Hund i naturreservat

Jag håller med om att TS ställde frågan om vad som gäller i naturreservat och generellt rörande koppeltvång. Men jag tycker att diskussionen är intressant och att det ibland är synd när man återkommande hänvisar till ursprungsfrågan. Det är ju inga perifera, långt-från-ämnet saker som tas upp.

Vad gäller koppeltvång i Vålådalen tolkar jag det så här:
Det finns inget koppeltvång om inte det finns renar i närheten/trakten/inom synhåll. Gör det däremot det, så skall hunden hållas kopplad. Om något sker, hunden t ex driver eller förföljer vilt, så skulle den ha varit kopplad.

Jag tror att de flesta hundägare har bra kontroll på och känner sin hund väl. Jag tror också att de utan problem kan på ett säkert sätt ha sin hund lös i området som frågan handlade om.

/daniel
 
Något generellt förbud att ha lösspringande hund i naturreservat finns inte eftersom orsaken till naturreservatet varierar kraftigt. Enligt Miljöbalken får naturreservat bildas av fem skäl:

* Bevara biologisk mångfald
* Vårda och bevara värdefulla naturmiljöer
* Tillgodose behov av områden för friluftslivet
* Skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer
* Skydda, återställa eller nyskapa livsmiljöer för skyddsvärda arter

En lös hund lär knappast skada "värdefulla naturmiljöer" medan en lös hund i "områden för att bevara biologisk mångfald" kan göra mycket stor skada. Därför måste det vara upp till varje reservatbildare att fastställa reglerna för varje enskilt reservat.

Tyvärr så är det få naturreservat som bildas för att "tillgodose behovet av områden för friluftslivet".
 
Som jag påpekat handlar tråden om vad som faktiskt gäller, huruvida det finns ett ABSOLUT koppeltvång eller ej om det saknas särskilda föreskrifter. Inte din personliga uppfattning i frågan, dina önskemål eller något annat irrelevant skitsnack.
Gå på toa nu, så kommer du må bättre.

Vem tror du att du är egentligen?
 
Det är väl som vanligt när det gäller juridik; ett korrekt svar är alltid "- Det beror på...".

Frågan om huruvida det är koppeltvång på hundar i alla naturreservat kan ju enkelt besvaras med ett nej. Däremot kan det vara det i många reservat. Då framgår det dels i restirktionerna som är specifika för det aktuella reservatet, eller av andra regler som gäller i reservatet precis som i omgivande marker.

Förenklat kanske man kan säga att om det är ett natureservat där det inte finns skyddsvärda arter - där reservatet instiftats med anledning av att man vill spara området för dess rekreationsvärden, och om det dessutom är vinter, så är chansen ganska stor att hunden får vara lös. Men mer korrekt kanske är att säga att det finns ingen regel som säger att kopplingstvång i natureeservat i allmänhet.
 
Vem tror du att du är egentligen?

Spelar det någon roll, egentligen, på ett relativt anonymt internetforum?

Men men, låt gå, jag är en 31 årig norrlänning i exil, jobbar som jurist, kör en gammal ford och har sambo. Överlag en vanlig Svensson med intresse för friluftsliv, inget märkvärdigt. Är du nöjd nu? Kan vi återgå till det andra?

Det jag däremot kan, är att känna igen ett taffligt och absurt argument när jag ser det. Den typ av resonemang du för, är samma typ av resonemang som SD kör med, det håller inte. Ska du motivera en sådan skyldighet för ett kollektiv behöver du bättre argument än att du träffat några som misskött sig.
 
Spelar det någon roll, egentligen, på ett relativt anonymt internetforum?

Men men, låt gå, jag är en 31 årig norrlänning i exil, jobbar som jurist, kör en gammal ford och har sambo. Överlag en vanlig Svensson med intresse för friluftsliv, inget märkvärdigt. Är du nöjd nu? Kan vi återgå till det andra?

Det jag däremot kan, är att känna igen ett taffligt och absurt argument när jag ser det. Den typ av resonemang du för, är samma typ av resonemang som SD kör med, det håller inte. Ska du motivera en sådan skyldighet för ett kollektiv behöver du bättre argument än att du träffat några som misskött sig.

Det jag vill veta är vad som ger dig rätten att avgöra vad man får tycka och skriva i ett öppet forum. Tror du att dina argument är mer värda än andras och att du ska ha avgörandet om vad som är relevant och godkänt att skriva? Om dina argument är så oöverträffade så borde det inte finnas behov av att förstärka dom med underliga tillmälen och invektiv. Att du vet allt och kan allt innebär väl inte att du har makten att tysta andra? Det finns alla möjliga typer på det här forumet men aldrig tidigare har jag träffat på en åsiktspolis av din rang.
 
Det jag vill veta är vad som ger dig rätten att avgöra vad man får tycka och skriva i ett öppet forum. Tror du att dina argument är mer värda än andras och att du ska ha avgörandet om vad som är relevant och godkänt att skriva? Om dina argument är så oöverträffade så borde det inte finnas behov av att förstärka dom med underliga tillmälen och invektiv. Att du vet allt och kan allt innebär väl inte att du har makten att tysta andra? Det finns alla möjliga typer på det här forumet men aldrig tidigare har jag träffat på en åsiktspolis av din rang.

Du får ursäkta mig, men det finns ett ganska vedertaget och väldefinierat begrepp, netikett. Det handlar om vett och etikett på Internet, sociala regler för internet kort och gott. För forum är en av de grundläggande reglerarna att man skall hålla sig till ämnet, på siten http://www.netikett.se skriver de så här

"Håll dig till ämnet.
Syftet med ett forum är att skapa givande samtal om och omkring speciella ämnen. Bästa sättet att bidra till ett givande samtal är hålla sig till ämnet i de olika trådarna. Har du en annan vinkel eller en annan frågeställning i ett ämne, starta en ny tråd. Glöm inte heller att sätta en beskrivande rubrik i din nya tråd!
"

Den här tråden inleds med en frågeställning om vad som är gällande rätt. Om det finns belägg för de hot om länsman som hundägarna utsattes för. Inte vad du tycker i frågan, vill du starta en tråd där du förklarar om hur mycket du hatar hundar är du fri att göra det.

Din fråga, liksom det här svaret, ligger långt utanför vad som är tillåtet. Det engelska begreppet, som även används i Sverige, är OT (off topic). Beroende på hur aktiva forumets moderatorer är och hur hårt hållet forumet är rensas oftast sådana OT inlägg bort. Nu verkar det här forumet ha ganska toleranta moderatorer.

Det är alltså inte frågan om något som jag hittat på. De som hittar på är de som påstår att det finns ett absolut koppeltvång.
 
Varje forum har sin atmosfär och sitt beteende. som ny brukar man känna av det hela och sen anpassa sig till det forumet. personangrepp brukar vi försöka undvika på utsidan, urspårningar däremot är vi ganska bra på;)
 
Det står antagligen på nästa sida på netikettreglerna om det olämpliga i att i sitt 23:e inlägg på ett forum undervisa i vad som gäller på forumet...

Men jag tror jag struntar i att scrolla dithän, för om du, Ångström, nu läst första sidan och ändå inte insett det olämpliga i att dra in sanitetsärenden i debatten, så verkar inte reglerna särskilt läsvärda.
Känns väl som om det är tämligen OT, men att det kanske ändå är det minsta problemet.

Jag rekommenderar hellre forumreglerna, som varje ny medlem borde ha färska i åtanke, och konstaterar att tråden redan är under bevakning från moderatorn, vilket tack och lov sällan är nödvändigt här. Vår moderator kan alldeles säkert forumreglerna, och jag oroar mig inte när det gäller kompetensen i netikett heller.
 
"Håll dig till ämnet.
vill du starta en tråd där du förklarar om hur mycket du hatar hundar är du fri att göra det.


Vill du starta en tråd om netikett så är du fri att göra det, jag vill debattera koppeltvång. Som jag nämnde tidigare så tycker jag om hundar men det vore bra om människor som inte har koll på sina hundar kunde hålla dom kopplade. Det bästa vore kanske om det fanns områden där man kunde låta hundar springa lösa. Typ koppelfria zoner. Sen skulle man kunna ha gott om tunnor för bajspåsarna.

"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
"När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är tillåten, skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i band eller instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. Detsamma gäller när renar flyttas, såvida hundens ägare i förväg underrättats om tiden för flyttningen.
Anträffas hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den ej låter sig upptagas, dödas av den som äger eller vårdar ren"
.
 
Det står antagligen på nästa sida på netikettreglerna om det olämpliga i att i sitt 23:e inlägg på ett forum undervisa i vad som gäller på forumet...

Märkligt, det är första gången jag springer på ett Internetforum där kamratuppfostran tar forumet längre från netikettreglern, normalt sett så är det åt andra hållet. Trots allt, de där sociala reglerna har växt fram ur något, de fanns trots allt redan 1992 när jag för första gången blev aktiv på vad som då kallades BBSer. De relativt universella netikettreglerna kanske inte är tillämpliga i denna subkultur, my bad i sådant fall.

oavsett.

Jag tycker det är märkligt att reaktionen är större över att jag kallar någon skitnödig, än att vissa personer står på sig och försöker mata läsare med felaktigheter trots att frågan är utredd. Att man accepterar ett bagdadbob beteende i en tråd avsedd för kunskapsutbyte. Syftet med forumet som helhet måste ju trots allt någon form av kunskapsutbyte. Att på något sätt dra nytta av varandras erfarenheter och kunskaper, goda som dåliga.

Trådskaparen har varit ute en vandring, men fått en felaktig reprimand. Reprimand har tydligen gnagt så mycket att denne velat få rättsläget klargjort och startat en tråd på det här forumet. Mellan raderna kan man alltså läsa att den påverkat denne negativt i dennes vandring.

I den här tråden finns ett antal personer som kommer med samma felaktiga påstående. Rättsläget har därefter klargjorts, lagstiftningen gåtts igenom och att till och med TILLSYNSMYNDIGHETEN i fråga tillfrågats. Svaren verkar inte spela någon roll för en av dessa diskussionsdeltagare. Han står fotfarande och hoppa av ilska på stället. Nu senast klistrar vederbörande in en text om med vilken rätt hundarna kan dödas, så som om det skulle förändra något för den ansvarsfulle hundägaren. Det är åtminstone i min mening extremt osmakligt, ett tämligen skitnödigt beteende överlag. Ändå är det stora problemet i tråden att jag påtalar att kejsaren med de många inläggen är naken (eller som jag väljer att kalla det, skitnödig). För att komma till rätta med uttalandena om skitnödigheten påtalar man med myndig stämma att moderatorerna har tråden i bevakning som någon form av hot, ungefär som att påtala att länsman kommer och kan bötfälla dig för att din hund är lös.

Så vad är det största problemet, att en person i en tråd för kunskapsutbyte kring vad som gäller för en ansvarsfull hundägare, beter sig som bagdad bob och klistrar inlägg om när man får slå ihjäl hundar (ni får själva bedöma hur smakligt det är) eller personen som kallar densamme för skitnödig?

Är det skitnödigheten får jag väll köpa det. Någon kan väll förklara syftet med forumet för mig i sådant fall, eftersom jag inte förstått det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.