Hjälp med val av skidor

Har tidigare åkt på vallningsfria skidor och skall köpa nya som inte är vallningsfria.

Tycker det är svårt att välja, åker några mil om året under några veckor i funäsdalen där vi har en stuga.

Väger runt 89kg och har tittat en del på fischer rcs. Dock hittar jag bara plus varianten här i stockholm.

Är de värda pengarna eller duger CS (vasaloppsskidan) lika bra eller något annat tips.

Mvh

Peter

Om jag bara skulle åka några mil om året och inte tävla, skulle jag inte lägga pengar på en toppskida som rcs, men om du kan lägga ut nån tusenlapp extra - så visst. Men det finns ju åtminstone en klass mellan rcs och cr, och det är rcr. På denna har du i stort sett samma belag som på toppskidan, men det får du inte på cr. Tidigare fanns även scs, men de kanske är ungefär som cr. Men jag vet inte om jag tycker det är så farligt med rcs "plus" om du nu bor i stockholm. Du kan genom bra vallning få denna skida att fungera bra även i kallt väder om du vallar med hårdare paraffiner. Men nog tror jag att du hittar "cold"-skidan om du besöker t ex Running Center. Annars kan Bromma Skidsport vara värda ett besök.
Men varför bara titta på Fischerskidor? Det finns ju fler märken. T ex Rossingol, Atomic, Madshus m fl.
Kan komma med fler råd, men nu behöver min dotter min uppmärksamhet...
Lasse

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag det kanske är rätt att gå ner en klass. Att jag just har tittat på Fischer är för mer eller mindre alla åker med dem. Bra marknasdföring kanske till största del.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips