Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om jag inte kommer ihåg fel är det två meter höga stålgaller runt skolan(pga björn)? Letade bland mina bilder men hittade tråkigt nog inte några foton på just det. Universitetet är däremot inte inhägnat.

Vapen är Sysselmannen numera rätt restriktiv med.
http://sysselmannen.no/hovedEnkel.aspx?m=44288&amid=2767349

Barnehagen (dagis) är inhägnad, skolan är det inte och det finns inga vapen i klassrummen, jag har jobbat som vikarie där.
 
På Svalbard tyckte dom det var en bra ide.Gevär fanns i anslutning till klassrummen för utlåning till
eleverna för att nyttjas på rasterna.
(rapport från en utbytesstudent)

Det stämmer inte, jag har jobbat på skolan som vikarie.
Skulle du be om ett gevär för att våga gå ut på rasten skulle du bli utskrattad. De bofasta är vana vid isbjörn, de vet hur farlig den är, men de deras kunskap är baserad på fakta och inte sagor.

Att ens försöka jämställa isbjörn med varg när det gäller hot mot människan är lite väl desperat till och med för dig. Isbjörnen är ett reellt hot och det bevisas med jämna mellanrum, senast i somras fick en tonåring sätta livet till. När blev någon vargdödad i norden senast?
 
Vet inte var jag vill komma med följande resonemang, men här kommer det. Vi har 270 000 älgar (innan älgjakt), dessa är ett problem för vissa och farligaste
djuret utöver människan i våra skogar, ca 30% "beskattas" varje år av jägarkåren. En anledning

till detta är skogsbolagen som har krav på att hålla beståndet nere.
Vi har knappt 300 vargar (dessa äter älg och hjälper således skogsbolagen).
Av ca 9 500 000 människor (ca 100 mördas per år) är ca 300 000 registrerade jägare, var av två dödar människa vid jakt varje år (ett snitt). Jägarkåren får ca 50 miljoner för att informera befolkningen, medan antagonisterna inte fått några pengar sedan 70-talet.
800 000 hundar finns i Sverige, av dessa blir 10-25 dödade av varg varje år och lika många av trafik under jakt. Att dessa 20-40 hundar utgör ca 20% av de avlidna hundar vid jakt innebär att det inte är det stora problemet då 80% avlider av annan orsak, vid jakt. Av alla hundar som dödas är trafiken en överrepresenterad orsak. Dubbelt så många hundar skjuts än dödas av varg (totalt).
Nettoökningen av varg i Sverige har varit mellan 17-18% (under de senaste åren och är lägre om man ser på längre sikt) enligt gänget på Grimsö inte 30% som angivits tidigare.
Fäbodbruk förr innebar att man tog in djuren om natten, idag har man inte den tiden utan låter djuren gå ute dygnet runt. De flesta rovdjur är nattaktiva.
Ett rovdjurs slagna byte är inte bara mat för rovdjuret utan en mängd andra djur och insekter.

Var så god!

tackar...800 000 hundar är alla hundar i sverige. Men du syftar väl på jakthundar?
300 000 jägare betalar in 300,- var i statligt jaktkort = 90 miljoner.
50 miljoner går tillbaka till "statliga uppdraget" Andra delar går till ersättning för eftersök. samt
(tror jag) en tia per pers för forskning.
Anagonisterna får väl samla i hop egna pengar..

Enda undersökningen om trafik/vargdödade hundar är viltskadecenter s undersökning.
som jag känner till: Risken är 50/50 (efter vidtagna försiktighetsåtgärder)
.
Sen finns det andra risker helt klart -Ingen vill dock ha fler risker än nödvändigt

Bruttoökningen på varg i sverige är störst i världen -40-45% (lidberg)
Ett ev inavelsproblem har inte märkts som man bevarat när det gäller tillökningen. (lidberg)
Nettoökningen är säkert 30%
350 st är numera godtaget av myndigherna.
-Troligen finns ganska många till eftersom tendensen är att vägra rapportera !
-Orsaken kan du räkna ut själv.

Att vargen"hjälper" skogsbolagen är tvetydigt. Älgkretserna planerar för att det skall räcka
till för alla, dvs öka antal älgar per 1000 ha. Alternativt lägga ner all jakt.
Om vargen får älgen att vandra kan det bli en knepig situation.
Vissa lag skjuter fullt direkt och avbryter på onsdagen. Andra har tomt och avbryter jakten
av den orsaken. Följden blir att det skjuts för lite....

Skogsbolagen brukar ta fullt pris per älg alltså ca 6000,-/st (+ ett hyfsatt arrende)
Om vargarna tar dom istället så blir det ett kännbart avbräck
 
Det stämmer inte, jag har jobbat på skolan som vikarie.
Skulle du be om ett gevär för att våga gå ut på rasten skulle du bli utskrattad. De bofasta är vana vid isbjörn, de vet hur farlig den är, men de deras kunskap är baserad på fakta och inte sagor.
Att ens försöka jämställa isbjörn med varg när det gäller hot mot människan är lite väl desperat till och med för dig. Isbjörnen är ett reellt hot och det bevisas med jämna mellanrum, senast i somras fick en tonåring sätta livet till. När blev någon vargdödad i norden senast?

