Hur diskar man?

Hej.

Nu ska jag och min fru ut och leva friluftsliv i några dagar. Vi har suttit och knåpat ihop en lista på allt som ska med och nu har det uppstått en fråga som vi har problem med att besvara. Självklart vänder vi oss hit och hoppas på massvis med råd från er med mer erfarenhet.

Problematiken består då i diskningen. Hur, eller med VAD, diskar man med när man är ute i naturen? Vi vill ju inte påverka skog och mark mer än nödvändigt. Dessutom kommer antagligen tillgången till varmvatten vara begränsad då vi inte vill bära med oss mer än nödvändigt.

Tack på förhand.

Hittar ni vatten i nå bäck el sjö så är de bara koka upp vatten och diska med... Annars funkar nästan allt mjukt som växer typ mossa el gräs o torka bort de värsta för tillfället om de inte finns vatten...

Använder inte diskmedel!!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Använd inte diskmedel direkt i vattendragen. Kemikalerna i diskmedlet kan påverka det lokala djurlivet.

Försök istället att diska en bit ifrån vattendraget, och häll ut vattnet på gräs eller dyligt så att naturen kan bryta ned diskmedlet..

Jag har köpt en ihopvikbar "diskbalja" för detta ändamål. (fungerar även bra som en balja för persontvättsvattnet :) )

EDIT: stavfel.

Jag diskar aldrig när jag ute. Har en liten behändig skrapa som ingick i ett kökskit från GSI. Den skrapar jag bort fett etc. Sen sköljer jag bara med vatten. Ev kan jag bemöda mig torka med en liten bit papper från toarullen, men för det mesta inte.

Många skolor här.
Själv har jag alltid en vanlig disksvamp med mig och en liten liten liten flaska diskmedel.
Oftast behövs det bara torkas av med disksvamp och vatten. Till det extra kladdiga så som morgongröten eller köttfärssåsen, ser jag alltid till att koka lite extra kaffevatten eller tar vara på ex. pastavattnet så det får lösa det värsta medan kaffet inmundigas.

Många skolor här.
Själv har jag alltid en vanlig disksvamp med mig och en liten liten liten flaska diskmedel.
Oftast behövs det bara torkas av med disksvamp och vatten. Till det extra kladdiga så som morgongröten eller köttfärssåsen, ser jag alltid till att koka lite extra kaffevatten eller tar vara på ex. pastavattnet så det får lösa det värsta medan kaffet inmundigas.

Undertecknad använder också disksvamp, men istället för diskmedel kör jag med vanlig såpa. Såpan funkar också fint för personlig hygien. Jag inbillar mig att såpan är betydligt skonsammare för naturen.

En otroligt liten mängd "ja" och en disksvamp fungerar bra.. härdat fett från en buljongtärning är svårt att bli av med.. nej häll inte slabbet i kallkällan..
ha det bäst på tur.

Jag har nostick-kärl. Vatten från bäcken och en liten svamp brukar göra susen. Jag häller givetvis ut vattnet från kärlet en bit från bäcken.

Överkokta makaroner är aldrig trevligt att hitta i strandkanten. Startade inte jag en tråd där jag efterlyste det optimala diskredskapet? Deltog i den gjorde jag i alla fall. En lite luggsliten kotte är bra. Lamellerna tar med sig smuts på ett bra sätt. Har man vattenbrist drar man runt noga med skeden. Sen dricker man diskvattnet som nu är en soppa av matrester och havregrynsflagor. Det är ändå bara urin och avföring man fyller på. Är man på vintertur kokar man vattnet sist. Sen är kärlen rena nog för att packas ner. Diska inte med urin. Det har man till klädtvätt.

Om det är högsomma eller om man har annan orsak att misstänka bakterier kan man decinficera sin sked i kokande vatten i samband med nästa måltid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips