Hur bra är det med dyra tält?

Jag rekommenderar Hilleberg Allak! Speciellt för paddling.
För fjällvandring har jag även använt ett lättare tält som inte är självstagande.
/Tomas
 
Ju mer jag gräver runt i gamla trådar desto mer lutar jag åt Hilleberg som det (självklara?) valet.

Ja om du lyssnar på den stora mängden hillebaner på forumet som skriker som fågelungar kan det verkar så. Precis som att bajs måste vara gott att äta med tanke på det enorma antalet husdjur som verkar tycka det är en bra idé.
 
Det finns många bra tält som passar ditt användningsområde dock är prioriteringarna paddling/vandling ganska olika.

För paddling är det trevligt med ett självstagande tält med mycket plats i. Volym och vikt spelar inte så stor roll i kajaken. Vid vandring vill man ofta spara mer vikt vilket ofta leder till ett något mindre tunneltät.

Hur många personer ska det vara plats för?
 
Smärtsamt medveten om de olika prioriteringarna och att det inte finns något sant universaltält.

Vill kunna ha plats för två personer då jag företar en del soloturer men gärna vill kunna ta med sämre bemedlad flickvän eller ngn polare men inte har råd att köpa flera tält.
 
jag har just nu två tält.. ett dyrt av känt märke och ett billigt av annat känt märke men med enklare funktion, jag upplever inte att prisskillnaden på 6tkr är försvarbar på något plan. med andra ord, ett tält mellan 3-4tkr är lika bra som ett tält mellan 7-9tkr enligt min erfarenhet. pratar vi expeditioner så blir det en annan runda..
 
Jag har tält av olika märken men absolut störst erfarenhet har jag av Hilleberg. Just nu har jag två tält från HB men jag har tidigare haft ett tredje. Jag kvalar nog inte in som "hilleban", vilket signalerar trångsynthet och det-enda-rätta-attityd, men mina nästan uteslutande positiva erfarenheter av HB gör att jag ändå varmt kan rekommendera dem. HB gör väldigt bra tält. Sen finns det så klart andra tillverkare som också gör väldigt bra tält och som erbjuder andra konkurrensfördelar än HB. Allt är inte svart-vitt men det finns nog mer eller mindre "säkra kort" för din förestående investering.
 

Det var ett intressant tips! Funderar själv på nyköp, mitt gamla tunneltält har varit med om mycket och duger nog inte längre för årets fjälltur. Synd bara att de behöver 30-90 dagar för produktion/leverans. Det blir för sent.
Om man får tro på reklamen och alla recensioner verkar de ha lyckats med både pris och vikt, vilket är en ytterst sällsynt kombination.
Finns det någon som har erfarenheter med deras kvalitet?
 
Efter en hel del läsande, klämmande och kännande blev det ett Allak (ett grönt - förlåt!) Kan inte säga annat än att jag är snuskigt nöjd. Första gången jag smällde upp det var klockan tolv på natten - mörkt - efter flera timmars hårt båtkörande. Tog mig inte mer än 7-8 minuter att klura ut hur det skulle sättas upp o stadgas. Överhuvudtaget finner jag mig ofta i situationen "undrar om..aha!" Någon har varit där och tänkt ut hur jag ska göra liksom.
Mycket bra funktionalitet och tältet känns jäkligt stabilt, hittills har det bara utsatts för lätta brisar och lite duggregn men förr eller senare... Ska ju bli fint väder nu i helgen igen =(
 
Jag rekomenderar Helsport Istind, vida överlägset Staika. 10cm högre, mer bredd i innertältet och "bara" 5cm smalare absider, vidare gillar jag ventilationen på Helsports tält, de känns verkligen mer gedigna motför Hillebergs. Tältväven är lika bra om inte bättre än Hillebergs samt så är stängerna av högre kvalitet enligt mig.

Stånghållarna är dock inte lika bra som på hillebergs tält, samt så föredrar jag hillebergs linsträckare än Helsports, men de är lätt avhjälpt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 80
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.