Högskaftade kängor? Orkar inte leta mer.

Om Lundhags

Det är ju mycket snack om det här med Gore-Tex och när det gäller Lundhags så tänker jag direkt på kondens. Blir det kondens i dem (för det måste det väl bli med allt det slutna gummit) eller lyckas de vädra ut på nåt sätt. Meindl är ju också väldigt hårda och pjäxlika men hur är Lundhags?

MVH Max

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kängor

Tjena!
Jag såg att någon tipsade om magnum kängan. Ska du gå nå längre eller med packning kan du glömma magnum, den är alldeles för klen, det är en s.k. "kasernkänga" kan man säga. Den ger sig rätt snabbt vill jag lova. En känga som jag däremot kan rekomendera är HAIX Tibet, en mycket stabil och tålig känga. Använde den under min militärtjänst, blev en del längre marscher där, men de fungerar ypperligt! Enda nackdelen är att de är små i storlekarna så det kan vara svårt att hitta skor om man är storfotad!
Lycka till!

Om det blir tal om att arbeta i rasmassor och så vidare,så är nog ett par kängor med stålhätta och spiktrampskydd ett måste.
Ett par kängor som är gummiförstärkta vid utsatta partier och som har både stålhätta och spiktrampskydd och med Gore-Tex membran är Cofra GTX.
739-05.jpg

Pris: 1198 Kronor hos ITAB http://www.idefixteko.se.
Dom verkar prisvärda tycker jag.

Om du vill har kängor utan spiktramp/stålhätta som är lätta så verkar(har inte provat dom själv)verkar Viking Hunter Gore-Tex vara ett bra val. Dess kängor är högskaftade,vattentäta upp till 26 centimeter och med gummiförstärkningar på utsatta ställen.Dom kostar 1998 Kronor,också från ITAB.Jag funderar själv på att skaffa Viking Hunter kängorna,för att ersätta mina numera slitna kängor.
740-13.jpg

Jag tycker att dessa kängor verkar prisvärda.

/David

VARNING för Viking

Vill varna för Viking Hunterkängan. En polare hade ett par nya sådana under en av sommarens fjällvandringar. Efter några dagars tuff vandring hade gummiförstärkningarna börjat släppa och skinnet blivit grymt slitet och spruckit. Ej prisvärda vill jag påstå.

/Per

Nordstjärnan; sa:
Om det blir tal om att arbeta i rasmassor och så vidare,så är nog ett par kängor med stålhätta och spiktrampskydd ett måste.
Ett par kängor som är gummiförstärkta vid utsatta partier och som har både stålhätta och spiktrampskydd och med Gore-Tex membran är Cofra GTX.
739-05.jpg

Pris: 1198 Kronor hos ITAB http://www.idefixteko.se.
Dom verkar prisvärda tycker jag.

Om du vill har kängor utan spiktramp/stålhätta som är lätta så verkar(har inte provat dom själv)verkar Viking Hunter Gore-Tex vara ett bra val. Dess kängor är högskaftade,vattentäta upp till 26 centimeter och med gummiförstärkningar på utsatta ställen.Dom kostar 1998 Kronor,också från ITAB.Jag funderar själv på att skaffa Viking Hunter kängorna,för att ersätta mina numera slitna kängor.
740-13.jpg

Jag tycker att dessa kängor verkar prisvärda.

/David

Viking Hunter.

Aj då!

Det lät inte bra alls. Jag har tidigare haft flera Viking skor,och dom har det varit bra kvalitet på,inga obehagliga överraskningar alls där.Förhoppningsvis var detta ett dåligt fabriks exemplar som din kompis hade. Reklamerade han kängorna? Vad var deras kommentar om dom deffekta kängorna? Har du mer feedback om den saken så får du gärna skriva mer om det.

Det var synd att höra,för att Vikings Hunter kängor har ett betydligt lägre pris än dom flesta Gore-tex kängor på marknaden.

När det gäller Cofra GTX kängorna,så tror jag att dom är bra och rejäla.

/David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips