Hur gamla är dessa Lundhags?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ingen aning om hur gamla de är. De har förrförra logen och trubbig nos utan...så dehär gamla.
Fetta in dem ordentligt så har du antagligen en känga som kommer hänga med ett bra tag ännu.

Vill du veta hur gamla de är så maila Lundhags. De brukar vara hjälpsamma.
Hur mycket betalade du för kängorna?

För att komma ifrån den hårda känslan köper du en iläggssula eftersom det är träbotten innan gummisulan i lundhags. Och sen drar du på kängan så som du ska använda den med strumpor etc... Och dränker fötterna i ljummet vattenbad o trampar vatten. Repetera några gånger under en period o smörj med riktigt läderfett mellan varje gång... Elr om du får tag i fettande skokräm. Slående jägarkoncept =)

De är äldre än att jag kan uppskatta någon ålder på dem.

80kr är i alla fall ett rimligt pris. Kollar man på blocket så är det många som kraftigt övervärderar Lundhagskängor som de hittar i någon garderob. De kollar vad nya kostar idag och tycker att de borde få 1000kr eller mer för 15-20 år gamla kängor.

Om de där passar dig så är det ett fynd.

avslutad210712

Gäst
Mycket lika mina första undhagare och de köpte jag 1979. Mina hade en småknottrig sula som inte alls var speciellt bra så en skomakare "fixade" nya sulor på dem vilket var en ännu större katastrof. Funderar på att skicka ner dem till Lundhags och be dem fixa en ny sula.

Mycket lika mina första undhagare och de köpte jag 1979. Mina hade en småknottrig sula som inte alls var speciellt bra så en skomakare "fixade" nya sulor på dem vilket var en ännu större katastrof. Funderar på att skicka ner dem till Lundhags och be dem fixa en ny sula.

Dessa har väldigt bra grepp på blöta stenar. Tyvärr tycker jag sulan slits ut snabbt. Vid promenader så är känns det bra i foten utan tecken på utmattning i foten, även om sulorna är märkbart hårda. Sulorna är blanka inte knottriga. Har "standardmönster" undertill. Fördelen är också jag inte behövt gå in dessa utan de satt som en smäck direkt.

avslutad210712

Gäst
Använde mina väldigt mycket under vintertid när jag delade ut morgontidningarna under några år. Mycket lätta på fötterna vilker var en klar fördel när man skulle springa mycket upp och nerför trappor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips