Hur fästa en snötältpinne?

Till årets vintertur hade jag köpt en del snötältpinnar. dessa var utrustade med hål att fästa linan i. När de levererades var linan fäst i ett hål mitt på pinnen. Det andra hålet finns längst upp. Vi lät linorna sitta kvar i det mittersta hålet.
redan vid första övernattningen så märkte vi att linorna slakade efter ett tag. Detta berodde på att tältlinan inte blivit helt rak när vi satte upp tältet. Den hårda snön gjorde att linan inte blev helt rak. Sedan det blåst ett tag åt sig linan ner i snön och slaknade därmed.

Till resten av nätterna var vi medvetna om problemet och såg till att linan var absolut rak redan från början.

Nu till den egentliga frågan. Kan någon kunnig inom fysiken berätta för mig hur mycket "svagare" fästet blir om man fäster linan i det övre hålet än om den är fäst på mitten.

På bilden nedan är linorna fästa i mitten. Här ser man inte det hål som finns längst upp.
 

Bilagor

  • maxi%5CBS2310HB.jpg
    maxi%5CBS2310HB.jpg
    12 KB · Visningar: 839
Beror på

hur homogen snökvalteten är. Men det torde kunna betyda rätt mycket om snön är lite lösare packad.

Men borde du inte fixa till en spänning av linan vid tältet då gör det inte så mycket att linan hittar en rakare väg genom snön.

Thure
 
Hur satte du ned pinnarna i snön? Om du körde ned den spetsiga delen först (som man gör med vanliga tältpinnar), så skulle jag rekommendera att man har linan i det övre hålet. Detta kan man göra om snön är tillräckligt djup. Men är snön inte så djup, eller om man bara känner för det så kan man ha linan i hålet i mitten och då skulle jag rekommendera att man gräver ned pinnen i snön i vertikalt läge. Detta minskar sannolikheten för att linan ska slacka med tiden.

Mvh /Joel
 
...Men är snön inte så djup, eller om man bara känner för det så kan man ha linan i hålet i mitten och då skulle jag rekommendera att man gräver ned pinnen i snön i vertikalt läge.
Ja, precis den uppfattningen hade jag också fått. Helt analogt med när man gräver ned skidor eller stavar horisontellt, då man fäster linan mitt på.
 
Fäst i linan

Hej! Jag har inte tältet till hands men vill minnas att jag fäste dessa vinterpinnar i de spännbara linorna som finns i tältet och sträcka dem allteftersom de sackar. Jag brukar köra ned dessa pinnar i snön helt och hållet och enligt mitt sätt att se så håller de bättre om de är fästa i det mittersta hålet, då kan de inte "pluppa" upp ur snön även om det blir påfrestning. Ett tips som jag hittat här på utsidan är annars att borra ett litet hål mitt i en isskrapa (sådan som man får som reklam från bank, bilföretag etc), fästa dem i tältlinorna och så köra ned dem djupt i snön. De fungerar ypperligt som snöankare.
Hälsningar
Tuula
 
Byt ut....

.... karbinkrokarna i plast till aluminium. Mina i plast böjdes upp vid 20 ms, linan gled av och vinden knäckte tältbågen som rev upp stångkanalen. Hilleberg lagade tältet förvisso tältet. Numera har jag nyckelringskarbiner av aluminium från biltema
 
Jag har inget snöre i mitten på mina, men tycker det funkar bra att bara lägga linan runt pinnen på mitten när man gräver ner den. Förutsatt att linorna spänns i tält-änden, så linan inte måste kunna löpa vid pinnen.

Om man ska testa med bilskrapor, se till att inte använda för hårda och spröda, mina ville spricka när man skulle gräva upp dom i kylan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.