Huggormar i mängder, håller kängorna?

Det finns en ö i Stockholms skärgård dit herpetologerna åker för att inventera huggorm, (åkte till, iaf, ska jag kanske rätta det till) och där det finns väldigt gott om huggorm.

Om man nu inte är överkänslig, så är det inte så farligt att bli biten. Men de går att ta upp, dock rekommenderas grova arbetshandskar, eftersom de ska egentligen inte orka vända upp om man lyfter dom i svansen, men det finns alltid exemplar som orkar det. Det beror lite på var man blir biten, på halsen är känsligt förstås, eftersom det svullnar upp, men benen? Det är definitivt överlevnadsbart. :)

Man behöver ju inte reta dem i onödan, de är ju som sagt fridlysta, men om de är i vägen där man vill sitta o äta, så är det ju bara att flytta på dem några meter. Rör dig lugnt, med sakta rörelser, så skrämmer du dom inte, och då är de fridfulla.
 
Lolli; sa:
... Men de går att ta upp, dock rekommenderas grova arbetshandskar, eftersom de ska egentligen inte orka vända upp om man lyfter dom i svansen, men det finns alltid exemplar som orkar det...

Är det inte så man vanligen skiljer på huggorm och snok? Om den vänder upp och biter dig i handen så är det en snok ;)
 
Lolli; sa:
Men de går att ta upp, dock rekommenderas grova arbetshandskar, eftersom de ska egentligen inte orka vända upp om man lyfter dom i svansen, men det finns alltid exemplar som orkar det.
...bara att flytta på dem några meter. Rör dig lugnt, med sakta rörelser, så skrämmer du dom inte, och då är de fridfulla.

Skall testa det nästa gång jag ser en. Såg en ettrig liten huggis, svart som natten och med ett lysande sicksackband på ryggen i skogen hemmavid (Hellas) förra helgen under en löptur.

;-)
 
polkovodets
ja, det sägs så, men finns svaga snokar som inte orkar och starka huggormar som orkar

jmlove
om du var ute och sprang så "hör" ormen dina steg i marken, vibrationerna, alltså av dem, och de säger att "här kommer något mycket stort och antagligen farligt snabbt emot mig", så var försiktig, den är redan skärrad...
 
folktro

När man ändå pratar om huggormar, hur många här tror att äspingar (huggormens ungar) är giftigare än de vuxna ormarna. Av allt jag läst (kanske inte så jätte- mycket, men ändå) har det aldrig framgått att äspingar skulle vara giftigare. Det verkar som om det bara är nåt som gått vidare i folktron.

Alltså anser jag det som en skröna, minst lika svår att utrota som att man kan se kineskiska muren med blotta ögat från månen.

Men visst, det kanske finns nån sanning i det hela.

Mattias
 
Följdfråga.
En person som var med såg två huggisar på en stig, den nea i dom vanliga färgerna och den andra var grönaktig istället för grå, men med zigzag på ryggen som vanligt.
Synvilla eller finns dom i sorterade färger?
Tillägas att dom var brevid varandra i samma ljus.
 
Re: folktro

Hertz; sa:
När man ändå pratar om huggormar, hur många här tror att äspingar (huggormens ungar) är giftigare än de vuxna ormarna. Av allt jag läst (kanske inte så jätte- mycket, men ändå) har det aldrig framgått att äspingar skulle vara giftigare. Det verkar som om det bara är nåt som gått vidare i folktron.

Alltså anser jag det som en skröna, minst lika svår att utrota som att man kan se kineskiska muren med blotta ögat från månen.

Men visst, det kanske finns nån sanning i det hela.

Mattias

Det jag har hört är att huggorms ungarna har svårare att spara på giftet. Dem satsar allt gift på ett hugg och är det som träffar så kanske det är värre!?
 
De kommer i sorterade färger.
Jag citerar en artbeskrivning:
"...Grundfärgen är hos hanen någon nyans av grå, på våren oftast mycket ljust grå, med svart sicksackband. Honorna är normalt bruna eller rödbruna med mörkbrunt sicksackband. Lokalt på olika håll i landet är helt svarta (melanistiska) huggormar vanliga. Läpplåtarna är nästan alltid vita. Helt svarta huggormar kan skiljas från snokar genom att de saknar gula nackfläckar. Mycket sällsynt saknar också snoken ljusa nackfläckar. Den lodräta pupillen, odelade analplåten och större antal plåtar på huvudet skiljer då alltid huggormen från snoken."
(Så om du är osäker, kolla den i rumpan... ;-) )

"... Huggormen ligger ofta kvar och litar på sin skyddsfärg om den störs. Detta skiljer den från snoken, som så gott som alltid försvinner in i vegetationen om den störs. En helsvart (melanistisk) orm som ligger kvar är nästan alltid en huggorm."
 

avslutad210712

Gäst
lod; sa:
avslutad210712; sa:
Och den enda jag hört talas om som blivit biten är en kompis som lekte med en huggorm i berusat tillstånd. Synden straffar sig själv.
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-03 kl 14:46]

Alltså... Lek aldrig med berusade huggormar... :)

Förstår dock inte var den rackaren hade fått tag på alkohol :)
 
Lolli; sa:
Om man nu inte är överkänslig, så är det inte så farligt att bli biten. Men de går att ta upp, dock rekommenderas grova arbetshandskar, eftersom de ska egentligen inte orka vända upp om man lyfter dom i svansen, men det finns alltid exemplar som orkar det. Det beror lite på var man blir biten, på halsen är känsligt förstås, eftersom det svullnar upp, men benen? Det är definitivt överlevnadsbart. :)
Lollipop, du är uppenbart kunnig i herpetologi. Men det finns faktiskt folk som dör av huggormsbett, vem som är känslig och vem som inte är det vet man oftast inte förrän det är försent. Därför rekommenderar läkare och de flesta herpetologer att man ALLTID uppsöker läkare om man blivit biten, även om det inte verkar så farligt till att börja med.

En del huggormsbett får värre konsekvenser än andra, och det är inte bara beroende på om man är känslig eller ej. Kanske är giftets sammansättning varierande?

Bagatellisera inte huggormsbett. Oftast vet man inte om man är känslig eller ej. Däremot behöver man inte överdriva farligheten heller, men lagom respekt bör man ha.

/Staffan
 
Var det nån som såg Ray Mears häromdan?
Han fick råd från nån inföding, kommer inte ihåg vart.
"..Om du blir biten av den här så måste du till sjukhus inom tjugo minuter. Men om du blir biten av den här eller den här, är det lugnt, lägg dig ner och vila ett par timmar, sen kan du vandra vidare.."

Alla ormsorter var uppsatta som "väldigt dödliga"

/BAX
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.