HP IPAQ 6515 med A-GPS

Har nu skaffat den ultimata prylen, en Ipaq 6515!
Den har en tunn och smäcker design och väger endast 165 gram, men den har allt (utom FM radio) till ett som jag tycker hyfsat pris på ca 4500 kr + moms.

Det jag mest frapperats av är hur snabbt den får en fix och hur svag signal den klarar sig med. Jag testade den i min bil med metallfilmsvindruta (Renault Megan) och den var vida överlägsen min Garmin 60C. Många gånger hade den hyfsat bra signal från mellan 5-7 satelliter medan min 60C endast hade en eller ingen.

Jag har har googlat lite på nätet för att sätta mig in i hur A-GPS fungerar, men kan ändå inte riktigt begripa hur man i en liten apparat som IPAQ lyckat få in en liten antenn som ändå tydligen är betydligt bättre än nuvarande antenntyper. Att den får en snabb fix förstår jag däremot eftersom den tydligen får en vink från mobilmasterna om vilka satelliter den skall söka efter och var dom befinner sig.

Är det nån som kan förklara?

olhe; sa:
...men kan ändå inte riktigt begripa hur man i en liten apparat som IPAQ lyckat få in en liten antenn som ändå tydligen är betydligt bättre än nuvarande antenntyper.
Som jag och vissa andra envist försöker påpeka varenda gång detta kommer upp så finns det andra saker än antennen som påverkar mottagningen. Min gissning är att din Ipaq har den av många här i forumet så bespottade patch-antennen.

Man kan däremot lätt skruva upp förstärkningen så att mottagaren uppfattar signaler som är så svaga som de blir bakom metalliserade vindrutor. Problemet är att man då samtidigt blir mycket känsligare för störningar (t.ex. reflekterade signaler) och noggrannheten i positioneringen minskar därmed. Med mer eller mindre avancerad signalbehandling kan man sedan motverka denna sämre noggrannhet till den nivå man anser lämplig. Det är nog egentligen inte speciellt svårt att göra en mottagare som får fix under nästan hur svåra förhållanden som helst. Tricket är att få det med en noggrannhet som fortfarande är användbar.

Ett företag som uppenbart är duktiga på att hitta rätt kombination av mottagningskänslighet/noggrannhet är Sirf Technology, http://www.sirf.com/
Eftersom Sirf åtminstone tidigare varit leverantörer till HP är det väl ingen högoddsare att tro att de varit det till din enhet också.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Assisted GPS med efemerisdata från mobiltelefonnätet för snabb fix kommer såvitt jag fått höra bara att förmedlas från 3G nätet i Europa. Sådana tjänster finnns inte ännu mig veterligen. Så går det bra är det mer troligt att det beror på de faktorer Pelle Rindar nämner än att assistedGPSteknikentillämpas, t ex SirfII chips.

Intressant att det funkar så pass bra med inbyggd antenn, Det innebär at man rått på störningsbruset från PDAn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips