Hjälp!

Hej.

Jag är i farten att köpa cykel snart och har surfat rätt mycket och hittat Trek 3900 Disc.

Jag ska ha cykeln för roligare motion för att varva med promenader.

Ligger på nätta 140 pannor och det jag undrar över är om det finns någon gräns för hur mycket man kan väga för en cykel. Bör jag gå ner 10-20kg innan jag köper cykel. Kan tänka mig att det blir bra mycket slitage med dessa extra kilon.

Tacksam för svar.

/Andreas

Jag hittade detta på Treck's FAQ sida under den cykeln som du länkade till.:

Q: would this bike hold up to hard riding if you're a heavier set person?

A: That depends on what you mean by hard riding. This bike has a 300lb weight limit like all of our mountain bikes and it is designed for light trail riding. I would suggest discussing your riding style with your local dealer so they can help you find the best bike to fit your needs.

300 lbs är ca 136 kg har jag för mig, så du bör nog försöka gå ner några kilo för att vara på den säkra sidan enligt Treck.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips