Hund på fjällvandring

Jag är en van fjällvandrare men en ovan hundägare och ska för första gången ta med min hund, en två år gammal sheltie, på en tvåveckorstur. Det dyker upp en del funderingar som jag hoppas att någon här kan svara på :)

- Jag märker att om han har varit ute på en heldagspromenad ena dagen brukar han vilja vila mycket nästkommande dag. Bör jag lägga in fler vilodagar under vandringen?

- Är det rimligt med samma matranson som hemma eller bör han få mer mat med tanke på ansträngningen?

- Kan man räkna med att hans tassar blir slitna och kan behöva någon form av vård? Terrängen kommer bitvis att vara stenig.

- Vad bör jag ta med i sjukvårdutrustning till en hund?

- Jag vill ha händerna fria. Ska man försöka fästa kopplet på ryggsäckens höftbälte eller ska jag försöka hitta ett separat midjebälte för hundkoppel? (om jag överhudtaget får plats med det).

-Mygg, hur klarar hundar det generellt? Är plågan alltför intensiv brukar vi ju ta på oss heltäckande och gärna en mygghatt på det men finns något myggmedel eller annat skydd för hund som kan rekommenderas?

Tacksam för svar

/ Per
 
Jag är en van fjällvandrare men en ovan hundägare och ska för första gången ta med min hund, en två år gammal sheltie, på en tvåveckorstur. Det dyker upp en del funderingar som jag hoppas att någon här kan svara på :)

- Jag märker att om han har varit ute på en heldagspromenad ena dagen brukar han vilja vila mycket nästkommande dag. Bör jag lägga in fler vilodagar under vandringen?

- Är det rimligt med samma matranson som hemma eller bör han få mer mat med tanke på ansträngningen?

- Kan man räkna med att hans tassar blir slitna och kan behöva någon form av vård? Terrängen kommer bitvis att vara stenig.

- Vad bör jag ta med i sjukvårdutrustning till en hund?

- Jag vill ha händerna fria. Ska man försöka fästa kopplet på ryggsäckens höftbälte eller ska jag försöka hitta ett separat midjebälte för hundkoppel? (om jag överhudtaget får plats med det).

-Mygg, hur klarar hundar det generellt? Är plågan alltför intensiv brukar vi ju ta på oss heltäckande och gärna en mygghatt på det men finns något myggmedel eller annat skydd för hund som kan rekommenderas?

Tacksam för svar

/ Per

Kan inte svara på dina frågor då jag inte är hundägare men jag har en reflektion.
Varför väljer du att göra en tvåveckorstur om du är ovan hundägare? Varför inte börja med en helgtur, långhelg eller veckotur hemmavid för att ni ska lära er vad som behövs och krävs? Då får du svar på hur mycket just din hund behöver i extra mat, vila, omvårdnad
I fjällen är det svårt att avbryta, men hemma funkar det om det skulle visa sig att där är saker som inte fungerar
 
Kan inte svara på dina frågor då jag inte är hundägare men jag har en reflektion.
Varför väljer du att göra en tvåveckorstur om du är ovan hundägare? Varför inte börja med en helgtur, långhelg eller veckotur hemmavid för att ni ska lära er vad som behövs och krävs? Då får du svar på hur mycket just din hund behöver i extra mat, vila, omvårdnad
I fjällen är det svårt att avbryta, men hemma funkar det om det skulle visa sig att där är saker som inte fungerar

Tack för din relevanta reflektion. Jag kommer att under våren och försommaren förbereda oss båda genom några helgturer men ville samtidigt få in en del synpunkter härifrån.
 
Jag är en van fjällvandrare men en ovan hundägare och ska för första gången ta med min hund, en två år gammal sheltie, på en tvåveckorstur. Det dyker upp en del funderingar som jag hoppas att någon här kan svara på :)

- Jag märker att om han har varit ute på en heldagspromenad ena dagen brukar han vilja vila mycket nästkommande dag. Bör jag lägga in fler vilodagar under vandringen?
Ja, gör det, om inte annat eftersom du inte riktigt vet vad hunden klarar. Nu är ju för all del en sheltie liten nog att bäras, men trevligare om det inte kommer till det.

Sen kan man ju alltid skita i en vilodag och ta en topptur istället om det verkar som att den inte behövs :D.

