Hudvård i extrema klimat

Jahapp, nu har jag varit på Sydpolen i 1,5 månad av 3 och hittills har jag använt ett halvt stift försvarets hudsalva.

Av någon anledning är jag inte torrare i skinnet här än hemma i Sverige!

Jag köpte på mig ett par stift försvarets hudsalva, nån svindyr vattenfri fettcreme från apoteket, bivaxsalva, viscotears och en massa annan dyr skit jag inte ens har funderat på att använda än :p

Det enda problemet jag haft är att jag fått näsblod några gånger på grund av den torra luften. Vet ni om det finns någon återfuktande nässpray eller liknande? Nu är det för sent att få tag på det, men det kan ju alltid vara bra att veta till nästa gång!

Annars är det riktigt kul här nere!


Ni kan kika på min blogg om ni är intresserade av hur det är att leva här: http://helmetrock.wordpress.com/
 
Nozoil på Apoteket, nässpray med sesamolja.
Fast det funkar rätt bra att bara kleta in insidan av näsan med matolja, vaselin eller liknande också, även om man såklart inte kommer lika långt in som en spray.

PS: Vilket äventyr du är på! Ska läsa mer på din blogg!
 
Fuktbindande ämnen som t ex karbamid är ingen höjdare vintertid. De håller huden förträffligt mjuk, men det blir sjukt kallt! Hellre då rent fett som sagt... Sommartid funkar fuktbindare bättre.
 
har ingen erfarenhet av sydpolen men varit i alaska i maj månad på denali.

dær hadde jag piz buin solkræm som innehåller minimalt med vatten.
kan ju testa det...
robert
 
näsblod

Istället för nozeoil, som kostar mer och kan vara svårt att få tag på på sydpolen går det lika bra med vanlig olivolja eller rapsolja mfl. Droppa några droppar i näsan och tryck försiktigt på sidan av näsan så brukar man smeta ut det lagom och smörja bra.
 
Vill man ha en hudkräm som inte klibbar så rekommenderar jag varmt Proderm.
Finns på apoteket och välsorterade sportaffärer.
 
Istället för nozeoil, som kostar mer och kan vara svårt att få tag på på sydpolen går det lika bra med vanlig olivolja eller rapsolja mfl. Droppa några droppar i näsan och tryck försiktigt på sidan av näsan så brukar man smeta ut det lagom och smörja bra.
Haha, använder själv Nozoil med framgång men priset är ju löjligt. Precis samma sesamolja som på ICAs asiatiskt-hylla, men tillverkat med medicinsk renhetsstandard (om de inte gör det är det alltid nån per hundratusen användare som får nån slags allergi och kan stämma dem tillbaka till medeltiden)

Vanlig matolja är precis lika bra. Funkar f ö utmärkt också på akut näsblödning, dränk en bomullstuss i olja och stoppa in. Fastnar inte i blodkoaglet när du drar ut den.
 
Tack för alla tips!

Ska definitivt testa matoljan när det börjar bli kallare igen :)

Nu är det ju 27 grader varmt här (eller -27 grader varmt alltså) men det bli snart kallare igen.
 
Hudvård i extrema väderförhållanden är det du måste ta hand om. Naturligtvis är det bästa sättet att hitta en produkt som är bäst för dig att besöka en hudläkare för första gången, som kan analysera din hudtyp och erbjuda den bästa lösningen individuellt. Det som kan tyckas bra för dig är inte alltid så, det är därför du måste besöka professionell. För extrema väderskillnader kan du till exempel prova lite grädde från Manilla - https://manilla-sweden.se/butik/kroppsvard-spa/. Naturligtvis kan jag inte marknadsföra det, men för mig fungerar det perfekt. Naturligtvis kan din hudtyp vara annorlunda och det kan fungera annorlunda vid vädret du berättade tidigare men hoppas att det kommer att hjälpa
 
För näsblod är Stop-Hemo, blodstillande vadd, väldigt värdefullt. Som waran-knaprare är det ett obligatorium.

Funderar på "lädersmorningen". Till vardags använder jag kokosolja från Kung Markatta (100 olja). Mycket trevligt på torr vinterhud. Kan det vara något för sydpolen?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.