Även fast inte du har sett det så kan det ha förekommit. Uppgiften kom från en utbytesstudent
som berättade om det i ett radioprogram -kan vara 10 år sedan. Och jag är säker på att jag inte hört fel.

Citat här nedan visar ändock att det är brukligt att gå med vapen(oladdat) i bebyggelse

På grunn av isbjørnfaren er våpentettheten på Svalbard forholdsvis stor, og det er av praktiske årsaker ikke uvanlig å måtte bære med seg våpenet innenfor bosetningen i Longyearbyen.
Det er forbudt å bære ladd våpen innenfor bosetningen i Longyearbyen, og våpenet skal bæres slik at alle kan se at det er tomt for ammunisjon. Det er ikke tillatt å bære våpen i butikker eller offentlige bygg. Flere av butikkene i Longyearbyen har våpenskap som våpenet kan oppbevares i.
 
Även fast inte du har sett det så kan det ha förekommit. Uppgiften kom från en utbytesstudent
som berättade om det i ett radioprogram -kan vara 10 år sedan. Och jag är säker på att jag inte hört fel.

Citat här nedan visar ändock att det är brukligt att gå med vapen(oladdat) i bebyggelse

På grunn av isbjørnfaren er våpentettheten på Svalbard forholdsvis stor, og det er av praktiske årsaker ikke uvanlig å måtte bære med seg våpenet innenfor bosetningen i Longyearbyen.
Det er forbudt å bære ladd våpen innenfor bosetningen i Longyearbyen, og våpenet skal bæres slik at alle kan se at det er tomt for ammunisjon. Det er ikke tillatt å bære våpen i butikker eller offentlige bygg. Flere av butikkene i Longyearbyen har våpenskap som våpenet kan oppbevares i.

Jo visst, på 80-talet när jag var där så fanns det en rekommendation om att ha vapen med sig "om man skulle utanför närområdet" och då bär man ju det med sig in och ut ur byn.
Visst finns det isbjörn även i närheten av byn med ojämna mellanrum och det kan gå illa vilket har hänt en handfull gånger de senaste 30 åren. Men t ex campingplatsen ligger några km utanför och där har man inget staket att gömma sig bakom när man bor i tält, det verkar fortfarande fungera så som när jag var där.
http://www.longyearbyen-camping.com/5/familien-freundlich/

Så det där med att man går med vapen och är rädd är inte vardagen i Longyearbyen.
Sveagruvan på vintern däremot lär vara lite tätare besökt av björnar.

Du kanske inte minns fel men du hörde nog inte en helt sann historia, den var nog "lite" förbättrad.
 
tackar...800 000 hundar är alla hundar i sverige. Men du syftar väl på jakthundar?
300 000 jägare betalar in 300,- var i statligt jaktkort = 90 miljoner.
50 miljoner går tillbaka till "statliga uppdraget" Andra delar går till ersättning för eftersök. samt
(tror jag) en tia per pers för forskning.
Anagonisterna får väl samla i hop egna pengar..

Enda undersökningen om trafik/vargdödade hundar är viltskadecenter s undersökning.
som jag känner till: Risken är 50/50 (efter vidtagna försiktighetsåtgärder)
.
Sen finns det andra risker helt klart -Ingen vill dock ha fler risker än nödvändigt

Bruttoökningen på varg i sverige är störst i världen -40-45% (lidberg)
Ett ev inavelsproblem har inte märkts som man bevarat när det gäller tillökningen. (lidberg)
Nettoökningen är säkert 30%
350 st är numera godtaget av myndigherna.
-Troligen finns ganska många till eftersom tendensen är att vägra rapportera !
-Orsaken kan du räkna ut själv.

Att vargen"hjälper" skogsbolagen är tvetydigt. Älgkretserna planerar för att det skall räcka
till för alla, dvs öka antal älgar per 1000 ha. Alternativt lägga ner all jakt.
Om vargen får älgen att vandra kan det bli en knepig situation.
Vissa lag skjuter fullt direkt och avbryter på onsdagen. Andra har tomt och avbryter jakten
av den orsaken. Följden blir att det skjuts för lite....

Skogsbolagen brukar ta fullt pris per älg alltså ca 6000,-/st (+ ett hyfsatt arrende)
Om vargarna tar dom istället så blir det ett kännbart avbräck

Jag känner fler som har skadats allvarligt av såväl älg som framför allt hund och t.o.m. katt, än vad jag känner till någon som skadats av varg (varg=ingen). Kor och hästar har också skadat flera jag känner liksom getter och får, en och annan papegoja och kanin har bitit fula sår dessutom.