- Är det rimligt med samma matranson som hemma eller bör han få mer mat med tanke på ansträngningen?
Ger honom mer, eller kanske hellre energitätare mat så att det inte blir så mycket hundmat att bära (men byt nån månad eller två innan så inte magen pajjar).

- Kan man räkna med att hans tassar blir slitna och kan behöva någon form av vård? Terrängen kommer bitvis att vara stenig.
Ja, det är ju en hel del mer promenerande än han är van med gissar jag. Kolla trampdynorna kontinuerligt (minst varje kväll, även raster om terrängen är jobbig). Finns diverse tassalvor som du eventuellt kan sätta på kvällen, men det beror lite på hur han reagerar på sånt, min hund tycker tocket är vansinnigt traumatiskt.

- Vad bör jag ta med i sjukvårdutrustning till en hund?
Tänk tassbandage. Ganska vanligt är lite gasbinda eller liknande, en plastpåse tejpat utanpå och en strumpa tejpat utanpå det för att skydda plastpåsen från slitaget. På så sätt kan man linka hem med en skadad tass.

Tänk på att sätta mellan tårna också så inte hunden får skavsår. Här en länk till ett tämligen seriöst tassbandage: http://www.evidensia.se/djurkliniken-akersberga/bra-att-veta/sa-lagger-du-tassbandage

Nu har ju shelties små tassar, så en strumpa kanske är väl stor. Köp några bebisstrumpor och ta med? Hundskor är ju naturligtvis också ett alternativ om du hittar nåt som verkar funka.

- Jag vill ha händerna fria. Ska man försöka fästa kopplet på ryggsäckens höftbälte eller ska jag försöka hitta ett separat midjebälte för hundkoppel? (om jag överhudtaget får plats med det).
Med en så liten hund ser jag inget skäl att ha ett separat bälte. Kanske ett flexikoppel fastsatt i avbärarremmen kan vara ett alternativ för er? Absolut minst tjafs imho.

-Mygg, hur klarar hundar det generellt? Är plågan alltför intensiv brukar vi ju ta på oss heltäckande och gärna en mygghatt på det men finns något myggmedel eller annat skydd för hund som kan rekommenderas?
Jag blev rekommenderad nässelvatten på ett annat forum. Oklart om det funkar dock eftersom jag inte hunnit prova. Hur de klarar mygen beror ju på pälsen, och lite mentalt, om de stressar upp sig eller inte. Min brukar, trots dålig päls, få uthärda under dagen, men på natten får hon naturligtvis sova i innertältet.


0020s förslag på träningsvandringar är bra, då kan du ju testa att sätta fast hunden i avbärarbältet och se hur det känns, sova i tält tillsammans osv :).
 
Ja, gör det, om inte annat eftersom du inte riktigt vet vad hunden klarar. Nu är ju för all del en sheltie liten nog att bäras, men trevligare om det inte kommer till det.

Sen kan man ju alltid skita i en vilodag och ta en topptur istället om det verkar som att den inte behövs :D.


Ger honom mer, eller kanske hellre energitätare mat så att det inte blir så mycket hundmat att bära (men byt nån månad eller två innan så inte magen pajjar).


Ja, det är ju en hel del mer promenerande än han är van med gissar jag. Kolla trampdynorna kontinuerligt (minst varje kväll, även raster om terrängen är jobbig). Finns diverse tassalvor som du eventuellt kan sätta på kvällen, men det beror lite på hur han reagerar på sånt, min hund tycker tocket är vansinnigt traumatiskt.


Tänk tassbandage. Ganska vanligt är lite gasbinda eller liknande, en plastpåse tejpat utanpå och en strumpa tejpat utanpå det för att skydda plastpåsen från slitaget. På så sätt kan man linka hem med en skadad tass.

Tänk på att sätta mellan tårna också så inte hunden får skavsår. Här en länk till ett tämligen seriöst tassbandage: http://www.evidensia.se/djurkliniken-akersberga/bra-att-veta/sa-lagger-du-tassbandage

Nu har ju shelties små tassar, så en strumpa kanske är väl stor. Köp några bebisstrumpor och ta med? Hundskor är ju naturligtvis också ett alternativ om du hittar nåt som verkar funka.


