Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata?

I överskriften till just detta forum, "Allmänt om friluftsliv" står så här: Övergripande diskussioner om det här med friluftsliv och äventyr, när inget annat forum passar".
Well, av dom tjugotre senaste trådarna hör tjugo klockrent hemma i andra kategorier, i huvudsak Vandring, Bo och sova, Kläder, Kök och brännare men andra också. Är det lättare att posta i det översta forumet bara? eller får man fler svar här?
Jag är nyfiken och vill inte komma med pekpinnar. det funkar väl så här också men om ett tag lär det bli svårt att hitta här på utsidans forum om alla inlägg postas i en stor hög. Men det kanske finns för många kategorier så nykomlingar inte hittar rätt? Tja, nåt för admin att tänka på kanske...
 
Fråga

I överskriften till just detta forum, "Allmänt om friluftsliv" står så här: Övergripande diskussioner om det här med friluftsliv och äventyr, när inget annat forum passar".
Well, av dom tjugotre senaste trådarna hör tjugo klockrent hemma i andra kategorier, i huvudsak Vandring, Bo och sova, Kläder, Kök och brännare men andra också. Är det lättare att posta i det översta forumet bara? eller får man fler svar här?
Jag är nyfiken och vill inte komma med pekpinnar. det funkar väl så här också men om ett tag lär det bli svårt att hitta här på utsidans forum om alla inlägg postas i en stor hög. Men det kanske finns för många kategorier så nykomlingar inte hittar rätt? Tja, nåt för admin att tänka på kanske...

Är du närking? Ler
 
Folk är lata på ett konstigt sätt. Många verkar tycka att det är enklare att registrera sig på ett forum och skriva en fråga än att googla själva.
 
Sidan för ny på utsidan borde komma upp och kräva en läst signatur innan de som anmält sig kunde få skriva sin första fråga efter det att de nyttjat sök minst två ggr?

Jo jag uppfattar att folk frågar istället för att söka själva först.

Den förbarnslingen är irriterande.

Eller är jag för gammal surgubbe nu?
go tur
 
Folk är lata på ett konstigt sätt. Många verkar tycka att det är enklare att registrera sig på ett forum och skriva en fråga än att googla själva.

Halaj!

En gnälltråd? Härligt! ;-)

vad sägs om dem som kommer in och frågar om köpråd utan att ange några som helst krav.
Typ: vad ska jag köpa för tält?
Inget om hur många som tältar, ingen prisnivå, inget om var man tältar, maxvikt mm. Ingenting.

Det här hindrar ju naturligtvis inte att något klappträ ändå svarar: köp ett (insätt valfritt tält)! De är skitbra! Jag har ett själv!

//T
 
Att folk ställer alltför generella frågor har åtminstone jag inget problem med. Det brukar sortera ut sig efter ett par inlägg av våra vanligaste experter. Obs, detta är ingen ironi, ni gör en beundransvärd insats med ert tålamod.
Det jag undrar över är mer att alla frågor, oavsett ämne, på sista tiden verkar hamna i en stor hög i det översta forumet vilket råkar vara Allmänt om friluftsliv. Kom igen om ett halvår och försök hitta nåt här inne... Är det möjligt så vore det kanske bra om admin var aktiv och flyttade trådar till rätt forum?
 
Eller de som frågar "Vilken är bäst?"

Moderatorerna har ingen möjlighet att läsa alla inlägg som skrivs i forumet, de är beroende av att vi andra anmäler inlägg som vi tycker de ska ta en titt på. Så hittar du en tråd som du tycker verkar ligga fel så klicka på Anmäl så blir den förhoppningsvis flyttad.

Men visst vore det bra om folk la dem rätt från början...
 
Det ÄR klurigt att hitta! Söker man tex råd om tält och söker på tält så dyker ALLA trådar där tält nämns upp, och det är typ ALLA trådar på forumet.. =b Många trådar man hittar vid sökning är gamla också och kan tänka utdaterade..
 
Det är helt klart enklare och definitivt snabbare, att slänga ut en fråga på forumet med en brasklapp om att det kanske behandlats förut. Det är oftast bara fråga om sekunder innan första svaret kommer efter ca: 10 min har man fått bra, kloka svar och väl genomtänkt feedback på sina funderingar. Det skulle ta betydligt längre tid i anspråk att använda sig av forumets sökfunktion.
Även om jag finner det tveksamt, så finns det ett uppmuntrings- och belöningssystem med "kottar" som kanske påverkar. Jag tror emellertid att det kan påverka nya medlemmar som inte vill hamna sist i "kottetoppen"

(Jag vet fortfarande inta vad man ska använda "kottarna" till??)
 
Sök mer specifikt är väl ett tips. Och gillar du inte sidans sökfunktion, använd google. I sökrutan skriver du då "tält site:utsidan.se" för att söka på tält tex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...