Hohe tauern nationalpark

Tyvärr inget som är värt att dela med sig av, men om jag får reda på något skriver jag det i denna tråd.

Mvh Gustav
 
Det är lite svårt att skriva något matnyttigt, om du inte berättar vad du vill göra där, hur du kommer dit etc. Skall du bestiga Grossglockner, vandra på glaciärer, klättra, långvandra på "vanliga" leder? Kör du bil ner? I Alperna går det att komma rakt in i hjärtat av bergen utan att vandra ett steg - betala en liten väg- och parkeringsavgift, kör in med Grossglocknerstrasse och ställ bilen på ändparkeringen. Utsikten är mäktig, och vill man gå några högalpina rutter är detta en vanlig startpunkt.
Det finns många sajter som man kan använda till en första grovplanering, t ex denna.
 
Fint område

Hejsan,

Nu kanske det är lite sent att komma med inlägg då ni som frågat kanske redan varit nere och vandrat, men det är hur som helst ett mycket trevligt område. Jag har själv gjort dagsturer i Hohe Tauern sen mitten av 80-talet då mina föräldrar köpte en andelslägenhet i Matrei.

Som vandrindsområde är Hohe Tauern både storslaget och tillrättalagt. Det går stigar både kors och tvärs i området och det finns givetvis massor att se. Som vanligt nere i alperna innebär vandringar att man matar väldigt många höjdmeter. Man kan därför inte räkna med att man går lika långt som man är van vid i svenska fjällen och det är oftast bättre att planera sina dagsmarcher efter hur många höjdmeter som man vill/kan avverka. För de flesta brukar 1000 - 1500 meter upp och sen ner vara "lagom" om man är hyffsat vältränad.

Var det är bäst att vandra beror som alltid på vad man är ute efter. Själv har jag till 95% gjort dagsturer i området, men det går ju alltid att "sy" ihop en fin flerdagars vandring också. Nästa avgörande fråga är om man vill/kan vandra på glaciärer. Generellt sett bör man givetvis undvika detta om man inte går i ett replag, men det ger onekligen betydligt större möjligheter.

Nu finns det ju hur många fina vandringar som helst att göra i området, men mitt favoritområde är kring Virgental, framför allt på Gross Venediger sidan. Men det finns som sagt var stigar i princip överallt, så det är bara att välja och vraka, risken att bli besviken är i princip obefintligt :)

Om man inte har kartor och vill sitta hemma och planera kan man hitta vandringskartor över hela Österrike på följande site: http://www.bergfex.at/

Gör följande:

1. Gå in på siten (ganska uppenbart.....)
2: Klicka på stora pilen höger om Kartennavigation
3: Zooma in kring Matrei in Osttirol.
4: Klicka på den gråa rutan där det står Bergfex och simsalabim har man en vandringskara att studera :) . OBS! Man måste vara ganska inzoomad för att vandringskartan ska "ploppa" upp.

På vandringskartan är vandringsleder markerade som gröna heldragna linjer med prickar brevid. Ibland övergår detta till bara prickar och då är man inne på mer avancerade turer, som t.ex glaciärövergångar eller liknande.

Återkom gärna med frågor.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.