Hundalshyttan- Lossistugan

Nu har jag läst för mycket karta igen så nu har jag alldeles för många alternativ inför sommaren.
Har redan biljett till Riksgränsen och det är väl meningen att jag ska utgå därifrån. Leden Hunddalen- Lossistua-Cunojavrehytta ser spännande ut. Någon som gått där och kan tala om hur den är. På Narviksfjällens hemsida fick jag intrycket att det är besvärligt men frågan är ju hur besvärligt det är.
Pär

Nejdå inte vidare 'besvärlig'

Mja.. Jo den är lite lång, men fin.. Det är en hel del sten att gå på.. Men var är det inte det ju överallt.. Tristast är väl vägsträckan i Norddalen om man nu kan kalla nått trist. Brant är det att gå upp till Losihyttan.. Alla dom här norska hyttorna är ganska populära, Narviksborna har alltid gillat området och vi svenskar har nu börjat småsmått' gilla det även vi. Det beror nog mest på standarden i hyttorna som är ‘bekväm’ och ‘koselig’.. Jag tycker faktiskt folk ska visa sin uppskattning för området genom att betala hyttavgifterna och inte ‘snålbo’ eller långbo där som jag märkt att vissa tenderar att göra i dessa norska obemannade hyttor.
Jag var en gång i en av dessa hyttor, ett holländsk par bodde då en hel vecka i denna..utan att betala.

Nåväl. Landskapet är spektakulärt överallt. Ta dig tid att upptäcka det här jättefina området. Hunddalen är verkligen en fjällpärla. Att ta dig över jokken där, gör du på kraftverksdammen ett par hundra meter bortom stugorna.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Någon som gått där i början av juli och kan säga något om hur det var med snö. Ja jag vet att det ena året inte behöver vara likt det andra men om det varit 1 meter snö så kanske det är en dålig tidpunkt att gå där. Sitter och funderar lite kring sommarens första vandring

Snö?
Ja, det finns stora snöfält, kvarliggande mycket ofta i hög terräng så då i början av Juli just.. Dock vid lägre, lägre än den svenska är det mer grönt än på svenska sidan. Det är dessa kontraster som just gör vandringar i Narviksfjällen så fina! Om du kommer ifrån U.Allakas och går ned i Norddalen är det grönt där på björkarna före midsommar medan björkarna uppe där vid U.A är o-utslagna.. Så räkna med en hel del snö i början av Juli.
Passet mellan Losi och Hunddalen, uppe i Rienatvagge där ligger det mycket snö. Det påminner om en sådan där passövergång uppe i Kebnekaise, typ vid Nallo eller nått sånt.
Vandringen är jättefin.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips