Hur förvara systemkamera om man är lättpackare?

Möjligheten med lättpackning är ju onekligen att man kan lägga extra gram åt sådant som man bryr sig lite mer om i sin packning, utan att man förgås av muskelont.

Jag vet att systemkameror kanske inte är lättpackarens främsta vän, men likväl så skulle jag vilja ha med en sådan tingest på min nästa längre vandring i Scotland till sommaren.

Vad är vikt/säkerhetsmässigt/funktionsmässigt bästa sätt att förvara en systemkamera och något extra objektiv när man vandrar?

(jag tycker att jag har försökt söka på utsidan men inte hittat något som direkt passar på lättvikt).

I min fantasi skulle jag vilja ha kameran svävande fritt en halvmeter framför mig under hela vandringen, men jag tror att det är fysiskt omöjligt.

Åt andra hållet skulle jag häller inte vilja bära med mig en tung låda i ryggsäcken som tar mig 10 minuter att packa upp så fort jag ser någonting jag vill ta kort på.

Mitt förslag är att jag lindar in kameran i någon extra tröja, och sedan lägger jag hela byltet överst i ryggsäcken och hoppas på det bästa.
Praktiska problem är att jag inte direkt har några "extra" tröjor med mig utan använder mig av Klättermusen LIV när det blir kallt, och den är vattentätt förpackad i en Silnylonpåse och således lite bökig att ta fram ur ryggsäcken.

Är det någon som har bra erfarenheter på området att dela med sig av?

Jag var inne lite på Scandinavian Photo och kikade, och de hade någon form av "wrap" som man lindade kring hela kameran. Detta känns som ett koncept väldigt likt "tröjan" (om man hade haft någon extra). Är det någon som har testat denna?

Hoppas att det finns någon klok person där ute...

/Kristoffer
 
Jag gorde en gång i tiden en kamerapåse med nackrem. Påsen var en vanlig nylonpåse som jag sydde fast en nackrem på. För att kunna få fram kameran men ändå ha den regnskyddad tog jag bort "åtstramningsnöret" och sydde fast ett kardborreband istället.

Det går bara att ha en vidvinkelzoom på kameran när man har den på det viset men samtidigt så har man alltid kameran redo för fotografering.

Jag ska försöka ta en bild på mitt underverk så kanske det blir lättare att förstå.
 
Att ha en tung kamera är definitivt ett nöje som lättpackaren kan kosta på sig med ett lätt (!) småleende på läpparna :)

Jag kan berätta hur jag gör. Jag har ingen systemkamera men normalt en pocketkamera och en videokamera. Under en längre vandring för några år sedan så tog jag en bit bubbelplast som var klart större än videokameran och tejpade denna till en påse. Där pulade jag ned kameran och vek överdelen av påsen runt det hela. Paketet åkte sedan i en meshficka utanpå ryggsäcken. Där tålde det det mesta i regnväg och stötväg. Vid några enstaka tillfällen när det regnade och blåste mycket stoppade jag paketet högst upp i ryggsäcken stora fack istället.

Min tro är att detta är en lösning som funkar bra i många sammanhang. Inte så snygg, men hyfsat lätt och funktionell. Med jämna mellanrum får man kanske silvertejpa sig en ny påse.

Numera har jag sytt silnylonpåsar som är fodrade med fleece som stötskydd. De viks dubbla när kameran är på plats och en fastsydd bit bungy cord läggs om det hela. Det går ganska snabbt att plocka fram kameran, fota och sedan stoppa tillbaka den med detta system.

Varianter på detta kanske kan passa till din systemkamera och tillhörande objektiv.

Jörgen
 
Vilken del av SLR:en är mest känslig för regn vid en blöt vandring?

Beror på. Jag har en analog FM2:a som jag bokstavligen hällt vatten ur medan jag bytte film (det var under monsunen), den fungerar felfritt än idag. Samma med en HB 500CM (det skvalpade inne i huset efter jag bytt bakstycke, bara att ta av bakstycket, öppna slutaren, och tömma). På en digital modern kamera tror jag nog att de flesta modeller tål en del. Tjejens har klarat en hel del i regnväg. En del billigare objektiv är säkert känsligare än dyrare hus.
 
