Hur diskar ni stormköket?

Vatten och blåbärskvister

med fara att få debatten tillbaks på spåret

Jokk- el sjövatten och kvister.
Andre typ kvister som dvärgbjök och lingon är inte så bra som blåbär. Det är saker som nästan alltid finns. Sand och grus kan används vid behov
Men diska inte direkt i jokken el sjön utan på land. Då hindrer du att korv- och pastarester spridds onödigt;)
 

avslutad210712

Gäst
När jag har ETA.kastruller så använder jag den mjuka sidan på en disksvamp.

När jag har titankastruller så brukar jag köra den mjuka sidan på disksvampen för det mesta men även den grova för det spelar liksom ingen roll.

Fast allt beror såklart på vad jag lagat för mat och hur mycket det bränt fast. Påsmat kräver liksom ingen diskning alls.
 
Jag har inte läst alla andra svar, så lite upprepning blir det kanske.

Jag har med diskborste och diskmedel som jag diskar allt med.
Räcker inte det brukar jag koka upp lite vatten och ev. diskmedel i för att lösa upp sånt som sitter fast. Om det är något som har bränt fast ordentligt, t.ex om man gräddat bröd, brukar jag "slipa" loss det med sand.

Men andra ord, jag är inte orolig för att repa mina kastruller, jag räknar med att gnider jag lös aluminium sköljer man ur det.
Har även teflonkastruller, men dom misshandlar jag inte så... men det behövs inte heller.

Hemma diskar jag kastrullerna i diskmaskin.

/Ulf
 
Hehe... nu är det jag, Utsidans självutnämnda lortgris, som reagerar med bacillskräck ;).
Tvättar du inte ur svampen helt efter varje gång för att behålla diskmedlet, och den sen i flera dagar ligger instängd och fuktig i en ask, blir de gärna en trevlig odling ;). Såvida det nu inte är kylskåpskallt dygnet runt, eller du dränkt in den med något av de miljövidriga bakteriedödande diskmedlen. Vanligt diskmedel är faktiskt mums för baciller, med det är ,även vid noggran ursköljning, mer matrester kvar i svampen än man ser med blotta ögat.

Tvätt/disksvampar och disktrasor typ Wettex är ju perfekta potentiella bakterieodlingar, just för att de hålls ständigt fuktiga och är nästan omöjliga att få rena. Det finns bara två sätt: koka eller torka, gärna både och. Hemma häller jag rutinmässigt överskottet av allt kokvatten genom dem, vrider ur allt jag kan och ställer att torka på högkant på ett litet galler, resp hänger på en krok. De börjar heller aldrig lukta. På vandring slösar jag ju inte med kokvatten, men gör samma sak om det blir en skvätt över, och har grejorna hängande utanpå ryggan så de torkar under dagen, om jag nu inte torkat dem direkt över en eld.

Jadå, folk har gjort sig lustiga över anordningen ;). Kanske jag faktiskt överdriver, men om jag helt utan ansträngning kan bli av med en visserligen liten, men helt onödig risk, så varför inte.

Det där med att lägga ut saker på tork för att få dem "rena" (dvs stoppa bakterietillväxten) förstår man i varma länder med vattenbrist, men vi, som har gott om vatten och ont om sol, glömmer ofta möjligheten - fast vi ju torkar vår vandrarmat i (bland annat) samma syfte.

Hehe det har du säkert rätt i, oftast har jag diskmedlet separat men orkar inte alltid. Varför är inte diskmedel bakteriedödande? Vad hände där? :)
 
Diskmedel, tvål, såpa, schampo etc är blötmedel dvs de minskar ytspänningen så att vattnet tränger in mellan kärl och matrester. Skulle de vara bakteridödande oxså fick det bli med rejäl dödskalle på etiketten. Klor är ju ett gift som vi använder till att döda bakterier med. När vi bodde MÖ sköljde vi alla grönsaker i jodopaxlösning. Bara man sköljer av efteråt är det ok.

Ont i magen kanske inte beror på frystorkad mat utan dålig hygien?

Hur var det nu med nagelborsten jämte tandborsten?
 