Med en så liten hund ser jag inget skäl att ha ett separat bälte. Kanske ett flexikoppel fastsatt i avbärarremmen kan vara ett alternativ för er? Absolut minst tjafs imho.


Jag blev rekommenderad nässelvatten på ett annat forum. Oklart om det funkar dock eftersom jag inte hunnit prova. Hur de klarar mygen beror ju på pälsen, och lite mentalt, om de stressar upp sig eller inte. Min brukar, trots dålig päls, få uthärda under dagen, men på natten får hon naturligtvis sova i innertältet.


0020s förslag på träningsvandringar är bra, då kan du ju testa att sätta fast hunden i avbärarbältet och se hur det känns, sova i tält tillsammans osv :).

Tack för bra svar! Jag får söka vidare lite kring mygg-frågan...
 
En relaterad fråga (istället för att starta en ny tråd). Vi har också hund, en tibetansk spaniel. Jag har gått dagsturer med henne, upp till 15 km, och hunden har sett glad och pigg ut efteråt.

Finns det någon tumregel, eller liknande, hur långt en hund klara att gå på en dag? Det är givetvis väldigt beroende på ras, men finns det några allmänna regler?

Går det att köpa hundmat i STFs stugor?
 
En relaterad fråga (istället för att starta en ny tråd). Vi har också hund, en tibetansk spaniel. Jag har gått dagsturer med henne, upp till 15 km, och hunden har sett glad och pigg ut efteråt.

Finns det någon tumregel, eller liknande, hur långt en hund klara att gå på en dag? Det är givetvis väldigt beroende på ras, men finns det några allmänna regler?
Det har jag svårt att tro, det är ju en himla skillnad på hund och hund så att säga... Det enda som är generellt (utom möjligen för de raser som inte har päls) är att hundar har jobbigare med värme än människor, men med dopp i lämpliga myrar och bäckar längs vandringen brukar det gå att lösa :).

Jag vet inte om det är *så* mycket beroende på ras (ok, pyttesmå hundar har det ju naturligtvis jobbigare än större, kortnosade hundar kan ha andningsbesvär, osv), men jag skulle nog tro att den aktuella hundens kondition och hälsa är vad som avgör.

Du får nog helt enkelt anpassa dig efter individen :).
 
Gå in på youtube och kolla på Lars Monsen Across Canda, eller Lars Monsen på vilospår. eller ja bara något avsnitt när han är ute med någon av hundarna så kan du studera dom problem han stöter på och hur han handskas med det. han gör det ju rätt så extremt, så det kanske är svårt att jämföra med en 2veckors tur efter en led, men du kommer bli klokare det kan ja lova dig :)
 
Efter många år med både hårt arbetande tjänstehundar i eländig miljö och fjäll- / skogs-äventyr så kan jag nog sammanfatta det viktigaste.

Uppmärksamhet, håll koll på hundens kondition och kroppsrörelser.

Vätska, ordentliga vätskepauser. Brukar aldrig vara ett bekymmer i fjällen.

Tassarna. Kolla tassar och underben vid varje paus, ibland oftare.

Mat, antingen samma som hemma men mer, upp till 50% mer beroende på ansträngning. 20% mer är nog normalt. Håll koll på hullet under vandringen.
Alternativet är ett högenergifoder, men det brukar ställa till det med magen i början, så vänj hunden hemma.

En bra förbandspåse till hunden innehåller tass-salva, koksaltlösning, sårspray eller snögg-förband. Ett par Canicur-tabletter kan vara bra om hunden är benägen att bli dålig i magen.

Ett litet tunnt liggunderlag, det kan vara rejält kallt från marken även för en Sheltie på natten, särskilt med blöt päls.
Glöm inte tuggben och något belöningsgodis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
LindaS74 Tips på bra tur med hund Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
luffsarbjörn Hund på Sylarna Fjällvandring 0
Kia.M78 Hund på tåg Fjällvandring 8
Ulf-Allan Hund på fjället Fjällvandring 17
northdog Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 14
Nettan A Hund på tåget Fjällvandring 2
pluh Ha med hund på vandring. Fjällvandring 18
matt-lof Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 3
Kattis_79 Hund på fjället Fjällvandring 1
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.