Höjdsjuka?

Du ska ta det lugnt. Acklimatisering tar tid.

De preparat som ex. Diamox är bara för losers. Visst, det går säkert att proppa sig full med droger och slippa känna av höjden!

Den som använder droger för att inte känna av ex. höjd förtjänar att bli sjuk!
 
Jokk; sa:
De preparat som ex. Diamox är bara för losers. Visst, det går säkert att proppa sig full med droger och slippa känna av höjden!

Så funkar det inte alls. Det går inte att medicinera bort höjden. Diamox är en sorts "last resort" som man ogärna tar men ändå tar när man fått spränghuvudvärk och känner för att spy eller spyr. Jag tog Diamox i Tingri, en by på 4200 m, som jag hade hamnat i utan föregående acklimatiseringsperiod. Det fanns inte möjlighet till någon sådan eftersom vi kom med jeep från Nepal och den kinesiska ockupationsmakten inte tillät några stopovers. Diamox lindrade symptomen, spränghuvudvärk o sömnsvårigheter, och nästa dag tog vi oss till Lhasa.

Per
 
Okej, kanske ska uttrycka mig lite mer ödmjukt. Diamox är inte till för losers, men det är illa när folk tar det i förebyggande syfte, för att de inte har tid till att acklimatisera sig. Man ska inte behöva ta droger och mediciner för att vistas i berg.
 
Jokk; sa:
men det är illa när folk tar det i förebyggande syfte, för att de inte har tid till att acklimatisera sig. Man ska inte behöva ta droger och mediciner för att vistas i berg.

Jag håller med dig på denna punkt. Det finns inga genvägar till att acklimatisera sig. Det tar tid, den tiden kan man inte hoppa över, och väldigt mycket höjdsjuka är en produkt av att folk inte tagit sig den tid som krävs. De har för korta semestrar eller vill göra för mycket på kort tid.

Per
 
Lekmanafråga

Om jag medicinerar i förväg är inte risken då att bara skjuter upp problemet på ännu högre höjd iochmed att jag höjt tröskeln?

Isåfall är jag ju längre bort från räddning, mina kompisar är har mindre kraft och intagandet av ytterligare medicin har mindre eller ingen effekt.

Eller är jag ute och cyklar?
 
Inga piller

Många turer hit och dit om vad som är vettigt eller inte. Hur som helst ville inte min läkare skriva ut Diamox, och lika bra är kanske det. Jag har inte kunnat bli klok på vilken inverkan Diamox verkligen har och det känns inte vettigt att ta något man inte själv har ordentlig koll på.
Snart - början av juni - bär det av i allafall, stannar en månad. Kanske dristar mig till att rapportera när jag kommit hem igen, hur det blev med höjdsjukan för min del...
 
Jag har syndat

Jag åt Diamox i höstas, på väg upp på ett berg på 6150m i Indien.
Jag mådde alldeles utmärkt vid Basecamp på 5100m. Efter några dagars softande där skulle jag på eftermiddagen gå upp mot Advanced Base Camp (5300) för att sedan göra ett toppförsök med start samma natt. Tyvärr fick jag sprängande huvudvärk vid 5300 så jag skyndade mig ner till 5100, där åt jag 1 Diamoxtablett och 1 huvudvärkstablett. Det blev inget toppförök den natten. Kanske var det vätskebrist som orsakade huvudvärken, men jag antog att det var höjden, hur konstigt det än verkade. Jag vilade en dag och kokade och drack vatten på inrådan av några killar från trakten. Nästa kväll tog jag ännu 1 Diamox, gick och la mig och gick sedan upp på toppen direkt från 5100 utan stopp vid 5300. Det gick alldeles utmärkt. Klart jobbigt men inga besvär. Var uppe på toppen 09.00 36 timmar efter att jag fick huvudvärken.
Ganska många av de jag träffade åt Diamox, huvudvärkstabletter eller både-och, och i ganska stora mängder. Jag tog totalt två tabletter.
Jag vet inte om Diamox var nödvändigt för min del. Å ena sidan kan det ha varit vätskebrist som orsakade huvudvärken. Att det var så stor skillnad på bara 200 höjdmeter talar för det. I så fall var Diamox onödigt. Å andra sidan var skillnaden väldigt stor när jag 36 timmar senare gick upp, Diamoxen kan ha varit till stor hjälp. Eller så kanske det var mitt noggranna vätskekokande som gjorde skillnaden. Svårt att veta.
Efter att ha läst och lyssnat på både experter och lekmän _tror_ jag Diamox har både en effekt av att påskynda acklimatisering och att dölja symptomen av höjdsjuka. Det gäller alltså att gissa sig till balansen när det hjälper och inte stjälper.
Själv skulle jag inte använda Diamox tidigt på en bestigning. Dvs på väg till BaseCamp. Då tar jag hellre lång tid på mig att acklimatisera. Däremot kan jag tänka mig att använda det som en engångs-boost för att quick-and-dirty ta mig upp på en topp och snabbt gå ner igen. Om det är det enda som gör att jag kan komma upp på toppen så accepterar jag riskerna under ett dygn.
/Daniel
 
Re: Inga piller

MW; sa:
Om jag medicinerar i förväg är inte risken då att bara skjuter upp problemet på ännu högre höjd iochmed att jag höjt tröskeln?

.....

Eller är jag ute och cyklar?

Nej, du har förstått precis vad det handlar om.

critan; sa:
Många turer hit och dit om vad som är vettigt eller inte. Hur som helst ville inte min läkare skriva ut Diamox, och lika bra är kanske det. Jag har inte kunnat bli klok på vilken inverkan Diamox verkligen har och det känns inte vettigt att ta något man inte själv har ordentlig koll på.

Diamox är en medicin som är avsedd för att behandla glaukoma, grön starr, och skall endast tas på läkares ordination. Från vad jag förstår kan det finnas biverkningar som är outforskade.

Är det någon här på forumet som kan reda ut vad Diamox gör är det Thure Björck.

Om du känner att du verkligen vill ha med dig Diamox, bör du efter din läkares avrådan inte ta det utan vidare, istället är mitt råd att du tar kontakt med någon läkare som kan höghöjdsmedicin och då bör du underrätta denne om varför din läkare inte ville skriva ut det. Om det var ett uttryck för allmän restriktivitet med förskrivning eller om det fanns några speciella medicinska skäl som innebär att det vore olämpligt för dig att ta Diamox. I det senare fallet ska du naturligtvis undvika det helt och hållet.

Diamox finns lätt tillgängligt på indiska och nepalesiska, och tibetanska kan man förmoda, apotek. Priset är en bråkdel av kostnaden i Sverige. Men, som framgått i denna tråd, det är något ohälsosamt med att inmundiga kemikalier för att vara ute o vandra, det är bättre att du planerar in extra acklimatiseringsdagar i Lhasa, och räknar med att ta det verkligt lugnt i början. Flyger man in blir det en väligt plötslig omställning. Lhasa ligger inte så högt att det ska vara någon risk. Men du behöver tid, innan du känner dig lika vital som hemma.
 
Det verkade som om läkaren här inte ville skriva ut Diamox av den orsaken att inte heller han visste hur det fungerade. Han hörde sig för med några kollegor, varav en klättrare, men de hade inte heller koll. Jag fick iofs namnet till en läkare som skulle vara bättre på höghöjdsmedicin, men då kände jag att tappat intresset en smula. Som du skriver finns det enligt uppgift medicin att köpa på plats om läget verkligen skulle bli besvärligt, men min förhoppning är att slippa ta något. Vi får väl se.
 
Diamox kan i vissa fall övervägas

I och med att vi inte har några höga berg i Sverige och inte heller en stor turistström till höga berg så har svenska läkare inte någon större erfarenhet av att skriva ut preparatet som förebyggande eller behandling av akut höjdsjuka. Jag har viss erfarenhet från vandrare på Kilimanjaro.

Vid resor till Himalaya är jag allmänt sett rätt tveksam till att skriva ut Diamox, då man där ofta har tillfälle till en successiv acklimatisering vilket är "guldstandard" vad beträffar förebyggande av akut höjdsjuka.

Det viktigaste är kunskap om akut höjdsjuka (tillståndet kan vara dödligt) och beredskap att snabbt minska höjd vid allvarliga symtom. Diamox kan också ges som behandling men utesluter inte kunskaper och snabb höjdminskning vid allvarliga symtom.

Thure
 
Syrgas

Jag ska själv ner till Himalaya och vadnra och är liksom många andra lite orolig över höjdsjukan. Är det så att man bör ha med syrgas eller det är endast god kunskap om höjdsjukan som gäller? Vi kommer och att gå på pass över 5000 meter.
 
att gå øver pass på 5000 skal inte vara några problem iht højdesyke eller syrgas. syrgas børjar man andvænda vid ca 8000 meter(det ær det normala men folk ær olika). min erfarenhet av højd ænnu så længe ær elbrus på 5642 m. vi hade fått lite akklimatisering i førkant før att så ta kabinbana och "stollift" från 2200moh opp til 3800moh och sedan samma dag gå upp till 4300moh. dær fick jag lite huvudværk som gick øver nær vi gick ned till 3800 igjen. en væn fick knaska lite alvedon men kom seg lagom till middagen(tappat lite appetit).

før meg ær diamox lite ekkelt: den døljer symptom som visar højdesjuka(yrsel, illamående, huvudværk och ær vætskedrivande så man måste dricka mer ænn normalt). och nær sjukan slår in så har kroppen blivet nedbrutten så mycket att man ær illa ute. men om man nu skulle ta diamox så ær det fruktansvært viktigt att man informerar medlemar i teamet så att de vet att dosseringen måste økas før att man skal kunna bli kurerad.

næe, ta god tid på akklimatisering, ta det lungt i højden och blir man sjuk drick mycket(redan på førhand skall man dricka mycket, tumregel 1 liter vatten per 1000m plus en liter feks 4000 moh ær 5 liter vatten) och gå ned i højd om man blir sjuk.
walk high sleep low!!


god tur
robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Höjdsjuka: artikel i Läkartidningen Trekking 3
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
reidal Höjdsjuka Trekking 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.