Hörlurar för cykling!

små högtalare

Jag har gärna med någon radio (för väderprognoser och sådant faktiskt) och musik ombord, speciellt på långlopp eller solotouring där man riskerar köra själv längre bit. Dock hag jag aldrig kört med hörlurar, just för att jag tror att det riskerar stänga ute vägljud på ett trafikfarligt sätt.

I stället är min nuvarande setup ett par minihögtalare, gjorda av varsin Clas-Ohlsson miniradio plus förstärkrare från ett par datorhögtalare, kopplat till en mp3-spelare med radio. Allt monterat på styret med små lampfästen. Trevligt med stereo, och verkar höra trafiken.

Dock skulle jag gärna ha bättre ljudkvalitet, och kanske något där batterierna går att ta ut lättare. Känner någon till några för cykelbruk lämpliga små bärbara högtalare med hyfsad ljudkvalitet, gärna drivna av utbytbara R03-batterier och med 1-2W effekt?

Har ingen bra bild, men denhär från 2007 visar dem lite:
p7220088.jpeg
 
Vindbrus

verkar skilja lite mellan olika cykelhjälmar.

Har märkt att vindbruset minskar högst betydligt när jag har en luva inne i vinterhjälmen. (Öron och lurar täcks av mössan.)

Thure
 
Koss porta pro, bra ljud och jag tycker de fungerar ganska bra även när det blåser på. In-ear är värdelöst när det blåser och som du säger stänger de ute allt ljud.

Nackdelen med porta kan vara att det blir svårt att få till det med hjälmen. Men be att få låna ett par av en kompis, (måste vara de absolut vanligaste lurarna) och testa eller köp ett par på chans de är ju super billiga om man ser till den ljudkvalité man får för pengarna.

Om du ska cykla med musik kan en backspegel vara en god ide då man oftast är van att höra när en bil närmar sig bakom, att vända sig om brukar vara lite vådligt och bökigt.
 
tack för alla fina svar! Har faktiskt haft ett par Porta Pro i över 3 år nu, byttes en gång på garantin när ena luren sluta fungera dock! Riktigt fina hörlurar men som ni nog vet så är det ingen höjdare med cykelhjälm!
Skiter i In-Ear varianten och ska nog köpa en utanpåliggande halvöppen variant likt sonys med bygel runt huvudet mot nacken! Samma konstruktion som Porta Pro fast med annat bygelsystem!
Den öppna varianten verkar helt klart bäst för att släppa in lite ljud! Fördelen som jag dock ser med In-Ear och andra små instoppande hörlursvarianter är att man kan köra med endast en i örat och den andra hör jag trafiken med!

Sonys halvöppna nack-bygelhörlurar verkar vara poppis! Något tips här för runt 300-400kr, hade passat bäst i den prisklassen?

/Sebastian
 
Lurar

kolla clasohlson.se. Jag använder själv lurar med nackbygel. Funkar med både hjälm och solglasögon och inga problem med att höra omgivande trafik. Dessutom fryser man inte om öronen när det drar kallt!
 
Jag använder ett par Panasonic in-ear med kort sladd som ligger runt halsen. Dom fungerar bra när man rör på sig, när det är varmt, man svettas eller mot vinddrag, både vid cykel och löpning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bizarro Hörlurar utan vindsus Långcykling 13
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9
tony5811 Cykling Skellefteå-Kebnekaise-Nordkap t.o.r 2006 Långcykling 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.