Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas!

Hej!

Förra året vandrade vi Kungsleden sträckan Abisko-Kebnekaise. Det var våran första långa vandring och det gick hur bra som helst. Nu planerar vi höstens vandring runt 1/9 - 7/9.

Vi vill inte vandra samma sträcka men i "samma område". Vi funderar på att flyga till Kiruna, ta buss till Nikkaluokta och därifrån ta oss till vandringens startpunkt med hjälp av helikopter.
Detta p.g.a. vi vill vandra i övre delen av Vistasdalen, Nallo och sedan en fin vandring mot Kebnekaise.

Förra året vandrade vi med all mat och sov i ett Hilleberg Nallo. Vi hade även en Hilleberg tarp för temp. regn/vindskydd vid t.ex. lunch. Nu har jag gjort en mikrofrakturering i knäet den 3 dec och rehabtränat knäet klart med lyckat resultat. Men känner att vi vill vandra lätt i år och om möjlighet finns t.o.m. sova i fjällstationerna längs våran vandring. Tanken är att vandra med mat som täcker 3 dagar. Resten vill vi kunna handla på fjällstationerna.

Nu är vi osäkra på hur det är med dessa önskemål och undrar om någon gjort en liknande vandring och kan ge tips till min fru och mig. Syftet med vandringen är att njuta av naturen och fotografera då det är mitt yrke. Ni kan se bilder från förra årets vandring här:

http://vegafoto.se/blog/2013/10/11/hstvandring-abisko-till-kebnekaise

Evigt tacksam för en hjälpande hand.

//Michael & Helena
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    65.1 KB · Visningar: 1,909

avslutad210712

Gäst
Vet inte riktigt vilka frågor Ni vill ha svar på med tanke på att Ni redan verkar ha planerat eran vandring dvs

bo i stugor

Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise - Nikkaluokta - vandringen mellan är rätt enkel. Man kan gena mellan Sälka och Kebnekaise och hoppa över Singi.

Handla

Sälka och Kebnekaise

Men om Ni frågar lite mer specifikt så kanske jag har något svar eftersom jag gått alla dessa sträckor mer än en gång UTOM nedre Vistasvagge vilket jag kommer att göra på en vecka ungefär.
 
Följer du lederna Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Keb - Nikkaluokta så är det inga problem. Det är lättvandrat.

Det finns lite mat i Vistas, och ett större utbud i Sälka. Kebnekaise är en fjällstation.....

Om fotografering var yrket så rekommenderar jag er att stanna ett par nätter i Nallo och göra dagsturer där.
 
Våran planering inför vandringen Vistas-Nallo-Sälka-Keb

Hej!

Tack för era svar. Nu är det 7 dagar kvar till höstens vandring.
Vi har bestämt oss...

Flyg till Kiruna.
Buss alt. taxi (om vi nite hinner med buss) till Nikkaluokta
Nikkaluokta bokat helikopter som tar oss en bit upp i Vistasdalen.
Vistasdalen första natten
Nallo 2 nätter
Sälka 1 natt
Sjön 980 1 natt
Keb 1 natt
Keb helikopter till Nikkaluokta
Nikkaluokta till Kiruna sova hotell en natt
Kiruna flygplats flyg hem till Göteborg

Vi kommer ta med Hilleberg Nallo och en tarp. Tar med all mat som räcker till Sälka.
Osäker på vår vadning kring Nallo. Klarar vi det med kängorna eller krävs ombyte av skor? Tips?

Annars går allt enligt planering.

Michael
www.vegafoto.se
 
Om man kan vada med kängor eller ej beror ju på vattenstånd och höjd på kängskaften... När jag gick Vistas- Nallo - Sälka i juli 2013 klarade min kängor (skaft 17 cm) vadet vid Nallostugan, men vid vadet mellan Nallo och Sälka strax innan Reaiddájávri behövde jag byta till sandaler, se tråden nedan för mer info om vad sträckan Nallo -Sälka

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74984
 
Vaden beror som sagt på vattenståndet men vi tog inte av oss kängorna för nåt enda vad när vi gick samma sträcka. Vad jag minns fanns det alltid stenar att kliva på. Absolut inga dramatiska saker den turen.
 
