hjälp mig flugfiska i keb-abisko

jambo!

Om två vekor skall jag och hustrun och fjällvandra kungsleden mellan abisko-keb
Nu överväger jag att ta flugspö med, för att få någon middags firre..

Finns det någon vänlig själ som kan svara på dessa frågor ?

- Fiske kort vad behövs? vad kostar de ? kan de köpas på fjällstationerna?

- tips om fina fiskevatten.

- Klarar jag mig utan vadare?

- tips om torrflugor ?

- Smarrigt recept på nyfångad öring/harr/röding, tillreds på trangia, ingredienserna bärs med=lätta

- övrigt att tänka på...

MVH; Jean Esselström

fiske i Keb-abisko

hej!
Jag håller själv på att forska i fiskevatten i dom trakterna och tyvärr så är det i princip fiskeförbud överallt längs den sträckan av Kungsleden.
Du kan gå till Kiruna turistbyrå och ladda hem en fiskekarta över området.
Mvh
Jocke

Fiske kring Ales...

Stor Röding finns i sjön Apparjaure och i bäcken till Pieggaluopal(förbud). I en gryta efter en liten kanjon är det tidvis fullt med fisk. Ett annat ställe med grov röding är Luoktekjaure med tillhörande vattendrag nordväst om Tjäktjastugan. Endast röding finns i detta område pga naturligt utbredningsområde.
Skitfiske!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Info sök

Tjena, hugger tråde eftersom att den inte svarats på på ett tag.
Ska upp och vara funktionär på Fjällräven Classic och har en dag över i Abisko och tänkte om man skulle ta med sig spöt upp.
Har spanat lite på fiske kartan och enligt den rinner det tre mindre vatten ca 2 km rakt söder om fjällstationen, nån som har nån koll på dem? Svårt att bedömma storlek på dem från kartan.

Mvh Tomas

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.