mycket stor, aldrig insektsangripen.
Plocka riskor, speciellt de "skarpa" riskorna brukar klara sig från insektsangrepp.
Kantareller i all ära men det finns ju så många andra svampar . Boken "gott om svamp" av Sten Sture Skaldeman är en bra inspirationsbok med många recept och personliga beskrivningar av svampar och svamputflykter.