Mellan Nallo och Sälka finns det två vadställen. För det lägre stället behöver man ta av sig kängorna ganska så säkert. Vid övre vadstället, som jag dock inte har brukat, sägs det att man ska kunna kliva över stenar om man hittar rätt väg.
 
Om det är vadet precis innan Reaiddajavri som kan kräva barfota så slapp vi det tack vare att vi gick på östsidan om jåkken ända nerifrån Nallostugan. Det är ett bra alternativ om man tänkt sig att göra en avstickare in i Unna Reaiddavaggi på väg mot Sälka, för man tjänar en del på att hålla höjd tidigt istället för att gå nere i dalen till Reaiddajavri. Är man ändå i krokarna tycker jag att man bör göra denna avstickare.
 
millimeter: Det lät ju intressant med vandring på östra sidan. Vi gick till unna Räita i somras o vadade före Reiaddajavri. Men du måste väl vada jokken vid Nallo istället? O hur är det där? är östsidan lättgången?
 

avslutad210712

Gäst
Har vadat vaden mellan Nallo och Sälka två gånger och ingen av gångerna var jag tvungen att ta av mig kängorna (Lundhags Profeesional High). Vadet närmast Nallo är utmärkt med en järnstång. Vadet närmast Sälka har jag för mig var rätt glaciärslammigt vilket ställer till det angående att se hur djupt det är.
 
millimeter: Det lät ju intressant med vandring på östra sidan. Vi gick till unna Räita i somras o vadade före Reiaddajavri. Men du måste väl vada jokken vid Nallo istället? O hur är det där? är östsidan lättgången?

Det är åtta år sedan vi gick där, men östsidan var lättvandrad om än inte någon upptrampad led. Lite hyllor och småknixar att ta sig över men bara standardterräng.

Ja, vi gick antagligen över jåkken nära Nallostugan istället men jag minns det öht inte så det kan inte ha varit speciellt utmanande. Ibland får man ju leta bra ställe eller stenar att kliva på men så är det ju. Ska höra med brorsan om han minns detaljer. Måhända - dock osannolikt - minns jag helt fel och vi fick ta av oss kängorna eller så, men det var hur som helst inget utmanande vad.

En kille gick ungefär samtidigt som oss från Nallo men vi kom nån dryg timme före honom till Unna Räita-stugan. Vi vet ju inte vilken takt han höll osv men vägen vi gick var klart snabbare, om man vill spara lite tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
elektronmusikern Höstvandring? Fjällvandring 11
DrSlurf Höstvandring i september? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
szvinto Höstvandring i Sarek Fjällvandring 10
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
skogsvakt Höstvandring nära gbg Fjällvandring 0
skogsvakt Höstvandring Norge, Elgå Fjällvandring 13
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
laurentiusweg Sarek – Höstvandring, hemma igen Fjällvandring 14
Douglas_76 Höstvandring Fjällvandring 4
osempa Höstvandring i Keb Fjällvandring 4
Höstvandring Fjällvandring 0
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Enpilgrim Fiske Vistasdalen Fjällvandring 2
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
elinalicia Vistasdalen Fjällvandring 11
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
MadeleineN Tjeuralako eller nedre Vistasdalen, eller... Fjällvandring 6
Vistasdalen nedre delen Fjällvandring 24
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Fjällvinden Vistasdalen Fjällvandring 13
Cherokee Vistasdalen Fjällvandring 11
BASKAGGE Vistasdalen Fjällvandring 4
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
millimeter Kvinna återfunnen i Vistasdalen Fjällvandring 4
MaDe Vistasdalen Fjällvandring 11
europa12 Abisko-Vistasdalen-Nikkaluokta Fjällvandring 6
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
toves Båt i Vistasdalen? Fjällvandring 4
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Pirak Nallo-Tjäktja Fjällvandring 2
insideoutside Fjälltips, Nallo Fjällvandring 0
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.