Varför är inte diskmedel bakteriedödande?
Diskmedel, tvål, såpa, schampo etc är blötmedel dvs de minskar ytspänningen så att vattnet tränger in mellan kärl och matrester.
Där har du svaret. Det är en väldigt utbredd vanföreställning, att det blir "rent" (=bacillfritt) av tvål och tvätt/diskmedel, men de underlättar ju bara borttransporten genom att sänka ytspänningen (och löser fett av samma anledning). "Rent" blir det därför först (om någonsin), när man sköljer de intvålade händerna eller disken,

När jag bor i Palestina sköljer jag i o f s inte min sallad i jodopax ;), äter allt och dricker kranvatten utan minsta problem, men jag tror jag lever under något mindre fältmässiga förhållanden än SE-observer ;). Men palestinierna själva rengör faktiskt gärna sina disktrasor och köksredskap med klorin med jämna mellanrum, och är otroligt noga med att inte blanda saker som varit i jorden med övrig mat. Tror vi har något att lära där.
 
Digression

Som TS kan jag välja att gå ifrån ämnet lite :cool:

Det mest kända diskmedelmärket i Norge heter Zalo. För några (5-10) år sedan så lanserade de Zalo Antibakteriell. Ett tv-program genomförde ganska grundiga tester och jämförde... och tror ni inte att det blev renare och färre bakterier med den vanliga Zalon i stället för den antibakteriella... :)
#allt är inte guld som glimmar#

(",)
 
Jag hade en rumskompis i studentlyan när jag läste i Falun. Han hade en alldeles säskilld diskteknik. En liten plastskål med vatten och diskmedelsblandning. I den låg en disksvamp och flöt. Efter någon nvecka så klagade han över att han var dålig i magen. När jag kom ut i köket så kände jag att det luktade "disktrasa" riktigt kraftigt. Jag blev brydd eftersom vi inte hade någon disktrasa. Jag gick sakta fram till diskbänken där den lilla söta plastskålen stod. Jag började inse vad som stank. Med en fruktansvärd vämjelse stoppade jag snoken närmare skålen. Det var en "näradödenupplevelse" om något. Min rumskopis förstog att hans diskteknik inte var den bästa. Några dagar senare kom han hem med ett brett leende på läpparna och sa: Titta! Antibakteriellt diskmedel! ...behöver jag berätta att han blev dålig igen?
 
Brukar diska med torrt gräs, tallskott o dyl. varmt vatten vid behov. Tvätt av tassarna före matberedning både hemma och ute.

...disksvampar hade jag på en tur 1977, sedan aldrig mer...

//J
 
Diskmedel, tvål, såpa, schampo etc är blötmedel dvs de minskar ytspänningen så att vattnet tränger in mellan kärl och matrester. Skulle de vara bakteridödande oxså fick det bli med rejäl dödskalle på etiketten.

Detergenter som tvål och andra ytspänningssänkare är också bakteriedödare då fettsyrorna med en kalcium eller natrium-atom som ankare mot vatten medans resten av kolvätekedjan samlar sig mot varandra i en boll då dessa delar inte gillar vatten (det är dessa kulor som ger den speciella dimmigheten när man späder ut tex. såpa i vatten) - till sin byggnad påminner väldigt mycket hur en cellmembran är konstruerad på en bakterie - så när dessa detergenter kommer till ytan på en bakterier så letar kolvätekedjorna i 'bollen' in i cellens kolvätekedjor som bygger cellskalet enligt regel 'lika löser sig i lika' (dvs fett blandar sig lätt med fett men ogärna med vatten) och kanske vänder ut och in på sig för att inkorporera med cellmebranen med en fläck fettsyror som inte fungerar på cellmembranet - (eller att 'bollen', om den är mycket större, norpar hela skalet för att inkoperera den i 'bollen' och lämnar cellen helt utan skal ) vilket gör att den får hållfastighetsproblem, skrynklar och spricker och en cell med trasig cellmembran lever inte länge då det kan vara ganska stor koncentrationsskillnad i salthalt mellan vätskan runt omkring och inkromet i cellen och helt enkelt sprängs rent osmotiskt

att använda detergenter är mycket vanlig metod att 'avskala' bakterier för att tex. komma åt dess DNA i laboratorier.

många desinfektionsmedel som 'vircon' använder detergenter som en huvudingrediens i förstöra bakterier, plus att med klor i olika konstellationer in och förstöra RNA, DNA och de mer hårdnackade bakterierna etc.

Den gamla klassiska metoden att tvätta ett sår med tvålvatten är minst i samma nivå som att tvätta med bakteriedödande sårtvätt för en rad olika bakterietyper, sedan brukar sårtvätt också innehålla andra ämnen som tar de lite mera hårdknackade bakterierna.

många tänker inte på att tvål är kraftigt bakteriedödande, men så är det pga. själva 'tvålets' egenskaper att bryta sönder cellmebran i ett antal stora bakteriefamiljer (dock inte alla)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.