Hur är det i Abisko i början av Juni?

Hej alla glada friluftsmänniskor.
I mitten av juni tänkte jag bege mig till Abisko och därifrån föjla kungsleden söderut, minst en veckas vandring.

Det jag undrar är ifall det är någon som vet hur mycket snö som finns kvar i de trakterna då, eller ska man vänta till sedare för att få vandra på en snöfri Kungsled? Är det någon som vet?

Tack på förhand. Mvh. Peter W

Det verkar fungera i år

Hej!

I år har våren kommit tidigt till lapplandsfjällen. Abisko rapporterade redan för någon vecka sedan, att Kungsleden är snöfri åtminstone den första milen. Och det är ju några veckor kvar till din planerade tur.

Tjäktjapasset kan förstås vara besvärligt. Men med rådande väderläge, verkar det inte heller bli något problem. Bevaka bara att det inte blir några bakslag med kallt väder en period!

Kolla med Abisko Turiststation resp. Kebnekaise Turiststation, så kan de nog berätta om läget, när det börjar närma sig.

Men som alltid måste man planera för justeringar i sina planer. Man kan alltid vända om!

Lycka till!

Bert

[Ändrat av nidob49 2002-05-11 kl 21:56]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Det verkar fungera i år

Tack så mycket!

nidob49; sa:
Hej!

I år har våren kommit tidigt till lapplandsfjällen. Abisko rapporterade redan för någon vecka sedan, att Kungsleden är snöfri åtminstone den första milen. Och det är ju några veckor kvar till din planerade tur.

Tjäktjapasset kan förstås vara besvärligt. Men med rådande väderläge, verkar det inte heller bli något problem. Bevaka bara att det inte blir några bakslag med kallt väder en period!

Kolla med Abisko Turiststation resp. Kebnekaise Turiststation, så kan de nog berätta om läget, när det börjar närma sig.

Men som alltid måste man planera för justeringar i sina planer. Man kan alltid vända om!

Lycka till!

Bert

[Ändrat av nidob49 2002-05-11 kl 21:56]

Räkna med snö!

Tjenare.

Jag är just hemkommen från en två-veckors tur på skidor i Sarek och Padjelanta och så mycket kan jag med säkerhet säga att där kommer det troligen inte vara vandringsbart i början av juni.

Det är helt riktigt att våren har kommit tidigt och det finns ingen snö förren man kommer upp på kalfjället, men när man väl gör det är det bitvis mycket gott om snö kvar.

Jag planerade samma tur som du för ett gäng år sen under samma tid och det var full vår när vi kom till Abisko. Men när vi kom upp på kalfjället efter Aboskojaure möttes vi av halvmeterdjupt snöslask, helt utan bärighet och tvingades smita ner i Vistas.

Nu blev det en lyckad tur trots allt och det är en mycket spännande tid på året med mycket djurliv och lite människor, men räkna inte med att kunna gå kungsleden, den går stora delar för högt upp för att vara snöfri.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips