Hjälp, ny sovsäck?!

Köpa sovsäck?

Ja, då var det bestämt. Det blir en tur till fjällen i slutet av augusti med kompisen, kul! Men hjälp, min gamla syntetsäck för sommarturer funkar inte längre!!
Jag måste köpa ny (lättare sagt än gjort).
Med internet och olika sökfunktioner borde det vara enkelt att hitta det man vill ha men HA! (hånskratt) det är det inte. Jag behöver hjälp att hitta rätt märke och köpställe!

Hjälp! Jag letar efter en sovsäck som:

- ska funka ner till ca -5 grader
- är av syntet (jag har dunallergi)
- väger så lite som möjligt
- är kortare än 180 cm!!
det är främst mitt sista krav som ställer till det, men jag är jäkligt less på att bära på onödig vikt och dessutom ha kallt i fotändan.

Jag har kollat hemsidan för Naturkompaniet, Get out, AddNatur och några till men alltid är det något av mina krav som ställer till det.

Så nu hoppas jag att någon på Utsidan har tips att komma med!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu är det väl som att svära i kyrkan, men jag har planer på att testa Asaklitt-säcken från Clas Ohlson och se vad den går för. Den tar liten plats, skall enligt uppgift väga 1,16 kg, komforttemp 0 grader - och kostar endast 395 kr.

Jag skulle kolla in marmots syntetsäckar på exempelvis www.skovdenatur.nu
De har några prisvärda och ganska lätta varianter.

Tack för tipset! Skövdenatur hade en bra hemsida och Marmot Powder ( tack för tipset, "alven") ser MYCKET intressant ut; lätt, syntet och lagom lång (dvs lagom kort).

Jag tror det kan bli något av det här...

Senast ändrad:
Köpa sovsäck?

- är av syntet (jag har dunallergi)

Så nu hoppas jag att någon på Utsidan har tips att komma med!

Har du provat en sovsäck med dun av hög kvalitet? Även jag är dunallergiker, och
kan absolut inte ha duntäcken i sängen, men sovsäck i 90/10-dun fungerar utmärkt.

- Erik

Varmare?

Tack för tipset! Skövdenatur hade en bra hemsida och Marmot Powder ( tack för tipset, "alven") ser MYCKET intressant ut; lätt, syntet och lagom lång (dvs lagom kort).

Jag tror det kan bli något av det här...

Du skrev ju att du ville att sovsäcken skulle klara -5. Marmot Pounder skulle jag nog undvika som fjällvandrarsäck då den inte är tillräckligt varm. "Marmot EcoPro 30 Reg" eller "EcoPro 15 Reg" verkar däremot vara passande fjällvandrarsäckar. Om säcken är för varm kan du alltid öppna dragkedjan men är den för kall så blir det svårare. Det är skönt med lite marginal.

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips