Hjälp, vad skall jag skriva?

Huvudkontoret ? , har dom huvuden på kontoret, va skumt....(konserverade, frysta,torkade???)
Säg åt jögga att aldrig ta av sig den blå kepsen....o inte raka sig....
Skämta bara, ska skärpa mig med vem jag skriver till, men ibland i "stridens hetta" händer det så ibland....

Nej, de har förstås kontoret i huvet, som regeln är med skumma företag.
 
Få se nu:

GPS har jag aldrig ens reflekterat över. Ännu en liten leksak
att tappa bort elelr som kan gå sönder. Karta
(nej, kartOR, mängder) och kompass får göra jobbet. Går för det mesta i lättorienterade landskap.

Byxor. Det normala är korta löparbrallor, lätta att sköta. Kalsonger är snusk!
Som överdrag hade jag på årets båda första turer lätta byxor av märket Newline, c:a 150 gram. I Schweiz i augusti blev det vindoverall av märket Nike, 260 gram, och det hade gått lika bra med Newlinebrallorna. Eftersom jag mestdels bär långbrallorna i säcken vill jag ha dem lätta. Sen har jag faktiskt ombyte (andra shorts och strumpor) till lägret, men det beror också på att jag vill ha annat på den långa resan.

Har funderat på om kombinationen regnbyxor+långbyxor kan bantas till endast det ena. regnjacka används betydligt mer än dito byxor. Men jag vill ha beredskap för enstaka riktigt kalla dagar.

Hygien. Tandborste, tandkräm, evt. stickor. Tvål, ej handduk. Ibland Wiledaduk, mer till att torka av saker än mig själv. Rakdon, varför i himlens namn det?
Deodorant, måste vara en av de onödigaste produkter som finns. Toapapper, förstås, men nog är det bra om man klarar sig med mossa eller snö. Inget diskmedel,

Reparatur och sjukvård. Kiltnålar, ser ut som stora säkerhetsnålar, har lagat ryggsäckar åt mig tre gånger. Vävtejp har fixat vattenflaskor och tält. För att laga kroppen lite sårtvätt och plåster i olika storlekar, eller att klippa till med sax (nagelsax av barnmodell, finns på apoteket). Lite sporttejp kan vara bra att ha, även om jag sällan får blåsor och skavsår.
 
Skriv utifrån dig själv. Den här tar jag med för att... I den förra boken var det fullt av fördömmanden mot den breda massas konkande, det känns onödigt.

Ta även med för och nackdelar för varje grej, t.ex
Gympaskor är bra men har nackdelarna att man kan bli blöt och kall.
Lättviktstält är bra, men man måste välja bra tältplats.
Cellplast duger bra som liggunderlag om man kan hitta ljungris att tälta på.

Ta gärna med något om matens kalorier per kilo. Smör är sketabra, tubost förkastligt.
 
hygienisk detalj

En detalj jag glömde är tvätthandske. Det är skönt att gnugga sig ren med en sådan och vattnet kyler mindre. Använder den även till klädtvätt-
 
Hängmatta

Även fast det inte är så vanligt att använda (och givetvist opraktiskt under en fjälltur) vill jag belysa att skriva om att använda en hängmatta. För att nämna ett exemple så väger HennessyHammocks Hyperlite bara 600g, och det är med allt inkluderat! Visst är detta inte Ultra Lätt, men nu heter ju boken "Lättarpackning från A till Ö".
 
Jag tyckte inte att "texmextex" kändes seriöst, och vips var förtrollningen bruten för min del.


Konstruktiv kritik i all válmening


Jag har iget att säga om eventuella framtida böckers innehàll, men dock om dess form.

Mit bidrag till detta blir därför att meddela att med mig hánde det exakt samma sak som MonikaKa när jag láste det ymnigt förekommande anspelningarna pâ TexMex-kängor etc. (Dock inte i boken, utan i forum, samt i ett utkast till boken). Mitt intresse att lása den fárdiga boken förvann omgàende, iom att texten enligt mig genast förlorade i "seriösitet". Och nu menar jag inte att man inte kan skámta och vara rolig, men att det blir lite för subjektivt, nyansfattigt och kánns enbart riktad till en grupp av redan övertygade fránder.

Nu är ju jag part i màlet, men kan tänka mig att "TexMex" är ungefär lika kul (och nedvárderande) som om jag skulle skriva en bok om kängor och kalla allt som inte är enligt min smak för "Fjäderfä" eller liknande putslustigt. Som sagt, kul kanske för de invigda/inbitna menigsfránderna, men ej för övriga.


Angàende order TEX sà är det inget intràng pâ nâgons varumárke eller liknande utan ju som alla vet en förkortning av TEXTIL.. Gore -Tex är exempelvis Gore's Textil Division. MEXTEX är enligt samma logik mao Mexikansk Textil (eller?) Eller är det kángor som inspirerats av en fusion av Mexikanska coh Texanska kulturella traditioner? Eller har det nât med Chili con carne och Tortillas att göra? Hur som helst, och som sagt, i vilketdera fall: inte särskilt kul eller läs-lockande.

------


Vidare tycker jag nedan kommentar av Vandrare är intresant att ta i beaktning om man vill ge sken av att vara seriös, nâgorlunda objektiv och kan ge ett positivt budskap utan att nedvärdera existerande alternativ och de som anvánder dessa.

Visserligen har jag som sagt inte Läst boken, men kánner igen det hela frân debatter vi haft pà Utsidans Forum.


Skriv utifrån dig själv. Den här tar jag med för att... I den förra boken var det fullt av fördömmanden mot den breda massas konkande, det känns onödigt.
 
Senast ändrad:
Konstruktiv kritik i all válmening


Jag har iget att säga om eventuella framtida böckers innehàll, men dock om dess form.

Mit bidrag till detta blir därför att meddela att med mig hánde det exakt samma sak som MonikaKa när jag láste det ymnigt förekommande anspelningarna pâ TexMex-kängor etc. (Dock inte i boken, utan i forum, samt i ett utkast till boken). Mitt intresse att lása den fárdiga boken förvann omgàende, iom att texten enligt mig genast förlorade i "seriösitet". Och nu menar jag inte att man inte kan skámta och vara rolig, men att det blir lite för subjektivt, nyansfattigt och kánns enbart riktad till en grupp av redan övertygade fránder.

Nu är ju jag part i màlet, men kan tänka mig att "TexMex" är ungefär lika kul (och nedvárderande) som om jag skulle skriva en bok om kängor och kalla allt som inte är enligt min smak för "Fjäderfä" eller liknande putslustigt. Som sagt, kul kanske för de invigda/inbitna menigsfránderna, men ej för övriga.


Angàende order TEX sà är det inget intràng pâ nâgons varumárke eller liknande utan ju som alla vet en förkortning av TEXTIL.. Gore -Tex är exempelvis Gore's Textil Division. MEXTEX är enligt samma logik mao Mexikansk Textil (eller?) Eller är det kángor som inspirerats av en fusion av Mexikanska coh Texanska kulturella traditioner? Eller har det nât med Chili con carne och Tortillas att göra? Hur som helst, och som sagt, i vilketdera fall: inte särskilt kul eller läs-lockande.

------


Vidare tycker jag nedan kommentar av Vandrare är intresant att ta i beaktning om man vill ge sken av att vara seriös, nâgorlunda objektiv och kan ge ett positivt budskap utan att nedvärdera existerande alternativ och de som anvánder dessa.

Visserligen har jag som sagt inte Läst boken, men kánner igen det hela frân debatter vi haft pà Utsidans Forum.

Jag tror att jag läste uttrycket "mextex" här på Utsidan och tar därför inte heller i boken åt mig äran för att ha uppfunnit uttrycket. Jag tyckte det var lite kul eftersom det vände på "Texmex" som ju är en benämning på "köket" i sydvästra USA. Men framförallt gav det mig en kort och enkel sammanfattande benämning på alla de produkter som snyltat på Goretex renommé genom att använda liknande produktnamn. Plus alla andra varumärken som olika tillverkare har för den typ av tyg som amerikanarna kallar "waterproof/breathables".

Jag tar mycket gärna emot förslag på ETT ord som uttrycker samma sak och som därmed blir lätt att använda i tal och skrift. Om någon kan komma med ett sådant uttryck som jag tycker fungerar så bra att jag använder det i boken så lovar jag uppfinnaren av detta ord ett gratis exemplar :)

Jörgen
 
Halloj Jörgen,

det ska nog inte vara sà svârt att finna en korrekt benámning pà dylika ting.

Det jag dock rekomenderar är att du funderar pà varför folk reagerar negativt pâ valet av viss benámningar och vissa metoder att skriva om UL.

Om detta är klart sà ska nog resten gà av sig självt.
 
Det jag dock rekomenderar är att du funderar pà varför folk reagerar negativt pâ valet av viss benámningar och vissa metoder att skriva om UL.

Tack Malindo, jag har svårt uttrycka mig så att folk förstår mig ibland, men precis så menar jag!

Jörgen får såklart skriva precis vad/som han vill, men önskar han för synpunkter så får man ju lämna synpunkter. Säger inte att jag har rätt, men rätt till en åsikt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.