Hjulbyte gammal cyckelkärra

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med en gammal cyckelkärra. Båda hjul måste bytas ut.
se bilderna. Ha någon råd var jag kan hitta sådana?
954004F5-55B6-4EDD-946E-779D9B699636.jpeg
 

Bilagor

  • 64703D4E-089F-46D5-95EA-46A102C6C54E.jpeg
    64703D4E-089F-46D5-95EA-46A102C6C54E.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 81
Lite rost är inte anledning att byta. Rullar hjulen?

Om naven funkar skulle ett annat alternativ kunna vara att behålla dem och byta ekrar och ev även fälgar beroende på skicket på fälgarna. Det är ovanliga snabbkopplingar för att ta loss hjulen vilket gör det svårt att hitta utbyteshjul gissar jag. Men det kan vara googlingsbart.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag är inte säker på ifall det var sådana jag har på min kärra men de liknar dem, och då, om jag förstod det korrekt, så kommer de från gamla militärcyklar. Jag behövde inte byta fälgen enbart däck, trodde jag behövde byta navet men de rullade bra efter rengöring. nåväl då det är hjulet du behövde byta så kanske det inte är värt något men jag hade svårt hitta däck som passade, till sist så visade det sig att biltema hade, hjul vet jag inte om de har men kanske någonstans att börja leta
 
Fälg-skevhet går att korrigera med ekernyckel, antingen själv eller en cykelhandlare. Rullar det trögt kanske en smörjning invärtes i navet kan räcka, men det borde också cykelhandlare kunna avgöra. Infästningen i navet ser ju nästa ut som ett gammalt vevparti utan vevarm men vågar inte säga hur lätt det är att hitta en ny sådan. Tror mer på att hitta en gammaldax cykelmekare som kan fixa iordning det åt dej. om du inte löser det själv.
Däck borde vara minsta problemet, det finns gott om webshoppar med däck i många dimensioner om du inte hittar i fysisk butik.

/Patrik
 
Leta rätt på en bra cykelhandlare/mekare. Eller plocka av hjulet och mät dimensionerna. Storleken på hjulet ser inte ut att vara så noga (är inga skärmar och grejer som det ser ut på bilden?) så en tum hit eller dit gör nog liten skillnad. Det är väl mest en fråga om att hitta ett hjul med rätt innerdiameter på navet, alternativt fixa så att du kan sätta på ett hjul med annan innerdiameter. Oavsett måste du mäta och se hur det är byggt.
 
Tack Thure, fälgarna har hål i överallt, har rostat rejält. En är ganska skev också, rullar inte helt bra.

Om naven funkar kan du bygga nya hjul med nya fälgar och ekrar. 36 ekrar och trekorsekring som det är på ditt hjul är vanligt. Lämna in blir rätt dyrt på ett sån jobb. Kul projekt. Du behöver en bra instruktion. Finns som det mesta på YouTube. Delar kan du köpa på nätet.

Thure
 
Möjligen skall du titta på begagnade framhjul eller rullstolshjul. Jag har lite svårt att förstå hur hjulaxeln ser ut och hur man tar av hjulen på din kärra utifrån bilderna.

Thure
 

Liknande trådar