Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor

Behöver lite vägledning,tänker byta mina madhause(stavas det så?)mot ett par vallningsfria breda turskidor,mest blir det skogen så lite snö måste dom klara och även någon fjälltur kanske och en tung gubbe ;-)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det finns många olika sorter och många åsikter.
Själv har jag ett par Åsnes Rago. De är breda och stadiga. Från början hade jag en Salomonbindning men bytte till Rottefella. De har passat mig bra.
Till dessa har jag köpt stighudar i form av sk "kickerskins".
Man kan däremot köpa Åsnes Rago med "kortefeller" (heter det så?). Det är en sorts stighudar som man fäster under trampen.
Jag använder främst mina i fjällmiljö, men en del skogsturer blir det förstås också.
Lycka till i skiddjungeln.

HåkanF

Det finns många olika sorter och många åsikter.
Själv har jag ett par Åsnes Rago. De är breda och stadiga. Från början hade jag en Salomonbindning men bytte till Rottefella. De har passat mig bra.
Till dessa har jag köpt stighudar i form av sk "kickerskins".
Man kan däremot köpa Åsnes Rago med "kortefeller" (heter det så?). Det är en sorts stighudar som man fäster under trampen.
Jag använder främst mina i fjällmiljö, men en del skogsturer blir det förstås också.
Lycka till i skiddjungeln.

HåkanF
Åsnes har jag tittat lite på,alla former av stig hudar harjag ingen aning om hur det funkar,har aldrig använt några,Kanske ska tillägga att jag använder tejp till fäste, vill ifrån att det funkar på morgonen ochh bygger om någon timme

Vill du åka i maskingjorda spår?

I så fall är det bra att inte ha bredare skidor än Fisher Europa 99 som är lite av standardskida i svenska fjällen. Bra kompromiss mellan glid, svängbarhet och fäste med crownbelaget. Visslar lite i hårda skoterspår men inte på mjuk snö.

Lite bredare är FIscher Europa 109 och följaktligen bärigare samt har lite bättre svängbarhet p g a större inskärning.

FInns rätt många liknande trådar sen tidigare här på forumet.

Thure

Tegsnäs har ett par vallningsfria med träsulor, mina fungerar väl. Plastfjällsmönstradeskidor låter. Hur många pannor väger du och vad avser du släpa på, höstsnö eller vårsnö?
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips