Hörlurar för cykling!

små högtalare

Jag har gärna med någon radio (för väderprognoser och sådant faktiskt) och musik ombord, speciellt på långlopp eller solotouring där man riskerar köra själv längre bit. Dock hag jag aldrig kört med hörlurar, just för att jag tror att det riskerar stänga ute vägljud på ett trafikfarligt sätt.

I stället är min nuvarande setup ett par minihögtalare, gjorda av varsin Clas-Ohlsson miniradio plus förstärkrare från ett par datorhögtalare, kopplat till en mp3-spelare med radio. Allt monterat på styret med små lampfästen. Trevligt med stereo, och verkar höra trafiken.

Dock skulle jag gärna ha bättre ljudkvalitet, och kanske något där batterierna går att ta ut lättare. Känner någon till några för cykelbruk lämpliga små bärbara högtalare med hyfsad ljudkvalitet, gärna drivna av utbytbara R03-batterier och med 1-2W effekt?

Har ingen bra bild, men denhär från 2007 visar dem lite:
p7220088.jpeg

Vindbrus

verkar skilja lite mellan olika cykelhjälmar.

Har märkt att vindbruset minskar högst betydligt när jag har en luva inne i vinterhjälmen. (Öron och lurar täcks av mössan.)

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Koss porta pro, bra ljud och jag tycker de fungerar ganska bra även när det blåser på. In-ear är värdelöst när det blåser och som du säger stänger de ute allt ljud.

Nackdelen med porta kan vara att det blir svårt att få till det med hjälmen. Men be att få låna ett par av en kompis, (måste vara de absolut vanligaste lurarna) och testa eller köp ett par på chans de är ju super billiga om man ser till den ljudkvalité man får för pengarna.

Om du ska cykla med musik kan en backspegel vara en god ide då man oftast är van att höra när en bil närmar sig bakom, att vända sig om brukar vara lite vådligt och bökigt.

tack för alla fina svar! Har faktiskt haft ett par Porta Pro i över 3 år nu, byttes en gång på garantin när ena luren sluta fungera dock! Riktigt fina hörlurar men som ni nog vet så är det ingen höjdare med cykelhjälm!
Skiter i In-Ear varianten och ska nog köpa en utanpåliggande halvöppen variant likt sonys med bygel runt huvudet mot nacken! Samma konstruktion som Porta Pro fast med annat bygelsystem!
Den öppna varianten verkar helt klart bäst för att släppa in lite ljud! Fördelen som jag dock ser med In-Ear och andra små instoppande hörlursvarianter är att man kan köra med endast en i örat och den andra hör jag trafiken med!

Sonys halvöppna nack-bygelhörlurar verkar vara poppis! Något tips här för runt 300-400kr, hade passat bäst i den prisklassen?

/Sebastian

Lurar

kolla clasohlson.se. Jag använder själv lurar med nackbygel. Funkar med både hjälm och solglasögon och inga problem med att höra omgivande trafik. Dessutom fryser man inte om öronen när det drar kallt!

Jag använder ett par Panasonic in-ear med kort sladd som ligger runt halsen. Dom fungerar bra när man rör på sig, när det är varmt, man svettas eller mot vinddrag, både vid cykel och löpning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips