Hjälp mig, vart finns/fanns dasset?

Det är så att min far gick Abisko-Nikkaluokta på 70-talet. Det var hans polare som planerade rutten och skötte kartan men till största delen gick de kungsleden. Det enda stället där han minns att de vek av ifrån leden, var när de "genade förbi" Singistugorna på väg mot keb.

Nu till det spännande. Någon gång under den här vandringen kom de till ett dass som var på kanten till ett stup. Dasset hängde/stod alltså helt eller delvis utanför kanten med en massa stag eller något. Han tror att det låg i anknytning till någon stuga om jag fattade honom rätt. Han berättar med sån härlig inlevelse hur han lyfte på locket och såg att det var lååångt ner. Låter lite farligt och därför funderar man ju om det är borttaget nu eller hur det är.

När jag själv gick samma sträcka, förutom deras genväg, höll jag utkik efter detta dass utan att hitta det. Finns det kvar? Vart finns/fanns det? Det här är ett mysterium som vore skönt att få rätsida på :)

avslutad210712

Gäst
Låter som dasset vid Unna-Räitta stugan men den är rätt långt från Kungsleden om man säger som så. Ligger en bit från Nallo-stugan alldeles vid Pyramid-passet.

Däremot tyckte jag inte att dasset nuförtiden (sommaren 2005) stod så hemskt till. Däremot var det lite si och så med dörrarna och lite annat.
[Ändrat av avslutad210712 2006-06-25 kl 23:18]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mmm, det tyckte jag också. Jag har själv inte varit där än, så jag visste inte ens om det fanns ett dass eller inte och om nu det skulle vara precis vid stupet som man ser på kartan. Jag frågade om de inte gick in där men han kunde inte tänka sig att de gått så långt från leden.

När man kollar på de övriga stugorna man passerar finns ju inget stup överhuvudtaget, så man funderar ju vart de kan ha varit. Ska man ha ett stup på över 100m lär man ju gå bredvid leden, för jag såg då inget fast jag kollade efter det.

Det känns skumt.. :)

tjäktjapasset?

tror inte det, fanns det ens då?
Men det var det minst dåliga förslaget jag kunde komma på.

Re: tjäktjapasset?

Emmma; sa:
Men det var det minst dåliga förslaget jag kunde komma på.
Jag kan ju egentligen inte kommentera detta, men det var först mitt minst dåliga förslag också, dock såg jag inget stup där. Sen blev mitt andra minst dåliga förslag det som tidigare nämnts..

Har vi någon lite äldre fjällräv här på utsidan som sitter inne på svaret kanske!?

Skitsnack..

Hej!
Jag kommer också ihåg hur jag upplevde "avgrunder" under mig under de första vandringarna.
Vissa dass har säkert flyttats, väder och vind gör att det troligen händer litet då och då.
Mitt minne av första besöket i Tjäktjastugan var precis så som Din far beskrev.
Idag finns dasset på ett annat ställe...........tror jag.
Yvonne

Re: tjäktjapasset?

Emmma; sa:
tjäktjapasset?
Har för mig att tjäktjapasset har befunnit sig där ganska länge... ända sedan inlandsisen drog sig tillbaka i alla fall ;)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

ps. ursäkta jag kunde bara inte låta bli... ds.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips