Hundar, i eller utanför tältet?

Jag planerar ett par vandringar i mellansverige till hösten och har nyligen skaffat en storpudel på 4år. Han har relativt kort päls, ingen utställningsfrisyr alltså.

Frågan är hur låga temperaturer en hund klarar av att sova i utomhus, själv kan jag sova i 0-gradigt med en tjock sovsäck, men hur blir det med vovven? Det är nog svårt att lära honom att sova i en sovsäck. Det finns ju en del slädhundar som sover ute i väldigt låga temperaturer, men min jycke är mer av en sällskapsmodell.

Hur gör ni som har hundar som inte är super pälsade? Behöver dom sova i tält, eller klarar dom 0-gradigt? Hunden är klippt som på bilden ungefär.

1200px-Full_attention_%288067543690%29.jpg
 
Just pudel saknar helt underull och har sannolikt inte mycket till underhull vilket torde betyda dåligt med skydd mot kyla när de ligger stilla. Nu är det inte nämnvärt varmare temperaturmässigt inne i tältet, däremot torrt och vinskyddat vilket såklart är viktigt men inte tillräckligt.

För en pudel i 0 grader skulle jag nog ta med ordentligt bädd och täcke tills jag var övertygad om att det inte behövs.

Är nog bra att ta en tältnatt på tomten eller nära hem med ordentlig koll på hunden innan du ger dig iväg. Inte säkert att den kommer fixa alla typer av täcken/plädar eller tycker det är roligt med tält. Dock brukar ju de flesta hundar älska att vara ute när de väl förstått grejen, så ta det bara varlig så har nog både du och hund bra förutsättningar att njuta.

Så kör på men försiktigt!
 
Jag har en engelsk setter med noll underhudsfett och väldigt tunn päls. Han har varit med mig i rätt många tältnätter och det enda han har är sitt täcke från back on track. Ibland kryper han upp och lägger sig intill mig med oftast ligger han i fotändan.

Han har möjligheten att lägga sig på sin vindsäck men brukar inte alltid göra det, och då har vi en del nätter med frost bakom oss.

Köp ett värmetäcke som du även kan använda om det börjar regna och ni ska sova i tält, då slipper du en blöt hund. I övrigt (enligt mina erfarenheter med två hundar) så behöver du inte oroa dig =)
 
Min erfarenhet är att hunden, om det är kyligt, snor runt lite och lägger sig sedan. Givetvis ska hunden ha ett rejält liggunderlag och sedan ett täcke, filt eller något liknade.

När förhoppningsvis den trygga hunden inser att husse eller matte har för avsikt att stanna här och sova så rör sig inte hunden något mer. Hunden ligger still under täcket och skulle den ha rört sig och kastat av sig så är det bara att lugna den och lägga tillbaka den. Givetvis måste hundägaren kolla läget under natten och förhoppningsvis är allt lugnt.

Själv har jag förvånats över att hundar i fält är så anpassningsbara, precis som de förstod att de också ingår i fältövningens prövningar.

Mina hundar har oftast sovit inne i tältet om de inte varit rejält blöta och skitiga,
 
I tältet.

De flesta vovvar vill vara nära, och man har ju då också koll på den.Utanför kan den ju hitta på ett och annat,speciellt om den känner för att vakta sin husse/matte.
Tänker att det nog bara är väldigt varma hundar ( likt vissa huskys och polarhundar) som föredrar en utenatt i växlande väder.
 
Hunden kommer sannolikt att välja själv vad som är lämpligt.

Vår Samojed föredrar att växla sovplats ibland i absiden ibland utanför. Jag är inte bekväm att ha honom i innertältet då han kan blöta ned sovsäckar och trampa sönder liggunderlag eller bara helt enkelt inkräkta på mitt utrymme på liggunderlaget.

Men det som skulle tala för innertältet är småkryp som fästingar och stickande insekter.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Jag planerar ett par vandringar i mellansverige till hösten och har nyligen skaffat en storpudel på 4år. Han har relativt kort päls, ingen utställningsfrisyr alltså.

Frågan är hur låga temperaturer en hund klarar av att sova i utomhus, själv kan jag sova i 0-gradigt med en tjock sovsäck, men hur blir det med vovven? Det är nog svårt att lära honom att sova i en sovsäck. Det finns ju en del slädhundar som sover ute i väldigt låga temperaturer, men min jycke är mer av en sällskapsmodell.

Hur gör ni som har hundar som inte är super pälsade? Behöver dom sova i tält, eller klarar dom 0-gradigt? Hunden är klippt som på bilden ungefär.

1200px-Full_attention_%288067543690%29.jpg

Har själv vandrat ett antal gånger med storpudel och den sov alltid inne i tältet. Dels med tanke på att det är varmare och dels med tanke på insekterna. Även vintertur i tält. När det var lite kallare sov han mellan oss. Dock betyligt mer päls än på din bild vintertid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Malmstroem Angående lösa hundar i naturreservat Allmänt om friluftsliv 76
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
salgo601 Tältplats utanför vildmarken Allmänt om friluftsliv 20
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...