Jag har ingen åsikt om hur många vargar eller älgar det skall vara, men det finns på tok för mycket hund, katt och häst om man ser till människans välbefinnande. Om vargarna tar några hundar eller får ibland minskar ju den problematiken, men jag tänker inte förespråka det heller.
Jag har mer respekt för björn och vildsvin, vargarna ser jag aldrig, men hundar som kommer efter mig och rådjur lösa i skogen utanför både jaktsäsong och jaktmarker kan verkligen vara läskiga.

Jag har jägarexamen men skulle aldrig jaga aktivt, jag ser inte det som något positivt för min egen del. Men om nu jakt vore kul skulle jag nog föreslå mårdhund, mink eller andra som verkligen är ett hot mot ekosystemen, kanske vildsvinen börjar komma dit också.
 
Även fast inte du har sett det så kan det ha förekommit. Uppgiften kom från en utbytesstudent
som berättade om det i ett radioprogram -kan vara 10 år sedan. Och jag är säker på att jag inte hört fel.

Citat här nedan visar ändock att det är brukligt att gå med vapen(oladdat) i bebyggelse

På grunn av isbjørnfaren er våpentettheten på Svalbard forholdsvis stor, og det er av praktiske årsaker ikke uvanlig å måtte bære med seg våpenet innenfor bosetningen i Longyearbyen.
Det er forbudt å bære ladd våpen innenfor bosetningen i Longyearbyen, og våpenet skal bæres slik at alle kan se at det er tomt for ammunisjon. Det er ikke tillatt å bære våpen i butikker eller offentlige bygg. Flere av butikkene i Longyearbyen har våpenskap som våpenet kan oppbevares i.

Jag bodde där för 10 år sedan och har sett med egna ögon att det inte finns gevär i klassrummen. När jag blev instruerad om min roll som vikarie på skolan fick jag ingen som helst information om vapen i skollokalerna, man tycker att jag borde fått instruktioner om dylikt eftersom jag fick ansvaret för ett klassrum fullt med elever.


Du är verkligen desperat och förstår uppenbarligen inte situationen på Svalbard. Jag vet inte om du med flit försöker missförstå texten du klistrat in, men att bära vapen i byn har inget med isbjörnsfara i byn att göra utan är helt och hållet av praktiska bekvämlighetsskäl.

"og det er av praktiske årsaker ikke uvanlig å måtte bære med seg våpenet innenfor bosetningen i Longyearbyen"

Det är också på grund av detta som vapenställ finns vid ingången till många offentliga byggnader, dessa vapenställ är något som turister ofta missförstår och tror att de måste beväpna sig mot isbjörnar mitt i byn. (sannolikt där din utbytesstudent kommer in i bilden)

Jag personligen har ofta av praktiska skäl haft med mig vapen till universitetet, eftersom det ofta därifrån man utgår om man ska till exempelvis student hytten i Björndalen, smidigt att förvara geväret där helt enkelt.

Du borde faktiskt resa till Svalbard och se hur människor (även små barn) som dagligdags lever bland extrema rovdjur klarar av sin vardag. Jag tror du skulle lära dig mycket, om du nu vill lära dvs.
 
Det är väl klart att varken barnen eller de vuxna på Svalbard har några enorma problem med isbjörnar. Isbjörnen konkurrerar ju inte om bytena under älgjakten!
 
Och det är här som skon klämmer, det blir helt enkelt mindre älg och rådjur för jägarna att skjuta när det kommer in en konkurrent på markerna. Lite som att skjuta sälar för att de tar fisken.


Huvet på spiken! Inte konstigt att vargen blir tvungen att jägarnas hundar och barn när jägaren skjuter vargens mat..
 
Jag bodde där för 10 år sedan och har sett med egna ögon att det inte finns gevär i klassrummen. När jag blev instruerad om min roll som vikarie på skolan fick jag ingen som helst information om vapen i skollokalerna, man tycker att jag borde fått instruktioner om dylikt eftersom jag fick ansvaret för ett klassrum fullt med elever.


Du är verkligen desperat och förstår uppenbarligen inte situationen på Svalbard. Jag vet inte om du med flit försöker missförstå texten du klistrat in, men att bära vapen i byn har inget med isbjörnsfara i byn att göra utan är helt och hållet av praktiska bekvämlighetsskäl.

"og det er av praktiske årsaker ikke uvanlig å måtte bære med seg våpenet innenfor bosetningen i Longyearbyen"

Det är också på grund av detta som vapenställ finns vid ingången till många offentliga byggnader, dessa vapenställ är något som turister ofta missförstår och tror att de måste beväpna sig mot isbjörnar mitt i byn. (sannolikt där din utbytesstudent kommer in i bilden)

Jag personligen har ofta av praktiska skäl haft med mig vapen till universitetet, eftersom det ofta därifrån man utgår om man ska till exempelvis student hytten i Björndalen, smidigt att förvara geväret där helt enkelt.

ok.. varför är det så praktiskt att bära vapen hela tiden? det är inte för att skydda sig mot djur, det är ingen krigshärd.. är det laglöst land med stråtrövare?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.