Hur förvarar ni era kajaker?

Hejsan!

Så, jag har tänkt börja paddla kajak och därmed skaffa en egen men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa förvaringen av den då jag bor i lägenhet och alltså saknar egen gård..
Hur gör ni andra som bor i lägenhet? Vart och hur förvarar ni kajaken när den inte används?

En simpel fråga men jag blir för det tacksam om någon orkar svara, så kanske jag får någon bra idé :)
För övrigt lär det inte vara min sista dumma fråga heller då jag är nybörjare uti fingerspetsarna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanotklubb

Ett tips är att söka upp närmaste kanotklubb och höra med dem. Ett annat är att leta upp lämpliga lador/skjul/garage i närheten av var du tänkt paddla. Sök upp ägaren och fråga om du får hyra in dig. Vidare säljs det kajaker som går att dela i mindre delar (och bör kunna förvaras i ett vanligt källarförråd). Dessa modeller är dock inget för mig personligen och antagligen inte vad du hade tänkt dig heller skulle jag förmoda.

Hängande i taket i cykelförrådet

Hade tur att gången in till cykelförrådet var rak och förrådet tillräckligt stort så vi förvarade kajakerna hängande i taket. När vi sedan flyttade fanns inte den möjligheten utan jag frågade några bekanta som hade stuga vid en sjö om jag kunde ha dem där. Underbart att ha dem så nära vatten och slippa takräcket. De låg på sleepers med pressening över och klarade sig bra. Nu har de sålt stugan och funderar på att lägga en kajak fastlåst på en allmänning vid sjön.
/B-O

Som flera andra varit inne på är en kanot/kajakklubb ett utmärkt alternativ. Nu framgår inte var du befinner dig, men kanske finns någon klubb i närheten av dig.

Själv har har kajaken i klubbens hall vilket är mycket praktiskt av flera anledningar, dels utgår man (naturligt) från samma position om man är ett antal klubbmedlemmar som ska ut men framförallt förvaras kajaken, i alla fall i mitt fall väldigt kustnära, och enkelt även för en kort tur.

Ett annat alternativ kan ju vara att hyra kajak antingen för gången eller även där via någon klubb/förening. Fördelen är ju där att det finns möjlighet at prova på många olika kajaker och typer av kajaker. Nackdelen är väl att man ständigt måste boka upp sig och att det kanske kan vara besvärligare att ha kajaken en lite längre tur.

Tack för alla idéer och förslag :) Jag har ingen aning om det ens finns nån sådan kajak förening eller liknande här i Piteå :p Men det går väl att googla sig fram till.

Jo, det hade väl varit det bästa. Helst hade jag velat ha den bredvid mig men det får jag nog glömma, trots att jag bor vid vattnet. Men jag kan ju inte låta den stå ute här heller. Misstänker att den nog inte får vara ifred.
Och i mitt vardagsrum får den inte plats ^^

Ska se över mina alternativ och är glad åt alla svar! Tack.

Piteå Jo

http://www.guide-natura.com/sv-SE/kajak/kajakhotell-26680719

51020948-InSs0.jpg

Första kajaken. Nu är den bytt mot njorden som är lättare och hänger längs med gröna balken. Plastexen hänger på samma sätt i MC garaget och Rockhoppern direkt på backen under Plastexen.

Bilagor

• DSC00016 redigerad 640x853.jpg
    DSC00016 redigerad 640x853.jpg
    218.3 KB · Visningar: 2,028
  • DSC_0458_640x360.jpg
    DSC_0458_640x360.jpg
    159.5 KB · Visningar: 2,414

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg