Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta?

Hej!

Jag och min pojkvän är sugna på en "riktig" fjällvandring i sommar för första gången och vi behöver nog lite råd. Vi vill till norra Sverige (bor i Uppsala), bo i tält, kanske 5-8dagar med vila, se varierande och imponerade miljöer där vi kan känna oss relativt ensamma, runt juli-augusti (alla mygg är inget problem på grund av MyggA!). Resesätt ej bestämt.

Vår tidigare erfarenhet består av en tvådagarstur på Fulufjället. Det var fantastiskt att vakna upp i ett tält, ensamma vid en liten sjö och de 2 människorna vi såg på en hel dag var någon kilometer ifrån oss.

Vi har läst en hel på forumet och fått en hel del idéer men det vore bra om någon som har erfarenhet från dessa områden kan hjälpa oss med en jämförelse och ge lite tips!

De funderingar vi har är:

KUNGSLEDEN (olika delar): Jag oroar mig att det är för mycket folk på Kungsleden och att vi inte kommer att känna den enslighet vi vill åt (fast vyerna är vackra). Är det mer glesbesökta området norr om Kvikkjokk lika "imponerande" som de Abisko-Nikkaluokta?

ABISKO (andra leder). Är området runt Abisko-Kårsavagge för tungt och svårt för oss? Vi är inte dom mest vältränade (ska dock träna lite med tung packning innan) och vill inte riskera att gå vilse. Är det risk att vi går för hårt ut med detta område?

PADJELANTA-LEDEN: tanken på att kunna ta det lugnt någon dag och fiska lite (inte flugfiska) lockar men är vyerna tillräckligt imponerande? När vi väl åker så långt norrut, ska man inte se mer kuperat område eller har vi missuppfattat hur det ser ut?

Tacksam för lite råd (och ber om ursäkt om jag missuppfattat nåt, det snurrar lite i huvudet med alla områdesnamn och leder)...
 
Följer samma spår

Hej.

Har inget vettigt svar till dig men hänger med i tråden då jag och en vän vart uppe i Fulufjället två år i rad och vandrat/tältat. (Fulufjället var helt underbart, vi träffade inte en enda själ när vi hade kommit ut en bit)

Nu är vi också sugna på att uppleva den "riktiga" fjällen och vi diskutterade också just Abisko då vi hört att det erbjuds underbara naturutsikter där.

Vi har inte satt oss in i det ännu, men eftersom vi planerar att åka i Maj så är det dags för det snart så vi kommer att sätta oss ner och leta information om Abisko.

Vi fyller på med det vi hittar här, och självklart kommer vi kika in i denna tråden i hopp om att någon annan som har den erfarenheten har skrivit något svar :)
 
Kör Padjelantaleden, norra delen. Dvs från Ritsem till Stalokloukta och flyg sen ut. Går underbart med utsikt åt alla håll. Sarek till vänster på lite håll, de stora sjöarna NÄRA. Tälta mellan stygplatserna så kommer ni ur fas med resten (som inte är så fasligt många).

Börja med den variant som går via Kutjaure. Vackrare tycker jag, den andra går en dag i björkskogen.

Vid samevisten brukar finnas möjlighet till rökt fisk;)

Är ni prompt ute efter att ha höga bergväggar som trycker in er från alla håll är det kebnekajse som gäller, och de centrala delarna. DÅ ska ni ta en tur som innehåller Vistas, Nallo, Sälka, dagtur i Unna Reita och Singivagge kanske? Toppen via Durlings led.

Men jag väljer solen i Padjelanta framför regnet i keb (obs skämt om vädret)
 
Kebnekajse!

Vandring längs stugled med eget tält är en bra kompromiss när man har begränsad erfarenhet. Man har friheten att slå läger var man vill och när det regnat två dar i rad kan man torka upp i en stuga och proviantera lite. Och det brukar inte vara någon trängsel ens på Kungsleden, tycker jag.

Jag tycker ni ska ta tåg/buss till Nikkaluokta, gå till Kebnekajse, vidare mot Singi men gena norrut mot Sälka. Därifrån går ni mot Nallo och sen Vistas. Här slutar tryggheten med stugor, men det är inget problem när man går vidare upp i Kaskasavagge och tältar vid den gamla stugplatsen. Slutligen går man Tjeuralako och tältar halvvägs tillbaka mot Nikkaluokta.

Landskapet är fantastiskt med höga fjäll och djupa dalar, och tekniskt innebär det inga problem. Turen bör ta 7 dagar och med en reservdag blir det 8. När ni har packat färdigt bör ni ha ca 30 kg tillsammans inkl. allt. Resten är övervikt!

God tur önskar Pelle
 
Instämmer i Christians rekommendation - vill man se vackra vyer är norra Padjelantaleden oslagbar. Inte heller så stenigt som runt Keb. Och om ni har 8 dar på er - varför inte fortsätta ner till Sulitelma, förbi underbara Sårjåsjaure. Jokken från Kokedalsjökeln som tidigare kunde ställa till problem vid högvatten lär nu ha bro. Från Sulitelma buss till Fauske, därifrån går daglig buss till Skellefteå (via Jörn/SJ), alternativt flyg från Bodö eller tåg genom Norge.
Närhet till stugor hela vägen, och möjlighet köpa proviant i Staloluokta.
En mycket varierad tur på alla sätt, och absolut ingen trängsel.
 
hej
nu vet inte jag hur erfarna ni är men karta och kompass tycker jag skall kompletteras med en gps med inbyggd karta. naturligtvis med reservbatterin.

här uppe i kiruna så får åtminstone jag stora flukterande missvisningar på kompassen..

fjällen är inte att leka med, precis som på sjön så är det lätt att känna sig vilsen gentemot kartan.
det som på kartan ser ut att vara ett stort vattendrag, en passage eller kanske ett säkert vadställe är inte så i verkligheten, inte just nu iallafall...det kan vara lätt att stressas att ta ett taskigt beslut och kanske i slutändan uppleva fjällturen som mindre lyckad..

så mitt råd till en nybörjare är att spela säkert och hålla sig till kända leder samt skaffa (och öva med) en gps med inbyggd karta.

kom ihåg att alla är barn i början och man lär sig bäst om man har roligt på vägen..;)

go tur
vänligen nils
 
Padjelanta är fint, rekommenderas verkligen. Är inte speciellt mycket folk där, betydligt färre än efter Kungsleden i alla fall.

Som vanligt beror det på hur många dagar ni har lust att vara ute. Hur mycket pengar ni har att spendera på transporter. Om ni inte vill gå hela Padjelantaleden går det att åka helikopter från Kvikkjokk till Tarraluoppal för att fuska bort ett par dagars vandring i Tarradalen. Men det kostar ju lite...

Att fortsätta från Staloluokta till Sulitjelma kan vara ett bra alterantiv, eller fortsätta förbi Mavasjaure/Ikesjaure ner till Silvervägen och ta bussen till Jörn där man tar tåget.

Visst är det bra att ha en GPS, men jag har med den mest för att det är kul. Går man från Vaisaluokta till Sulitjelma är det bara att gå efter leden och följa med på kartan.

/Ulf
 
En bra tur som ger variation är Kebnekaise runt. Ta båten från NIkkaluokta upp så långt det går i Vistasdalen, sen Vistas-Nallo (ev avstickare mot Unna Räita om tid finns)-Sälka (rekommenderar en topptur på Sälka, ganska lång dagstur från Sälkastugorna men inte lika stenigt som om man går upp på Kebnekaise, väldigt fin utsikt eftersom Sälka-toppen ligger relativt fritt) -Singi-Keb-Nikkaluokta.

En annan variant är att starta i Ritsem och gå Sitasjaure-Hukejaure innan man kommer in mot Kungsleden vid Sälka eller Singi.

Man behöver inte komma långt bort från Kungsleden för att vara relativt ensam.

Och vill man slippa Kungsleden, men gå i samma område kan man gå parallellt med den från Riksgränsen/Katterjåkk (beroende på var tåget stannar)-Stuor Kärpel-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-NIkkaluokta. Också det en fin och varierad tur inledningen med berghällar blandat med gräsmarker, en lite stenig bit mellan Stuor Kärpel och Valjojåkka och frodig dal omgiven av höga berg i Vistasvagge.
 
Hej!

Tack så jättemycket för alla bra tips. Det är många turer som låter mycket intressanta så vi har mycket att fundera på nu. Problemet är väl snarare att välja mellan alla bra förslag.... ;)
 
Katterjokk- abisko

hej,
mannen och jag gjorde en tur som vi gillade väldigt mycket. Kan vara skön att gå om ni vill bo i tält i fem till åtta dar. Vi klev av tåget i katterjokk. Tog vägen genom Hoiganvaggi ner till abiskojaure. och sen vidare till abisko turiststation. Där var otroligt fint. Hoiganvaggi är ungefär två mil lång. För oss var det en lagom tur, då vi inte gått i fjällen de senaste 15 åren. Inte speciellt knölig heller. Det är visserligen inte Kungsleden, men helt okej att gå ändå.

:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...