Hjälp! Teknisk idiot.....

Nu behöver jag hjälp!
Jag har skaffat mig en Panasonic TZ7 och jag är supernöjd med stillbilderna och där har jag inga problem.
Problemen uppstår vid filmandet eller snarare vid överförandet av filmer till datorn.

Jag vill redigera mina filmer i Windows Movie maker men jag lyckas inte ens få över filmerna till datorn. Om jag förstått saker och ting rätt så behövs det en speciell kabel för detta men jag är inte säker.

På kameran sitter det 2 olika uttag. Det ena använder jag när jag för över bilder till datorn och det andra uttaget gissar jag att det är ett HDMI-uttag.

Ska jag ha en kabel från HDMI-uttaget till IEEE-1394-porten på datorn?
Eller? Var hittar jag en sån kabel i så fall?

Hur gör jag sen?
Går det att importera filmen direkt in i Windows Movie Maker, eller?

Om jag förstått rätt så spelar kameran in i Quicktime-format. Är det ett problem, eller?

Många frågor blev det......

Men kameran är fin, det blir fina bilder. Bara jag siktar och komponerar rätt vill säga......
 
Du bör kunna föra över film med samma kabel som bilder - filer som filer, det ska inte spela någon roll. Använder du något program för att föra över bilderna till datorn? Och du får inte upp några film-filer då?

Själv brukar jag plocka ur minneskortet ur kameran och sätta det i en läsare som jag kopplar in i usb-porten på datorn. då får jag upp alla filer på samma sätt som en hårddisk och kan kopiera dem.

HDMI-porten överför du inga filer med skulle jag tro, den används bara när du ska visa film (spela upp på skärm).
/Daniel
 
så här brukar jag göra. (har inte en likadan kamera, men..)

om du pluggar in kameran i datorn som när du för över bilderna, och sedan öppnar utforskaren eller motsvarande, så hittar du kameran där som vilket usb-minne som helst. bara å leta runt i mapparna å kopiera över filmerna.
 
Jag har lyckats hitta en svensk manual på nätet i pdf-format (den som följde med var på franska och min franska sträcker sig bara till obscena fraser....).

Där står det att det bara går att överföra filmer till datorn om man installerat det medföljande filmredigeringsprogrammet. OK, då får jag väl göra det i alla fall. Tyvärr står det i många recensioner att det programmet är skit men jag får nog lov att testa.

Enda problemet nu är att det är jobbdatorn och då måste jag lyckas övertala IT-killen att det är otroligt viktigt att jag får programmet installerat för att jag ska kunna sköta mitt arbete.

Undras om det går att muta IT-killar med whisky?
 
Har du läst bruksanvisningen?

Den bör finnas en USBkabel med en HDMI_mini-kontakt med kameran. Den hanterar all kommunikation mellan dator och kamera. Du kan även koppla kamerans HDMI mot en HD-tv och köra film den vägen.
Panasonic använder sig av AVCHD lite. Du måste installera mjukvara som du har fått med kameran Photo fun Studio. Från den applikationen kan du ladda upp filer på Youtube.
Vill du konvertera till AVI måste du köpa en SW-konverterare.
 
Jo, jag hittade till slut en svensk bruksanvisning på nätet (vilket jag skrev i mitt andra inlägg). Där står det att det bara fungerar om jag installerar mjukvaran som följde med kameran. Jag hade hoppats slippa det eftersom mjukvaran fått så dåliga recensioner. Men jag får nog lov att göra det ändå.
 
Jo, jag hittade till slut en svensk bruksanvisning på nätet (vilket jag skrev i mitt andra inlägg). Där står det att det bara fungerar om jag installerar mjukvaran som följde med kameran. Jag hade hoppats slippa det eftersom mjukvaran fått så dåliga recensioner. Men jag får nog lov att göra det ändå.

Läs ALDRIG bruksanvisningen, de ä panchovarning !!!!
I med kontakten/batterierna o tryck på alla knappar, låt bruksanvisningen fara åt helvete...

Så ska man göra med all elektronik, så de så !
 
Eftersom bruksanvisningen som följde med kameran var på franska så var det så jag gjorde, vilket jag i och för sig även gör om bruksanvisningen är på ett civiliserat språk. Men nu sket det sig ju liksom i och med att jag inte lyckades klura ut hur jag skulle göra för att få över dom rackarns filmerna till datorn för redigering. Men nu hittade jag ju en svensk bruksanvisning på nätet och där står det ju att man ska använda cd-skivan som följde med kameran. Ännu en sak som man normalt sett skiter i alltså.

Men ta kort det kan jag, det var enkelt att lära sig. Jag kan tom spela in ljud till varje bild i efterhand om jag nu vill hålla på med sånt.....

Undras om det är nån till nu som tror att jag svarar på mina egna inlägg:)
 
Filmfilerna hamnar i en helt annan mapp än bilderna, om man filmar i AVCHD Lite, minns inte vad den heter dock men strukturen blir ganska lång.

Du kopierar dem med vanlig filutforskare, oavsett om du satt minneskortet i en läsare eller kopplat in dem medföljande USB-kabeln i kameran.

Du kan dock inte redigera vare sig MJPEG eller AVCHD Lite direkt i Windows Movie Maker, ska du använda WMM behöver du först packa upp filerna till okomprimerad AVI med ett annat program (Bink and Smacker/RAD Video Tools eller VirtualDub kanske fixar det, inte testat packa upp AVCHD Lite. VirtualDub har dock fördelen att du inte behöver installera det utan det går att köra direkt man packat upp filerna). Dock tar okomprimerad film i halv HD upp massor av diskutrymme...

Adobe Premiere CS3 fixar MJPEG om du först installerat QuickTime men fixar inte AVCHD Lite. Adobe Premiere CS4 ska fixa AVCHD Lite men CS4 är enligt uppgift jobbigt buggig och AVCHD-redigering extremt datorkrävande. Har inte testat själv.

Ingen personlig erfarenhet av andra redigeringsprogram.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...