hjulbredd --> rullningsmotstånd

Jag har en crescent hamra -en stabil all around cykel med 21vxl alu.ram och "vanliga" 28" hjul.
Kruxet är att jag bara kör på asfalt och därmed hade haft mer nytta av en racer.
Min fråga är, hur hade det blivit om jag satt dit smala racerhjul på min cykel... hade jag märkt stor skillnad i hur lätt och snabbt den rullar?
 
Beror på däcken

och på mönstret. Slicks rullar lättast. Det är inte självklart att smalare däck rullar lättare. Mycket beror på hur mycket däcket trycks ihop av belastningen och ett brett däck trycks relativt sett ihop mindre vid samma lufttryck. Vikten av hjulen är i och för sig intressant också men mest vid klättring och acceleration.

Någon som har en bra och lättfattlig sida att länka till som förklarar detta?

Thure
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
men förutsatt att det är schyssta smala slicks-hjul med rätt lufttryck borde det väl bli bra mycket bättre?....
Med sådana - vad är det som skiljer min cykel från en äkta racer?
 
Ett par riktigt smala däck minskar hjulets omkrets jämfört med ett par bredare slicks vilket man kan ta med i beräkningen. Pumpar man ett par lite bredare slicks så är det inte heller så stor yta av däcket som är i kontakt med underlaget. Cyklar man bara asfalt har man ju som sagt ingen nytta av att ha massa mönster på däcken.

Lycka till i däckdjungeln!

Steff
 
men förutsatt att det är schyssta smala slicks-hjul med rätt lufttryck borde det väl bli bra mycket bättre?....
Med sådana - vad är det som skiljer min cykel från en äkta racer?

Lite om däckstryck mm skriver Sheldon Brown: http://www.sheldonbrown.com/tires.html#rolling

En riktig racer är sannolikt styvare i ramen och vevpariet kraften kommer mer ned i asfalten. Åkpositionen kan också sannolikt vara mera aerodynamisk. Moderna racers är både lätta och styva samt har bockstyre med integrerade broms och växelhandtag. Ofta är axelavståndet kort på racrar.

Du har sannolikt betydligt mera plats för stänkskärmar på din ram och har också hål i gaffeländarna för skärmar och pakethållare.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips