Hjälp med val av kniv till Frun

Hej

Jag tänkte att frun skulle få en kniv av mig i julklapp, men hittar inte riktigt vad jag söker. Hon vill ha en kniv som inte är för stor, och handtaget får inte vara för grovt då hon har ganska små händer. Ett litet "glidstopp" så att man inte glider ner på bladet, men ingen parerstång modell scoutkniv. Gärna handtag och slida i naturmaterial. Själv är jag barnsligt förtjust i samiska halvhornsslidor, men äkta vara är ju kanske i dyraste laget... Rostfritt eller kolstål har inte jättestor betydelse.

Tittade lite på denna http://www.outnorth.se/kero-kniven/taljkniv men jag tycker det ser ut som att handtaget är rätt grovt.

Tankar eller idéer?

Skaftet ska vara 12 cm långt och ser "proportionerligt" ut, vilket torde implicera att det är grovt. Jag har en kniv i likartat utförande, där skaftet är 10 cm långt, vilket är rätt lagom för mig, som kvinna med rätt små händer.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej

Tittade lite på denna http://www.outnorth.se/kero-kniven/taljkniv men jag tycker det ser ut som att handtaget är rätt grovt.

Tankar eller idéer?

Den var väldigt vacker. Jag hade blivit jätteglad! Och ärligt talat är det väl inte så himla viktigt med någon cm mer eller mindre i skaftstorlek eller bladlängd. Nog kan hon hantera olika knivar? Jag misstänker att hon inte har så jättestort behov av en kniv till vardags, för då hade hon förmodligen haft starka åsikter och skaffat sina egna knivar. Så jag tycker absolut att du ska satsa på något som är vackert för ögat och känns lite exklusivt. Den här verkar jättebra. Trä och läder tycker jag är ett stort plus.

Den var väldigt vacker. Jag hade blivit jätteglad! Och ärligt talat är det väl inte så himla viktigt med någon cm mer eller mindre i skaftstorlek eller bladlängd. Nog kan hon hantera olika knivar? Jag misstänker att hon inte har så jättestort behov av en kniv till vardags, för då hade hon förmodligen haft starka åsikter och skaffat sina egna knivar. Så jag tycker absolut att du ska satsa på något som är vackert för ögat och känns lite exklusivt. Den här verkar jättebra. Trä och läder tycker jag är ett stort plus.

Det blev denna till sist. I verkligheten var handtaget smalare än vad jag tyckte det såg ut. Nu återstår bara att se vad frun tycker, jag tyckte den var riktigt snygg!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips