Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
40 kg.. älg.. då räcker det att du skjuter 1 älg per 5 år, man ska naturligtvis inte döda fler djur än man behöver.. det som skiljer dig och vargen är att du kan välja att äta något annat..

Det stämmer bra..
5 år mellan skotten är nog ungefär genomsnittet i ett jaktlag här om man sitter på pass.
Även jag sitter på pass under älgjakt, men har haft betydligt större tur..
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
delas allt upp för egen konsumtion eller säljer ni.?

Under ordinarie älgjakt så delas köttet upp.
På efterjakten brukar vi skjuta minst 2 kalvar som vi säljer.

I år tog vargen krokben för detta och vi lyckades bara få en kalv att sälja.
Dels var det dåligt med kalv, dels fick vi vargdrev på samma älg som hunden gick efter.
Sen ställdes jakterna in när nya spår upptäcktes varje morgon.
Det är första året vargen har kostat oss pengar. För att vara exakt, 50,- x 65 kg = 3.250,-
 
det var inte så stora mängder kött..
har du räknat ut kilopriset på älgkötter du tar ut.. arrenden, hundar, med mera, med mera?
 
jaktlycka

men ni slapp ju betala skatt på den "icke skjutna" kalven som skulle säljas

för jag antar att ni betalar såväl skatt som moms på det kött ni säljer.

men om man utövar jakt eller fiske så vet man inte utfallet, ibland blir det bra ibland sämre med fångsten , Ja det gäller väl bär och svampplockning också
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
det var inte så stora mängder kött..
har du räknat ut kilopriset på älgkötter du tar ut.. arrenden, hundar, med mera, med mera?

Nej vi har inte förlorat mängder med kött...än!

Det man förlorar, det är jakttillfällen.

Men vargarna breder ut sig med rasande fart. Uppskattningsvis har vi haft 20 ggr mer obsar
senaste året jämfört med året före. Undrar hur det ser ut nästa sessong?

Köttpriset blir högt när man räknar in alla avgifter, det är klart, men köttpriset är inte den
primära avsikten med jakten. Köttet är bara en bonus på nöjet.

Vi betalar inte för älgarna, mer än fallavgift, men det blir högt ändå..
 
jo, men en överslagsräkning borde du väl kunna göra?
själv så kostar älgköttet ca. 20:- / kg.. knappt.. man förstår varför folk gillar älgkött, billigt, billigt.. sedan lägger man på några rådjur och harar så är snabbt kilopriset för vilt nere i runt 10:- / kg
 
jo, men en överslagsräkning borde du väl kunna göra?
själv så kostar älgköttet ca. 20:- / kg.. knappt.. man förstår varför folk gillar älgkött, billigt, billigt.. sedan lägger man på några rådjur och harar så är snabbt kilopriset för vilt nere i runt 10:- / kg

700 ,- medemsavgift föreningen
300,- Statlig avgift
600,- ammo-övning och skarp
600,- slakteriavgifter (körning o fallavgifter)
400,- tanka bil för jakten
600,- jägarförbundet
Summa 3200,- / 40 = 80,-kg ..tid oräknad

Mindre än så kan det inte bli..jag slipper arrendeavgift på ca 1500,- eftersom jag är markägare själv.
Tyvärr blev det inga rådjur i år eftersom frun inte lånade ut hunden i slutet på sessongen..!
Ibland tillkommer extraordinära saker typ: kikarsikte 8000,- ny jacka 2500,- ny radio 2500,-osv

Och då anser jag att vi bor på ett lågkostnadsbälte för jakt.

Den riktigt stora kostnaden är egentligen jakthunden..vad ska vi gissa? 13000/år?
 
Som du säger så slevar en varg i sig 1000 kg /år
Räknat i vårt försäljningsvärde blir det alltså 60.000,-/år/varg
Räknar man i "mitt" värde blir det 80.000,-/år/varg

I ett revir av 8 st blir den billiga kostnaden 480.000,-/år
Ett revir är stort...skulle man avstå/lägga ned all jakt så handlar det om astronomiska summor.

Någon har räknat ut att det blir 1 mille/varg!
Och till vilken nytta..? Ska vi fråga en ryss?
 
jo, men en överslagsräkning borde du väl kunna göra?
själv så kostar älgköttet ca. 20:- / kg.. knappt.. man förstår varför folk gillar älgkött, billigt, billigt.. sedan lägger man på några rådjur och harar så är snabbt kilopriset för vilt nere i runt 10:- / kg

Ärligt talat så funderar jag på om du är jägare?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.