Höstvandring i Sthlms skärgård: tips?

I samband med jobbesök i Stockholm i nästa vecka funderar jag på att ge mig ut i skärgården med mitt tält. Har aldrig besökt Stockholms skärgård innan, men tänker att i höstrusket kan det nog påminna lite om mina älskade fjäll... lite blåsigt och ensamt sådär. :)

Jag har kikat på området Nåttarö-Rånö-Ålö-Utö-Ornö.

Vad skulle ni satsa på här? Vandrings- och båtruttstips? Stanna på en ö eller åka till flera? Fina tältplatstips? Andra tips? Var hittar jag dricksvatten?

Jag kommer att jobba t.o.m. onsdag sen eftermiddag och ta tåg till Malmö på söndagen. Jag har alltså tre hela dagar borträknat resdagar. En idé är att tillbringa första natten (ons-tors) på vandrarhem för att slippa hitta tältplats om det blir sent.
 
Intressant projekt! Jag övernattade på Grinda i torsdags och det var väldigt fint. En sak vi inte hade tänkt på var att det nu är hösttidtabell, vilket i Grindas fall innebär 2-3 båtar om dan (mot kanske 12 om dan på sommaren). Kolla alltså båttiderna nogsamt: http://www.waxholmsbolaget.se/

Jag skulle nog satsa på Utö, där finns viss infrastruktur runt värdshuset/vandrarhemmet. Tar du sedan över till utsidan av ön är det fina klippor och sandstränder med många möjligheter att tälta.
 
I samband med jobbesök i Stockholm i nästa vecka funderar jag på att ge mig ut i skärgården med mitt tält. Har aldrig besökt Stockholms skärgård innan, men tänker att i höstrusket kan det nog påminna lite om mina älskade fjäll... lite blåsigt och ensamt sådär. :)

Jag har kikat på området Nåttarö-Rånö-Ålö-Utö-Ornö.

Vad skulle ni satsa på här? Vandrings- och båtruttstips? Stanna på en ö eller åka till flera? Fina tältplatstips? Andra tips? Var hittar jag dricksvatten?

Jag kommer att jobba t.o.m. onsdag sen eftermiddag och ta tåg till Malmö på söndagen. Jag har alltså tre hela dagar borträknat resdagar. En idé är att tillbringa första natten (ons-tors) på vandrarhem för att slippa hitta tältplats om det blir sent.

Jag tältade på Nåttarö i maj. Jag slog läger på den södra delen av ön som ligger utanför naturreservatet. Vatten tog jag från en kran i närheten av bryggan där färjan lägger till.
 
Jag skulle nog satsa på Utö, där finns viss infrastruktur runt värdshuset/vandrarhemmet. Tar du sedan över till utsidan av ön är det fina klippor och sandstränder med många möjligheter att tälta.

Ja, utsidan av ön ser fin ut med mindre infrastruktur. :)

Jag tältade på Nåttarö i maj. Jag slog läger på den södra delen av ön som ligger utanför naturreservatet. Vatten tog jag från en kran i närheten av bryggan där färjan lägger till.

Rör det sig om en vattenkran i anslutning till något turistcenter eller så, som var öppet i maj när du var där? Är kranen tillgänglig även off season, är frågan? På Skärgårdsstiftelsens hemsida verkar den enda "officiella" pumpen i hela området vara vid Gruvbryggan/Utö?
 
Jag fick fatt i turistbyrån på Utö, som sa att det finns pump som båtarna använder vid Gruvbryggan på Utö samt en pump vid Storsand på Ålö. Sedan sa hon att det finns pump vid campingen på Nåttarö, och lät skitsur när jag sa att jag inte planerar slå upp mitt tält på campingen. Då snäste hon att det inte finns något vatten att ta vid bryggan på Nåttarö utan att det är campingen som gäller.

Vissa verkar inte gilla turister och har kanske valt fel yrke...

Sedan ringde jag tillsynsmannen på Nåttarö som var betydligt trevligare och sa att det går utmärkt att tälta två nätter var som helst på Nåttarö, att det finns vatten att ta nära bryggan och att jag är varmt välkommen dit och kan ringa honom om jag stöter på några problem.
 
Åk till Finnhamn, hyr en roddbåt och ro ut till något/några av småskären runt omkring. Garanterat människofritt, men nästan lika garanterat havsörn, kanske säl. Tröttnar du på roddsafarin kan du alltid ro tillbaka och äta på restaurangen.

Odd
 
Hyra cykel vid gruvbryggan på Utö? Ev har de stängt för säsongen men det kan vara ett alternativ till att vandra. Arholma är också en fin ö med vandrarhem vilket också gäller Möja. Kajak är ett av de bästa sätten att uppleva Sthlms skärgård. Finns uthyrare på många ställen.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.