Utan att ha packat särskilt lätt har jag någon gång just virat en tröja kring kameran. Lika väl som att trycka ner din LIV i en packpåse skulle du ju kunna vira den kring kameran, som du naturligtvis lägger i lämplig påse för fuktskydd.

/OJ
 
Många bra svar...

...har jag fått redan! Och ämnet har varit uppe i några timmar endast. Tack!

Jag lutar nog mer åt att sy ihop en boxkonstruktion som Kvarnträsk (pinsamt att jag inte lyckades söka upp den tråden) eller att kitta någon silnylonhistoria med fleece än att använda min liv som runt-rullning, även om det är det absolut mest viktbesparande; använda någonting som redan ligger med i packningen. Nu kanske Liv är jätteslitstark, men det känns lite som att om någon "vass" del från kameran skulle ligga för länge mot själva tröjan, har jag bara dun överallt i påsen och kameran...

Sedan vet jag också hur jag är ute på "leden". -Åh, det där vill jag ta kort på. Jag tar ivrigt upp min rulle av kamera och Liv, och jag kan ge mig sjutton om att med lite stela fingrar och trött huvud kommer jag säkert att tappa antingen kameran på en sten så att den går sönder när jag rullar ut den ur tröjan, eller kommer jag att tappa min Liv i en regnpöl...

Jörgen: hur mycket väger ditt skydd för kameran? Har du "jättemycket" fleece eller bara ett tunt lager runt om? Hur mycket uppskattar du att det skyddar mot stötar, eller är det mest mot repor?

/Kristoffer
 
Hos www.atphototech.se kan man köpa OP/tech's neoprenöverdrag till systemkameror i olika storlekar; jag har inget själv men gissar att de är ganska lätta och samtidigt erbjuder hyggligt skydd för kameran. Finns för både enbart hus och för hus med objektiv monterat.

Sen beror det ju lite på vad för objektiv du anväder mest; jag har oftast ett lite längre tele (Tamron 200-500) monterat under vandring, och vill ha kameran lättillgänglig (man vet ju aldrig när Bjärven dyker upp!). Jag bär oftast kameran runt halsen, med objektivet monterat men i sin mjuka väska. Jag har hittat ett sätt att bära hela paketet på armen som jag tycker är förvånansvärt bekvämt, men sånt är väl smaksak antar jag och har man en normalzooom moterad blir det kanske 'dingligt' att ha den lös på bröstet?

Per
 
Hur man bär en kamera i friluftslivet är alltid intressant. Ju lättilgängligare den är desto mer bilder blir det. Numer bär jag alltid kameran redo att avfyras på bröstet. Har man den på packningen kommer den inte fram i de där fina tillfällena som bara dyker upp när man är trött. Man får dingelproblemet men det går att lösa med olika fästen eller att hålla en hand på kameran.

Bäst är ju att köpa en vädertätad kamera men har man inte det så får det bli plastpåse. Jag har köpt troligtvis världens dyraste plastpåse. Den är formad som ett L med öppning i bägge ändar samt för sökare och med ett snöre för att dra åt vid objektivöppningen. Tanken med påsen är att man skall kunna ha kameran monterad på stativ, där av öppningen i botten. Denna påse kan man naturligtvis lätt göra själv för en spottstyver och jag rekomenderar ingen att köpa den. Naturligtvis tar man bara på den om det behövs.
Denna lösning är bara regnsäker och inte badsäker.
 
Nära och skyddad....

Bröstselepung med rejält lock och dämpande väggar har jag. Min modell har extra objektiv-, blixt- och filmfack. Vädertåliga systemkamror verkar bli stora och tunga. (Min gamla lilla analoga duger nog ett tag till.)
Viktigt är att se till att kameran, kikaren objektiven inte flexar och bumpar vid varje steg. Collin Fletcher skrev om sitt förhållande till onödiga ramljud...
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.