Houdini Aerial substitut

Har ett par Houdini Aerial byxor som jag älskar, dock så börjar dom jag har bli lite för stora för mig och just nu har jag inte riktigt 1600kr att lägga på ett par byxor, så undrar om någon har förslag på billigare "look-alikes".

Letar efter den där perfekta kombon för att resa lätt.
- Dom är tunna och luftiga så man kan ha dom i varma länder om man behöver långbyxor (även snabbtorkande).
- Dom är stretchiga och mjuka ås dom är sköna att resa i.
- Dom är snygga och ser inte nödvändigtvis ut som friluftsbyxor så man kan gå in på finare restauranger och känna sig okej klädd.

Referens för hur dom ser ut:

Tacksam för förslag!
 
Jag tycker allt i Houdinis "Liquid Rock"-tyg är i särklass. Faktiskt ännu lite lättare och luftigare än dina Aerial (107 mot 165 g/m2), men verkar ändå slitstarkt. Ursprungsmodellen som hette just "Liquid Rock" är utgången, men de har bl a "Wadi" i samma tyg, men lite ledigare passform. Skistarshop har just nu ett bra pris på dem, om storleken passar dig.

"Pace Light" är ännu lättare (67 g/m2), men dem har jag inte klämt på IRL och har ingen aning om vare sig känsla eller hållbarhet.
 
Jag tycker allt i Houdinis "Liquid Rock"-tyg är i särklass. Faktiskt ännu lite lättare och luftigare än dina Aerial (107 mot 165 g/m2), men verkar ändå slitstarkt. Ursprungsmodellen som hette just "Liquid Rock" är utgången, men de har bl a "Wadi" i samma tyg, men lite ledigare passform. Skistarshop har just nu ett bra pris på dem, om storleken passar dig.

"Pace Light" är ännu lättare (67 g/m2), men dem har jag inte klämt på IRL och har ingen aning om vare sig känsla eller hållbarhet.
Tack för rekommendationen!
Sneglade faktiskt lite på dom där, verkade lovande men hade hoppats på att hitta någon "no brand" version närmare 500-1000kr nivån.

Men ska absolut kika runt om man kan hitta dom på erbjudande :)
 
Om problemet bara är att du har blivit smalare, kolla vad en ändringssömmerka tar för att sy in dem åt dig. De ser ju ut som normala brallor i modellen, så det är säkert inga konstigheter.
 
Om problemet bara är att du har blivit smalare, kolla vad en ändringssömmerka tar för att sy in dem åt dig. De ser ju ut som normala brallor i modellen, så det är säkert inga konstigheter.
Jag har redan sytt upp dom då jag har ganska korta ben.
men gillar inte hur pösiga dom är, misstänker att ett så avancerat ingrepp inte kommer bli snyggt eller kosta mer än ny byxor :)
 
Jag har redan sytt upp dom då jag har ganska korta ben.
men gillar inte hur pösiga dom är, misstänker att ett så avancerat ingrepp inte kommer bli snyggt eller kosta mer än ny byxor :)
Då kanske du inte trivs med Wadi, som verkar ännu ledigare i snittet. Gamla Liquid Rock som jag har är smalare. Men betänk att pösiga kläder skyddar bättre mo mygg :)
 
Då kanske du inte trivs med Wadi, som verkar ännu ledigare i snittet. Gamla Liquid Rock som jag har är smalare. Men betänk att pösiga kläder skyddar bättre mo mygg :)
Kan fungera ändå, är ganska kort med kraftiga ben (typ Ljubomir Vranjes stuket) så är dom pösiga från börja nså sitter do ofta som "normal fit"" för mig :)
Tänkte jag kanske kan hitta ett par i butik någonstans och testa passformen.
 
(...) med kraftiga ben (typ Ljubomir Vranjes stuket) (...)
Stor igenkänning, fast jag kallar mina för "Pernilla Wiberg-stuket". Finns inga vettiga byxor för sådana som vi, men Houdinis kommer nog närmast. Tjejbyxor är än värre. Måste jag till slut köpa nya byxor så blir det killversioner oversized, som jag sen syr in längs mag- och baksömmen :p
 
Stor igenkänning, fast jag kallar mina för "Pernilla Wiberg-stuket". Finns inga vettiga byxor för sådana som vi, men Houdinis kommer nog närmast. Tjejbyxor är än värre. Måste jag till slut köpa nya byxor så blir det killversioner oversized, som jag sen syr in längs mag- och baksömmen :p
haha, ja visst är det värelöst.

Hela sanningne kring mina byxor är att jag köpte L då jag bara jämförde måtte online och stussmåttet verkade på gränsen till för stort på L och på gränsen till för litet på M. men tänkte lite större och ett bälte så löser det sig.
Fick hem dom och sydde upp dom typ 10cm för att passa mina Bilbo-ben men efter lite användande inser jag att dom är på tok för stora i midjan :D
så borde kolla på M men inte riktigt ekonomiskt försvarbart att köpa två likadana i olika storlekar som jag vet måste sys upp på längden också även i M.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.