Hjälp! Skidor till nybörjare

Jag har efter 15+ års totalt uppbehåll från utförsåkning åter igen upptäckt tjusningen med att åka slalom under en nyårsvecka i Sälen. Det går fantastiskt skakigt men är förbannat kul, kan knappt bärga mig innan jag får ut och åka igen. Jag är alltså nybörjare och skulle behöva en passande utrustning.

Har ni några tips? Jag vill inte lägga allt för mycket pengar just nu men vill gärna slippa hyra då det blir väldigt dyrt och tar en massa tid. Jag är 186 lång, har 46 i skor (30 i pjäxa) och väger cirka 110 kg. Finns det något ställe där man kan provköra prylar innan man köper? Ska jag satsa på begagnat?
 
Jag skulle nog hoppa över nybörjarskidorna och gå på en modell för en medelgod skidåkare för när du börjar få upp ångan så vill du nog ha lite mer fartstabilitet än de rena nybörjarskidorna ger, dessutom väger du en del. Längd ca 175 cm. Sen spelar inte märket så stor roll. Skidtestarhelger brukar arrangeras på de flesta större orter annars brukar det gå att köpa skidorna man hyr också.
Begagnat kan vara ett alternativ men då du har ganska stora fötter så kan det vara risk att man måste flytta bindningen.

Det bästa är nästan att du går in på en skidshop och låter dem ge råd. Pjäxor är dessutom väldigt viktigt att prova.
 
Många sportbutiker har uthyrning så att du kan testa skidor och sen kan du få dra av kostnaden för hyran när (om) du köper ett par skidor av dem.
Annars är ett hett tips att köpa när skiduthyrningarna säljer ut sina skidor i slutet av säsongen.

Om du inte åkt på länge men kommer åka mer i framtiden så kommer du ganska snart vilje byta upp dej i utrustningsväg, kan alltså vara värt att titta på ett par beg. skidor men skidmarknaden är en djungel så ta med nån som kan eller köp i butik.

/M
 
Hyr

Åker du typ en vecka om året. År det bättre att hyra den stora kostnaden är liftkort. Att hyra skidor för en vecka kostar 500-800kr ett liftkort för en vecka 1500-1800kr.

Hyr du av en hyffsad känd uthyrare får du bra grejer servat och klart. Skall du köpa kostar det 4000-5000 med lite flax. Beg är tveksamt skidorna slits ganska hårt och dom kan vara mer eller mindre slut. Så hoppa över begmarknaden om du inte i princip får grejerna. Det är bättre att satsa på något reapaket.

Överskatta inte din förmåga det är roligare att glida ner med ett par lättsvängda carvingskidor. Än att brottas med ett par racingskidor.

Hans Friedel
 
råd om skidor

hej med tanke på din storlek så är inte för mjuka skidor kul. Pjäxor borde gå att få tag i under 1000-lappen nu i rean, Köp inte twintip dom är för mjuka. Mitt råd är satsa pengarna på skidor av storslalomkaraktär =radie 18-22m , Du får skidor som är styva med bra isgrepp och är en njutning att svänga med dvs du kan åka fort om du vill i alla underlag utom offpist, kostar nog ca 2000.
 
Tack så mycket för alla tips!

Jag ska spana på rean men tror att jag satsar på att köpa loss ett par från skiduthyrningen i slutet på säsongen. Jag har inte så långt till Kungsberget så jag kommer nog att åka mer än en vecka per år och då är det nog läge att köpa även om ni har rätt i att liftkortet är den huvudsakliga kostnaden.

Jag hyrde ett par som var 175 som jag gillade sen körde jag på ett par som var 170 som var väldigt lätta att svänga med men jag uppfattade dem som lite "oroliga" och fladdriga.

Än en gång, Tack!
 
Det viktigaste i din utrustning är pjäxorna. Köp inte ett par för att de är billiga, köp ett par för att de är bra. Visst, det kanske kostar mer pengar i inköp men dyrt blir det först när du betalat i onödan! En pjäxa som sitter dåligt förstör en hel skidsemester=mycket bortkastade pengar.
Skidor utvecklas hela tiden, och slits även vid användandet så först när man börjar närma sig +12 skiddagar om året lönar det sig att köpa istället för att hyra. Fördelen med att hyra är att du "alltid" får moderna skidor, som är välservade och anpassade efter din nivå. Köper man nytt för femtusen är det kanske inte så kul att byta om två vintrar när tekniken blivit bättre, men när man hyr är det inget problem!
Försök att få pröva så många olika skidor och testa dig fram. Tumregeln säger kort&mjuk=lättsvängd men instabil i farter, här får man alltså kompromissa. Mitt råd är en skida som är rolig för "lagom-åkning" i pist om som kanske går att stå på med de få gånger andan faller på. I princip alla märken gör bra skidor idag, iaf när man inte har högre ambitioner än en sportlovsvecka om året.
//Tomas, skidllärare
 
Jag hyrde ett par "Head Edge"-pjäxor som jag verkligen gillade. "9" tror jag dom hette, jag såg att staduim sålde dom för 2000:- Det lutar åt ett köp men frågan är om man ska vänta lite, det kanske blir rea? Jag har problem med storleken, det verkar som om det finns gott om pjäxor upp till storlek 29,5 men efter det verkar det vara sämre. Jag berhöver 30 :( Antar att det inte blir rea på prylar som dom behöver beställa hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
BellaB Behöver hjälp med att ställa om bindningarna, kan ngn hjälpa mig/guida? Skidor allmänt 13
folkew Hjälp vad har hänt med min ena skida? Skidor allmänt 6
fson Hjälp totalnovis med gamla Tyrolia slalombindningar! Skidor allmänt 19
flodajocke Mantra-åkare hjälp mig med råd! Skidor allmänt 3
CeciliaCecilia HJÄLP! Dolomiterna i vinter Skidor allmänt 0
rick0157 Hjälp!! Skidor allmänt 0
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
marcusen Invallning av nya skidor. Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...