Hundar, i eller utanför tältet?

Jag planerar ett par vandringar i mellansverige till hösten och har nyligen skaffat en storpudel på 4år. Han har relativt kort päls, ingen utställningsfrisyr alltså.

Frågan är hur låga temperaturer en hund klarar av att sova i utomhus, själv kan jag sova i 0-gradigt med en tjock sovsäck, men hur blir det med vovven? Det är nog svårt att lära honom att sova i en sovsäck. Det finns ju en del slädhundar som sover ute i väldigt låga temperaturer, men min jycke är mer av en sällskapsmodell.

Hur gör ni som har hundar som inte är super pälsade? Behöver dom sova i tält, eller klarar dom 0-gradigt? Hunden är klippt som på bilden ungefär.

1200px-Full_attention_%288067543690%29.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Just pudel saknar helt underull och har sannolikt inte mycket till underhull vilket torde betyda dåligt med skydd mot kyla när de ligger stilla. Nu är det inte nämnvärt varmare temperaturmässigt inne i tältet, däremot torrt och vinskyddat vilket såklart är viktigt men inte tillräckligt.

För en pudel i 0 grader skulle jag nog ta med ordentligt bädd och täcke tills jag var övertygad om att det inte behövs.

Är nog bra att ta en tältnatt på tomten eller nära hem med ordentlig koll på hunden innan du ger dig iväg. Inte säkert att den kommer fixa alla typer av täcken/plädar eller tycker det är roligt med tält. Dock brukar ju de flesta hundar älska att vara ute när de väl förstått grejen, så ta det bara varlig så har nog både du och hund bra förutsättningar att njuta.

Så kör på men försiktigt!

Jag har en engelsk setter med noll underhudsfett och väldigt tunn päls. Han har varit med mig i rätt många tältnätter och det enda han har är sitt täcke från back on track. Ibland kryper han upp och lägger sig intill mig med oftast ligger han i fotändan.

Han har möjligheten att lägga sig på sin vindsäck men brukar inte alltid göra det, och då har vi en del nätter med frost bakom oss.

Köp ett värmetäcke som du även kan använda om det börjar regna och ni ska sova i tält, då slipper du en blöt hund. I övrigt (enligt mina erfarenheter med två hundar) så behöver du inte oroa dig =)

Min erfarenhet är att hunden, om det är kyligt, snor runt lite och lägger sig sedan. Givetvis ska hunden ha ett rejält liggunderlag och sedan ett täcke, filt eller något liknade.

När förhoppningsvis den trygga hunden inser att husse eller matte har för avsikt att stanna här och sova så rör sig inte hunden något mer. Hunden ligger still under täcket och skulle den ha rört sig och kastat av sig så är det bara att lugna den och lägga tillbaka den. Givetvis måste hundägaren kolla läget under natten och förhoppningsvis är allt lugnt.

Själv har jag förvånats över att hundar i fält är så anpassningsbara, precis som de förstod att de också ingår i fältövningens prövningar.

Mina hundar har oftast sovit inne i tältet om de inte varit rejält blöta och skitiga,

I tältet.

De flesta vovvar vill vara nära, och man har ju då också koll på den.Utanför kan den ju hitta på ett och annat,speciellt om den känner för att vakta sin husse/matte.
Tänker att det nog bara är väldigt varma hundar ( likt vissa huskys och polarhundar) som föredrar en utenatt i växlande väder.

Hunden kommer sannolikt att välja själv vad som är lämpligt.

Vår Samojed föredrar att växla sovplats ibland i absiden ibland utanför. Jag är inte bekväm att ha honom i innertältet då han kan blöta ned sovsäckar och trampa sönder liggunderlag eller bara helt enkelt inkräkta på mitt utrymme på liggunderlaget.

Men det som skulle tala för innertältet är småkryp som fästingar och stickande insekter.

Thure

avslutad210712

Gäst
Jag planerar ett par vandringar i mellansverige till hösten och har nyligen skaffat en storpudel på 4år. Han har relativt kort päls, ingen utställningsfrisyr alltså.

Frågan är hur låga temperaturer en hund klarar av att sova i utomhus, själv kan jag sova i 0-gradigt med en tjock sovsäck, men hur blir det med vovven? Det är nog svårt att lära honom att sova i en sovsäck. Det finns ju en del slädhundar som sover ute i väldigt låga temperaturer, men min jycke är mer av en sällskapsmodell.

Hur gör ni som har hundar som inte är super pälsade? Behöver dom sova i tält, eller klarar dom 0-gradigt? Hunden är klippt som på bilden ungefär.

1200px-Full_attention_%288067543690%29.jpg

Har själv vandrat ett antal gånger med storpudel och den sov alltid inne i tältet. Dels med tanke på att det är varmare och dels med tanke på insekterna. Även vintertur i tält. När det var lite kallare sov han mellan oss. Dock betyligt mer päls än på din bild vintertid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips