Höjdsjuka

mhd; sa:
Detta går utanför ursprungliga rubriken, men har du någon länk till holländarens hemsida. Del låter ju inte riktigt friskt!

asgarv

underbar kille!

Hur kan det sluta?

Dåligt eller mycket dåligt?

He will not climb all the way in shorts, only in sections, but we plan to set many new world records," said expedition leader Werner de Jong by telephone from the Netherlands.

For the attempt on the 8,848-metre (29,014 feet) peak, Hof will strip off for climbing, but don clothes while resting, de Jong said.

"He has four extra Sherpas (high altitude mountain guides)," the team leader said. "Overnight and during tea breaks he will wear clothes."

Ähh, tråkigt.

[Ändrat av Snubben 2007-03-08 kl 14:58]
 
Guider

- - - - -
"...Hur "farligt" (höjdmässigt) är det att vistas på 5000-6000m. Det var aldrig någon guide eller liknande som förklarade riskerna, vilket jag tycket var väldigt dåligt."
- - - - -

Min erfarenhet av lokala guider är att de ofta har väldigt dålig kunskap i acklimatisering, höjdsjuka och symptom. Speciellt i Nepal försökte jag flyga in min guide före mig eftersom jag redan var acklimatiserad. Han förstod ingenting och sa att han inte behöver acklimatisera sig.

Faran med ej kunniga guider och turister som anlitar dem och sedan litar på deras kunskap är uppenbar. Har man ingen erfarenhet lär man läsa på så mycket man orkar först. Det finns mycket information bara här på utsidan som man klarar sig långt på. Men ska någon över 6000 meter så bör man ha en del erfarenhet i ryggsäcken.

/Mvh Magnus
 
En gammal tråd väcks till liv: Jag surfade lite på olika turer man kan ta sig för, och Kilimanjaro är en lockande, det måste ju sägas, speciellt då som den kan nås genom vandring. Men, till ursprungsfrågan, jag hittade detta reseupplägg, blev faktiskt lite sugen:

http://www.highsport.se/news/old/kiliman.html


Vad tror ni lärde om detta upplägg för att vara maximalt acklimatiserad? Som en bifråga: är 26900 dyrt för resa och parkavgifter på Kilimanjaro, eller är det där någonstans det kostar att bestiga berget?
 
Om jag inte kommer ihåg fel så betalade vi ca 9000:- för kili. 9000:- flyg. Mt Meru ligger nog på 4000-5000:-.(allt per pers) Sen är det lite extra hotellnätter och transporter som tillkommer. Så Nej jag tycker inte det är något överpris. Vi bokade inget här hemma utan förhandlade på plats och fick ner priserna regält, men det kräver att man har lite tur och lite extra tid.
Vi träffade ett finskt gäng som gick upp på Meru först. Dom var 14st jag tror 3-4 av dom inte kom upp på kili. Då vet jag att minst 5 tuggade diamox...

Det är aldrig någon garanti att komma upp...


DR
 
Nej, det var kanske det jag trodde. Höjdsjuka verkar ju vara väldigt individuellt hur man drabbas av. Hur länge håller effekten i sig av acklimatiseringsturen tro? Säg att man bestiger Meru och sedan väntar en vecka på låglandsnivå. Är man fortfarande acklimatiserad då?
 
Gammal länk

Hej.
Jag tror den här resan genomfördes för flera år sedan och priset inte är aktuellt längre, men det kanske Du har koll på? Jag var nog med på densamma. Upplägget var bra. För flera av oss blev Meru jobbigare pga av att vi var sämre acklimatiserade då än när vi kom till Killi. Vet inte vad priserna ligger på idag men antar att de är högre om man kör med svensk/europeisk arrangör och en hel del billigare om man fixar allt på plats.
/Mvh Magnus

http://www.highsport.se/news/old/kiliman.html
 
Jag kikade på sidan och det är svårt att utläsa när det rör sig om, du har säkert rätt... Intressant ändå, nu har jag inga planer på Kilimanjaro det närmsta året, men för framtiden: När är det som lämpligast att åka dit?
 
Vi var där i jan/feb. Guiderna rekommenderar den tiden eftersom det inte är så kallt. Men för oss nordbor vet jag inte om det spelar någon roll?

Den stora nackdelen med att besöka kili när vi gjorde det var att det kom ganska mycket regn och varje dag efter lunch kom det in en massa moln. Jag skulle kolla upp när det inte är mycket moln och inte bry mig om kylan. Om du åker ner enbart för att bestiga berg kan du se till att ha med dig dina grymma vinterkläder. Vi fick kompromissa lite med utrustningen eftersom kili var en vecka av vår månad i Tanzania...Lånade en del ganska dåliga grejer av guiderna...

Skicka mitt mail om du vill ha mer info...(jag finns på www.reidal.com)

DR
 
Yes

Jag hade samma bekymmer. Kunde inte utläsa något datum. Men jag kände igen allt från de utskick vi fick plus att jag snappade upp några ledtrådar som pekar på att året var 2000. Borde vara så i alla fall. Vi var där vid årsskiftet. Regnade hela veckan. Håller med föregående. Kan Du undvika nederbörden blir det nog bättre. Vet ej när det är.
/Magnus
 
Tack för det, än så länge är det mer på drömstadie än planeringsstadie, men det kan ju ändras snabbt. Har nysatt höjdrekord på 3700 meter, och funderar på om man successivt skulle öka upp svårighetsgraden, kanske en tur till Mount Blanc innan Kilimanjaro blir verklighet, eller sydamerika, eller Alaska eller... Det är ju suveränt att det finns en hel värld att upptäcka, så man inte behöver få slut på ideér!
 
Väder

Ja utbudet är obegränsat. Det skadar inte att komma med erfarenhet i bagaget. Mt Blanc är svårare tekniskt med glaciär och kräver mer. Annars är Kili en bra start. Håller man sig under 6000 och man tar det lugnt är det högt men en rimlig början. Dessutom erbjuder Meru en hel del erfarenhet. Jag kollade upp vädret på Kili i några guideböcker och har kommit fram till följande:

Mest regn: April, Maj, Mars.
Minst regn: September, Augusti, Oktober, Juli.
Högsta dagstemp: Januari, februari, Mars, December, November.
Lägsta nattemp: Juli, Augusti, September.

Det skiljer inte så mycket i lägsta nattemp medan högsta dagstemp skiljer sig en del. Men ev problem med kylan inträffar toppdagen och det vanliga är att man kör den på natten även om det inte är ett måste.

Men som vädret har varit de senaste åren så kan allt hända jämt. Men jag skulle nog åkt i juli-oktober nån gång.

De populäraste månaderna är januari, februari och september.

/Mvh Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Höjdsjuka: artikel i Läkartidningen Trekking 3
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
critan Höjdsjuka? Trekking 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.